X

بازداشت شهروند آمریکایی و تنش بیشتر در روابط نظام حاکم بر ایران و آمریکا

با دستگیری و زندانی کردن یک شهروند آمریکایی در ایران تنش میان نظام ایران و دولت ترامپ بالا می‌گیرد. علاوه بر این پرونده، پرونده اتمی نیز چالشی جدی است:
تلویزیون سی.ان.ان ۲۷تیر ۹۶:
یک دانشجوی آمریکایی ممکن است۱۰ سال آینده را در زندان ایران بگذراند او به جرم جاسوسی محکوم شده است. مقامات آمریکایی تهران را متهم می‌کنند اتهامات ساختگی می‌زند تا فقط آمریکاییان را دستگیر کند.

این قبل از زمانی است که قرار است تصمیم‌گیری مهمی در مورد ایران از طرف دولت ترامپ صورت گیرد در این رابطه خبرنگار ما گزارش می‌دهد:
خبرنگار سی.ان.ان: ایران یک دانشجوی فارغ‌التحصیل آمریکایی را به اتهام جاسوسی متهم کرده و او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه نظام ایران گفت او دستگیر شده و به‌خاطر جمع‌آوری اطلاعات محاکمه شده است.

دانشگاه پرینستون می‌گوید این شخص شی وانگ، یک آمریکایی چینی در دانشکده تاریخ این دانشگاه است. او کاندیدای ۴ساله دکترا بوده که تاریخ اروپا آسیا را مطالعه می‌کرده است. او تابستان گذشته در خلال یک تحقیقات دانشگاهی در رابطه با دکترای تخصصی خود در ایران بوده است.

جزئیات اتهام او علنی نشده است البته این در ایران بسیار معمول است که اتباع خارجی را دستگیر کنند. اغلب تحت محاکمات در بسته قرار می‌گیرند و به زندانهای طولانی محکوم می‌شوند بدون این‌که مراحل قانونی را گذرانده باشند.

اخبار این دستگیری در زمانی است که دولت ترامپ قرار است سیاست خود در قبال نظام حاکم بر ایران را بازبینی کند.

دولت ترامپ آخرین باری که تأیید کرده بود نظام حاکم بر ایران از توافق اتمی تبعیت می‌کند در ماه آوریل امسال بود، زمانی که ترامپ گفت «نظام ایران از روح برجام تبعیت نکرده است».

توافق اتمی تحت بررسی توسط شورای روابط خارجی و وزارت‌خارجه قرار دارد که این بررسی باید تا پایان تابستان تکمیل شود.

مقامهای آمریکایی می‌گویند دولت تمایل دارد با توافق اتمی بماند اما در اجرای آن شدت عمل به خرج دهد و فعالیتهای اتمی نظام حاکم بر ایران را به‌دقت زیرنظر بگیرد. همزمان سایر فعالیتهای این رژیم در منطقه مانند حمایت از تروریسم، مداخله در یمن و سایر مناطق و نقض حقوق‌بشر آن به‌شدت زیر ضرب می‌رود.