X

دبیرکل سازمان ملل آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد

Antonio Guterres, United Nations High Commissioner for Refugees at a press conference. 1 July 2014. UN Photo/ Jean-Marc FerrŽ

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام کره شمالی در شلیک یک موشک بالستیک دیگر را محکوم کرد و آن را نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت این سازمان خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ شهریور گفت که آقای گوترش از رهبران کره شمالی خواسته است که «از انجام آزمایش‌های بیشتر خودداری کنند و به قطعنامه‌های شورای امنیت در این‌باره پایبند بمانند و اجازه بدهند که فضا برای ازسرگیری گفت‌وگوهای جدی حول موضوع خلع سلاح هسته‌ای مساعد شود».

کره شمالی روز جمعه برای دومین بار ظرف مدتی کمتر از یک ماه موشک دیگری را از فراز خاک ژاپن به سوی آب‌های اقیانوس آرام شلیک کرد.

به گفته مقامات دولت ژاپن، این موشک از آسمان هوکایدو واقع در شمال عبور کرده و در حدود دو کیلومتری شرق ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمده است.

منابع نظامی کره جنوبی نیز می‌گویند که این موشک مسافتی حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر را طی کرده که برای رسیدن به گوام بخشی از قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام که کره شمالی آن را تهدید کرده کافی است.

کارشناسان می‌گویند هدف‌گیری این موشک‌ها که هنوز در مراحل اولیه تولید هستند، ضعیف است. در همین حال خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها گزارش داده که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا قرار است در این باره تشکیل جلسه دهد.