X

محمد جواد ظریف: آژانس از مکان‌های دارای امکان فعالیت‌ هسته‌ای می‌تواند بازدید کند

به گزارش رادیو فردا، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره امکان بازدید از مراکز نظامی جمهوری اسلامی گفت آژانس در چارچوب برجام تنها از اماکنی می‌تواند بازدید کند که امکان فعالیت هسته‌ای در آن وجود داشته باشد.

یوکیا آمانو در گزارش روز بیستم شهریور خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که این نهاد بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی ایران تفاوتی قائل نیست و هر زمان که ضروری باشد، درخواست می‌کند که به آنجا دسترسی داشته باشد.

اما محمدجواد ظریف روز چهارشنبه ۲۲ شهریور تصریح کرد که «مطابق بند ۷۵ ضمیمه یک برجام، هیچ بازدیدی توسط آژانس نمی‌تواند بهانه‌ای برای اطلاع یافتن از اسرار کشور باشد».

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «چارچوب‌های پروتکل الحاقی و برجام مشخص است و برای بازدید از مکان‌هایی است که در واقع امکان فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشد و همان گونه که آژانس بارها اعلام کرده جمهوری اسلامی تاکنون به درستی عمل کرده است».

در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام نیز عنوان شده بود که آژانس ابتدا باید اطلاعات معتبری دریافت کند که گویای تخلف ایران از توافق هسته‌ای باشد و تنها پس از آن می‌تواند درخواست دسترسی بدهد، اما تاکنون نشانه‌هایی از تخلف ایران دیده نشده است.

گزارش آقای آمانو به دنبال اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه می‌شد که گفته بود آژانس برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران و پایبندی آن به توافق هسته‌ای باید به پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی دسترسی داشته باشد.

در همین حال علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز به گزارش یوکیا آمانو واکنش نشان داده و بحث او درباره دسترسی به امکن نظامی ایران را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ولایتی روز سه‌شنبه گفت: «در قرارهای گذشته با آژانس به هیچ عنوان دسترسی به سایت‌های نظامی نبود و اگر چنین بود ما توافق نمی‌کردیم».

وی افزود: «آقای آمانو، مامورانش و هیچ بیگانه دیگری حق ندارند که از مراکز نظامی ما بازدید کنند زیرا این مراکز جزو مناطق ممنوعه است که برای هر بیگانه و وابسته بیگانه کاملا حریم امنیتی به کلی سری محسوب می‌شود».

پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم گفته بود که «اطلاعات اماکن نظامی ایران طبقه‌بندی شده و سری است و بحث دستیابی آمریکا به این مکان‌ها بیان آرزوی آنان است».