X

اعلام ترامپ از استراتژی نظامی آمریکا در افغانستان

کاخ سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، استراتژی نظامی جدید دولت خود در قبال افغانستان را دوشنبه (۲۱ اوت) اعلام می‌کند.

بنا بر بیانیه کاخ سفید، آقای ترامپ طی نطقی – که ساعت نه شب به وقت واشنگتن در پادگان فورت مایر آرلینگتون در حومه پایتخت آمریکا انجام خواهد داد – استراتژی خود در قبال افغانستان و منطقه غرب آسیا را به مردم و نظامیان آمریکایی توضیح خواهد داد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، پیشتر تایید کرده بود که دونالد ترامپ پس از بررسی دقیق گزینه های مختلف، تصمیم نهایی را اتخاذ کرده است.

آقای ماتیس جزئیاتی در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که گزینه‌ها در مورد افغانستان برای آقای ترامپ از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا افزایش متوسط این نیروها بوده است.

یک منبع از مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفت که مقام‌های بلندرتبه امنیت ملی آمریکا از افزایش ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیرو برای شرکت در جنگ با شورشیان در کنار نیروهای دولتی افغان پشتیبانی کرده‌اند.

براساس تازه‌ترین بررسی ارتش آمریکا دولت افغانستان کمتر از ۶۰ درصد از افغانستان را در کنترل یا زیر نفوذ خود دارد که نسبت به یک سال قبل ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

چند ماه پیش دن کوتس، رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا، گفته بود با وجود افزایش کمک‌های نظامی از سوی آمریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تقریبا به طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.

گزارش‌هایی از بررسی اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به افغانستان به عنوان طرحی در راهبر نظامی جدید آمریکا قبلا منتشر شده بود.