X

لزوم‌ پاسخگویی‌ شفاف‌ و قانع‌کننده رییس‌ دستگاه قضا درباره‌ شایعات اخیر !

 

دستگیری و بازداشت و بازجوئی منجر به اعتراف دخترصادق آملی لاریجانی اگرچه در کانالهای تلگرامی زلزله عظیمی به راه انداخته و آدم و عالم دراباره آن صحبت و گفتگو میکند، توسط رئیس دستگاه قضا = که خود مظنون اصلی این ماجرای فضاحتبار است= به سکوت برگزار شده است.

مردم از خود میپرسند چه شد که این مردک بلبل زبان که درمورد عموم مطالب خارج از حوزه تخصص و صلاحیت خود وراجی میکرد ناگهان سکوت اختیارکرده و مُهرخاموشی برلب زده است.
رحمت‌اله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در شبکه مجازی در فضای سایبری متعلق به خودش متن زیررا منتشر و از صادق لاریجانی رئیس قوه قضا دعوت به شفافسازی پیرامون افشاگریهای اخیر درباره دختر او نموده است!

۱. در تعالیم اسلام تاکید شده است که حاکمان اسلامی باید به‌‌نقدهای‌ مردم‌ متواضعانه پاسخگو باشند و به‌سوالات ولو نادرست مردم به‌طور شفاف‌، علنی و رافع هرگونه شبهه‌ پاسخ اقناعی‌ دهند و حق‌ ندارند‌ از پاسخ‌گویی فرار‌ و به‌سائل توهین و او‌ را تحقیر و به‌‌‌دروغ‌گویی‌ و داشتن‌ غرض و مرض متهم و با‌ او برخورد قهرآمیز کنند!

۲. علی(ع) خطاب به‌مالک اشتر فرمود:
«و البته هرگز مگو که من امیر‌ هستم. پس از من فرمان دادن است و از مردم‌ اطاعت کردن که اين روش، عين راه يافتن فساد در دل و ضعف در دين و نزديک شدن به‌سلب نعمت [و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی] است.»

۳. علی(ع) با این بیان بسیار زیبا به‌‌‌والی خود در مصر دستور می‌دهد که به‌سوالات مردم جواب سربالا ندهد و نگوید که من منصوب امیرالمومنین هستم و پاسخ‌گوی شما نیستم و از او می‌خواهد‌ که هرگز‌ سوال‌کنندگان را به‌‌داشتن غرض و مرض و مخالفت با امیرالمومنین(ولایت‌ و نظام‌) متهم نکند!

۴. البته نباید چنین پنداشت‌ که حاکمیت فقط مکلف به‌پاسخ‌گویی در قبال ایرادات مسلم، مستند و اثبات‌شده است؛ زیرا همان‌طور که از سخنان علی(ع) بر‌می‌آید لازم نیست که نقدهای‌ مردم به‌حاکمان حتما وارد باشد، بلکه حاکم اسلامی مکلف است حتی در برابر سوالات ناوارد‌ مردم هم جواب منطقی و قانع‌کننده بدهد!

۵. علی(ع) در عهدنامه‌ خود به‌مالک اشتر والی‌ مصر می‌نویسد: «وَ إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بكَ حَيفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِكَ، و اعدِلْ عنكَ ظُنُونَهُم بِإصحارِكَ؛
و اگر رعیت به‌اشتباه بر تو‌ گمان حیف و میل [و خطا] بردند، عذر خویش را برای‌ آنان اصحار‌ کن [و پاسخت‌ را آشکارا با آنان در میان نه] و بدگمانیشان را از خویش بگردان.»

۶. علی(ع) در این‌جا به‌تناسب‌ حکم‌ و موضوع از دو واژه جالب‌ استفاده کرده است که واقعا جای تامل دارد؛
الف. «رعیت»؛ حضرت به‌جای واژه‌ مردم از واژه رعیت استفاده‌ کرده است. رعیت در زبان عربی‌ یعنی مجموعه انسان‌هایی‌ که دارای حقوقند و باید حقوقشان رعایت‌ شود، و حق‌ سوال از حاکمان از بدیهی‌ترین و مهم‌ترین حقوق مردم‌ در نظام اسلامی است.
ب. «اصحار»؛ حضرت به‌جای واژه‌ اظهار از واژه اصحار استفاده کرده و فرموده است: «در قبال سوالات و انتقادات مردم، اصحار کن.»!

علی(ع) کلمه اصحار را از واژه صحرا گرفته است؛ صحرا در زبان عربی به‌جایی گفته می‌شود که صاف‌ و بدون پستی و بلندی است و هیچ چیزی مانند کوه و درختان و ساختمان و … که مانع دید باشد‌ در آن نیست و همه چیز در آن آشکار است!
در واقع حضرت، خطاب به‌والی خود می‌فرماید: اگر مردم نسبت به‌تو گمان بد بردند، وظیفه شرعی توست که‌ متواضعانه، توضیح و پاسخ خود را مثل صحرا جلوی چشمان رعیت بگذاری، به‌طوری که جای هیچ شبهه‌ای برای آنان نماند!

۷. رهبر فقید‌ انقلاب‌ اسلامی، امام خمینی(ره) نیز در موضوع حق نظارت مردم بر حکومت و حاکمان فرمود: «هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به‌او انتقاد کند و او باید جواب قانع‌کننده بدهد و در غیراین‌صورت اگر برخلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد ـ خود به‌خود ـ از مقام زمامداری معزول است.»(صحیفه امام، ج ۵، ص‌ ۴۰۹)

۸. امام‌ خمینی‌ همچنین فرمود: «حفظ‌ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.» و راه حفظ‌ نظام مقابله با نفوذ‌ هرگونه‌ کژی‌ و‌ فساد به‌‌نظام و حفظ‌ آبروی نظام‌ است و بر همه کسانی که دل در گرو نظام اسلامی دارند واجب است که با هر خطری که متوجه‌ کیان نظام اسلامی است مبارزه کنند!

۹. اخیرا‌ اخباری درباره ارتباط دختر رییس دستگاه قضایی‌ کشور با برخی سرویس‌های‌ بیگانه‌ و دستگیری وی به‌صورت گسترده‌ در فضای آنلاین‌ و مجامع مختلف، منتشر شده که موجبات تعجب ملت رشید ایران را فراهم آورده و واجب است که در این زمینه روشنگری شود.

۱۰. این‌جانب براساس فرمان علی(ع) به‌مالک اشتر و فرموده امام‌ خمینی‌ از رییس‌ دستگاه قضایی‌ می‌خواهم که در راستای تطهیر نظام اسلامی از اتهامات مطروحه‌ به‌صورت شفاف‌ و علنی در خصوص‌ صحت و سقم مسایل مطرح‌ در باره دختر خویش به‌اصحار‌ بپردازند و مانع تخریب وجهه‌ جمهوری اسلامی در میان ملت و جهانیان شوند.

بدون تردید حفظ‌ آبروی نظام اسلامی از اوجب واجبات و برتر از حیثیت افراد است‌ ولو بلغ ما‌ بلغ! پس‌ بر رییس‌ دستگاه قضایی شرعا و اخلاقا واجب است که به‌‌شفاف‌سازی در این زمینه بپردازد و در صورت متوجه بودن هرگونه سهل‌انگاری به‌‌شخص ایشان از مردم رسما عذرخواهی کند