X

ملک سلمان: تقویت روابط سعودی و روسیه ثبات جهانی را تقویت می‌کند

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه پادشاهی عربی سعودی که برایدر سفری رسمی، به مسکو رفته است، گفت که تقویت روابط سعودی و روسیه به ثبات جهانی را تقویت می‌کند.

خادم الحرمین الشریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج شنبه5 اکتبر در آغاز نشست سعودی-روسی با یکدیگر دیدار کردند.

ملک سلمان در این دیدار با تاکید بر خواست جدی کشورش برای تقویت اقدامات مبارزه با بنیادگرایی و تروریسم و خشکاندن منابع مالی تروریسم، خواستار تشکیل یک مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم شد و گفت که تقویت روابط سعودی و روسیه به ثبات جهانی را تقویت می‌کند.

او همچنین با اشاره به توافق دو کشور سعودی و روسیه در موارد مختلف، اعلام کرد: «به همراه روسیه برای تثبت قیمت نفت تلاش خواهیم کرد.»

پادشاهی سعودی گفت که کشورش می‌کوشد راهی برای پایان دادن به رنج‌های ملت فلسطین و تاسیس دولت فلسطینی بیابد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود با تاکید بر ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران یمن و بحران سوریه، به شکل جدی از ایران خواست از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دست بردارد. او همچنین خواستار محافظت از یکپارچگی عراق شد.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روابط موسکو و ریاض را تاریخی خواند و خطاب به پادشاه سعودی گفت: «مطمئن هستم که دیدار شما از موسکو، روابط مشترک را توسعه خواهد داد.»

پیش‌بینی می‌شود دیدار پادشاه سعودی از موسکو منجر به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله بحران سوریه شود.

خادم الحرمین الشریفین در جلسه روز سه‌شنبه هیات وزراء سعودی ابراز امیدواری کرده بود که دیدارش از مسکو و دیدارش با مسئولان این کشور، خواست‌ها و اهداف دو کشور را برآورده کرده و روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها و به ویژه در زمینه منافع ملی مشترک و تقویت امنیت و ثبات بین‌المللی تقویت کند.

این اولین بار است که یک پادشاه سعودی به روسیه سفر می‌کند. ملک سلمان در سفر خود به موسکو روز جمعه اکتبر 2017 با دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه نیز دیدار خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین پیش از سفر پادشاه سعودی به موسکو بر اهمیت روابط کشورش با ریاض تاکید کرده بود. کاخ کرملین اعلام کرده بود، همکاری‌های نظامی از موضوعات اصلی دیدار ملک سلمان و ولادیمیر پوتین است. سرگئی لاوروف نیز اعلام کرد دیدار ملک سلمان از موسکو موجب ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه خواهد شد و این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود. او پیش‌بینی کرد که سطح روابط ریاض و مسکو پس از این دیدار به سطح قابل توجهی برسد.