X

پس از عدم پذیرش راه‌حل‌های موقتی آمریکا از سوی کشورهای عربی، تیلرسون دوباره به دوحه می‌رود

Qatar's Foreign Minister Mohammed bin Abdulrahman al-Thani (L) and US Secretary of State Rex Tillerson shake hands before a meeting at the US State Department on June 27, 2017 in Washington, DC. / AFP PHOTO / Brendan Smialowski

پس از آنکه کشورهای سعودی، امارات، مصر و بحرین راه‌حل‌های موقتی پیشنهاد شده از سوی رکس‌ تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را رد کردند، او روز پنج‌شنبه 13 ژوئیه 2017 مجددا به دوحه، پایتخت قطر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون در چهارچوب تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای حل بحران قطر روز پنج‌شنبه از کویت به قطر خواهد رفت. او پیش از این راه‌حل‌های موقتی برای حل این بحران را به چهار کشور پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، پادشاهی بحرین و جمهوری عربی مصر پیشنهاد کرده بود. این کشورها راه‌حل‌های موقتی را رد کرده و خواستار این موضوع شدند که «فعالیت‌های دوحه در حمایت از تروریسم باید کاملا متوقف شود.»

تیلرسون روز چهارشنبه 12 ژوئن در جد با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد پادشاهی سعودی و وزرای امور خارجه چهار کشور سعودی، اماراتف بحرین و مصر دیدار و گفتگو کرد.

این چهار کشور در دیدار با تیلرسون تاکید کردند که که «فعالیت‌های دوحه در حمایت از تروریسم باید کاملا متوقف شود» و افزودند که «بدون مقررات قاطع نمی‌توان به تعهدات دوحه اطمینان کرد»، زیرا «قطر همواره قراردها و تعهدات خود را نقض کرده است.»

آر سی هاموند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تیلرسون روز پنج‌شنبه به قطر می‌رود و با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار می‌کند. به گفته هاموند، تیلرسون با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز دیدار خواهد کرد.

پیش از این چهار کشور سعودی، مصر، امارات و بحرین شامگاه سه‌شنبه 11 ژوئیه با صدور بیانیه مشترکی تاکید کردند که توافقنامه امضا شده توسط واشینگتن و دوحه در پاسخ به خواسته‌های این چهار کشور صورت گرفته اما کشورهایی که قطر را بایکوت کرده‌اند بر این باورند که این توافق‌نامه «گامی غیر کافی است و آن را زیر نظر خواهند داشت.»

چهار کشور یادشده تاکید کردند که «فعالیت‌های دوحه در حمایت از تروریسم باید کاملا متوقف شود» و افزودند که «بدون مقررات قاطع نمی‌توان به تعهدات دوحه اطمینان کرد»، زیرا «قطر همواره قراردها و تعهدات خود را نقض کرده است.»

بیانیه مشترک چهار کشور در ادامه یادآوری کرد که «اقدامات کنونی علیه قطر تا اجرای همه خواسته‌ها پابرجا خواهد ماند»، زیرا این اقدامات در واکنش به حمایت قطر از تروریسم و تامین مالی آن اتخاذ شده است.

چهار کشور سعودی، مصر، امارات و بحرین در بیانیه خود خاطرنشان کردند «خواسته‌های ما از قطر عادلانه و مشروع است.»

چهار کشور ضمن قدردانی از تلاش‌های واشینگتن جهت مبارزه با تروریسم و منابع مالی آن تاکید کردند که «اجلاس سران اسلامی آمریکای موضعی قاطع را در مواجهه با تروریسم رقم زد.»