X

رئیس سازمان سیا: ایران داعش دیگری است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه 12 اکتبر 2017 طی سخنانی در دانشگاه تگزاس، جمهوری اسلامی ایران را استبدادی دینی، حکومت پلیسیِ تبهکار و بزرگترین حامی تروریسم در جهان برشمرد.

به گزارش العربیه به نقل از سایت شبکه خبری «ان. بی . سی»، مایک پمپئو در آستانه اعلام مواضع جدید دولت آمریکا در قبال ایران و احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا، روز پنج‌شنبه طی اظهاراتی در دانشگاه تگزاس، به شدت از حکومت ایران انتقاد کرده و آن را حکومتی تروریستی که مشابه داعش است توصیف کرد.

این اظهارات یک روز پیش از سخنرانی دونالد ترامپ مطرح شد که قرار است امروز جمعه در باره استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران ایراد کند.

برخی کارشناسان درباره احتمال قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا گمانه‌زنی کردند.

به گزارش شبکه خبری «ان.بی.سی»، پمپئو گفت: «رژِیم ایران یک رژیم پلیسی جنایتکار است، سازمان‌های اطلاعاتی حکومت ایران و سپاه پاسداران در نقش ابزار سرکوب حکومت استبداد دینی عمل می‌کنند».

رئیس سیا تاکید کرد، سپاه پاسداران تحت فرمان رهبر ایران به عنوان یک امپراطوری «ویرانگر» برای نفوذ قدرت در خاورمیانه فعالیت می‌کند.

رئیس سیا با یادآوری عملیات برون‌مرزی سپاه پاسدران ایران در سال‌های گذشته در منطقه، گفت: «در سال‌های گذشته سپاه در عملیات‌ خود بی‌پرواتر و تحریک‌آمیزتر عمل کرده و به دنبال بهره‌برداری از خلاء قدرت موجود در خاورمیانه برای گسترش نفوذ خود در سرتاسر منطقه بوده است».

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه سخنان خود، حکومت ایران را نمونه‌ای از یک خلافت اسلامی تحت کنترل یک آیت‌الله و سپاه ویژه‌اش دانست و گفت: «نگاهی به کشتار و ویرانی ناشی از اقدامات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه، یمن و عراق بیاندازید، تهدید خیلی واضح است».

رئیس سازمان سیا افزود:«ایران تلاش می‌کند که بر خاورمیانه مسلط شود».

وی گفت: «ایران تاکنون تلاش کرد تا در واشینگتن هم دست به عملیات تروریستی بزند».

مایک پمپئو در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تا دیروز دشمن اول داعش بود که آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند آن را شکست دهند اما  امروز دشمن ما رژیم ایران است که در حال گسترش‌ دادن به مرزهای خود است».

وی افزود:«رژیم ایران تلاش می‌کند تات فراتر از مرزهای خود پیش برود و از طریق عراق به خاک سوریه وصل شود».