X

بسته خبری- تحولات بین المللی در رسانه های جهان

آخرین تحولات خاورمیانه؛
اعزام نیروهای نظامی ترکیه به قطر/حفاظت از جان امیر قطر توسط نیروهای ایرانی/ اعلام زمان دقیق همه پرسی استقلال کردستان عراق/قطر نخستین قربانی ترامپ/ تهدید آمریکا توسط حزب الله، طرح تحریم های ایران در مجلس سنای آمریکا، حفاظت از امیر قطر توسط نیروهای ایرانی، اعلام زمان همه پرسی استقلال کردستان عراق و تحلیل قربانی شدن قطر در سیاست جدید خاورمیانه ای آمریکا از جمله مهم ترین تحولاتی بود که در 24 ساعت گذشته در رسانه های متعدد منطقه ای و جهانی انعکاس یافتند. در این میان، شاهد تحول مهم دیگری نیز بودیم و آن هم تصویب طرح اعزام نیروهای ترکیه به قطر بود.
مجلس ملی ترکیه در جلسه شامگاه چهارشنبه خود، موافقت نامه های استقرار پایگاه نظامی ترکیه در قطر و همکاری های مشترک دو کشور در زمینه آموزش نظامی را تصویب کرد.همچنین در چهارچوب مفاد توافقنامه همکاری های امنیتی مقامات دو کشور ترکیه و قطر در سال 2001، پروتکل همکاری مشترک در زمینه های آموزش نظامی دو کشور در سال 2015 و موافقت نامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال 2016 به امضای مقامات عالی دو کشور رسیده بود.به موجب مفاد این موافقت نامه همکاری مشترک نظامی مقرر شده است که قطر به عنوان کشور میزبان به کشور ترکیه اجازه دهد تا از بنادر، فرودگاه‌ها، اردوگاه‌ها، واحدهای نظامی و نهادهای امنیتی و تأسیسات نظامی آن کشور استفاده کند.بنابراین، همچنین دو کشور قرار است واحدهای نیروهای مسلح و نهادهای نظامی دو کشور همکاری داشته باشند و در این زمینه بازدیدهای متقابلی در دو کشور صورت گیرد.بر اساس مصوبه امروز مجلس ترکیه، همچنین مقرر شده است که دو کشور در حین برگزاری رزمایش مشترک نظامی، ناظران نظامی کشور مقابل را دعوت کنند و همچنین قرار است در خصوص مبادله اطلاعات و بهبود و پیشرفته سازی نحوه برگزاری رزمایش ها و آموزش ها تمهیداتی اندیشیده شود.

اعزام نیروهای نظامی ترکیه به قطر/حفاظت از جان امیر قطر توسط نیروهای ایرانی/ اعلام زمان دقیق همه پرسی استقلال کردستان عراق/قطر اولین قربانی ترامپ

حمایت دموکرات‌های سنا از قانون تحریمی ایران منوط به تحریم روسیه

رهبر اقلیت دموکرات سنا گفته است: همکاران جمهوری‌خواه باید بفهمند که گرد آوردن حمایت دموکرات‌ها از طرح تحریمی ایران مشکل خواهد بود، مگر آنکه به روسیه نیز پرداخته شود.
سناتورهای دموکرات آمریکایی می خواهند حمایت خود از طرح تحریمی اس.722 را به اعمال تدابیر تنبیهی علیه روسیه منوط کنند.

بنا بر گزارشی که روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل منتشر کرده، چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا گفته است: همکاران جمهوری‌خواه باید بفهمند که گرد آوردن حمایت دموکرات‌ها از طرح تحریمی ایران مشکل خواهد بود، مگر آنکه به روسیه نیز پرداخته شود.

اعزام نیروهای نظامی ترکیه به قطر/حفاظت از جان امیر قطر توسط نیروهای ایرانی/ اعلام زمان دقیق همه پرسی استقلال کردستان عراق/قطر اولین قربانی ترامپ
به گفته وی، یک بسته تحریمی قدرتمند و اثرگذار علیه روسیه مورد نیاز است.

برخی مقامات آمریکایی روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا متهم می‌کنند که با پیروزی دونالد ترامپ و شکست هیلاری کلینتون به پایان رسید. مسکو این اتهامات را رد می‌کند.

قانون تحریمی اس.722 شب گذشته با رأی مثبت «کفایت بررسی» از سوی سنا، اکنون در مسیر تصویب قرار گرفته است. از این پس، هر سناتور آمریکایی می‌تواند تا یک ‌ساعت در خصوص این طرح سخن بگوید، مشروط بر اینکه مجموع ساعات بحث به بیش از سی ساعت نرسد.

پس از سخنان سناتورها، سنا باید در خصوص طرح تحریمی ضدایرانی مزبور رأی‌گیری کند.

نیروهای ایرانی محافظ جان امیر قطر شدند!

شبکه العربیه وابسته به دربار سعودی در ادامه خبرسازی‎های خود مدعی شده است که نیروهای نظامی ایران، کار محافظت از جان امیر قطر را بر عهده گرفته‎اند.

شبکه العربیه وابسته به دربار سعودی در ادامه خبرسازی‎های خود به نقل از آنچه منابع مصری خواند مدعی شده است، نیروهای نظامی ایران کار محافظت از جان امیر قطر را بر عهده گرفته‎اند.

این شبکه مدعی است، نیروهای نظامی ایران به تازگی وارد قطر شده‎اند.

شبکه العربیه طی روزهای اخیر با دنبال کردن یک خط خبری تلاش می‎کند که بحران شدید در میان کشورهای عربی را با ایران مرتبط سازد.

به تازگی وزیر خارجه عربستان در رابطه با قطر گفت: دیگر بس است و این کشور باید از حمایت حماس و اخوان‌المسلمین دست بردارد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفته است، قطر باید برای بازسازی دوباره مناسبات خود با کشورهای عرب چندین گام بردارد، که یکی از آنها پایان بخشیدن به حمایت از سازمان فلسطینی حماس و جریان اخوان‌المسلمین است.

احزاب کرد عراقی زمان برگزاری همه پرسی استقلال را تعیین کردند

بنا بر گزارش وب سایت رسمی دولت اقلیم کردستان عراق، احزاب کرد عراقی، روز چهارشنبه بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند، همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی برگزار کنند.

خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سال جاری، شامگاه چهارشنبه در بغداد پیچید و همه مباحث اولویت دار این روز عراق را تحت الشعاع قرار داد.

با این حال، هنوز در بغداد موضع رسمی در قبال این تصمیم کردها در پیش گرفته نشده است، اما انتظار می رود این خبر امروز پنجشنبه با واکنش هایی تند در پایتخت عراق روبه رو شود.

اعزام نیروهای نظامی ترکیه به قطر/حفاظت از جان امیر قطر توسط نیروهای ایرانی/ اعلام زمان دقیق همه پرسی استقلال کردستان عراق/قطر اولین قربانی ترامپ

روز چهارشنبه، احزاب کرد عراقی بدون حضور جماعت اسلامی کردستان عراق و جنبش تغییر، با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق جلسه ای تشکیل دادند و تصمیم گرفتند همه پرسی اقلیم کردستان عراق را 25 سپتامبر سال 2017 میلادی برگزار کنند.

این احزاب، همزمان با تأکید بر ضرورت برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق و تعیین ریاست اقلیم، با برگزاری آن در ششم نوامبر سال 2017 میلادی موافقت کردند.

به این ترتیب، همه پرسی در خصوص استقلال اقلیم کردستان عراق، زودتر از انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم کردستان عراق برگزار می شود؛ موضوعی که احزاب مخالف به شدت آن را رد می کنند و معتقدند هرگونه تصمیمی درباره همه پرسی باید به بعد از برگزاری انتخابات پارلمان محلی و تعیین تکلیف پست ریاست اقلیم موکول شود.

این تصمیم در حالی گرفته شده که هنوز همه احزاب کرد عراقی موضع واحدی در خصوص همه پرسی و شرایط برگزاری آن ندارند.

قطر نخستين قرباني خاورميانه‌اي تغيير دولت امريكا

روزنامه آمريکايي ديروز (سه شنبه) در تفسيري به قلم «ريموند بارت» افزود: در عالم مات و غير شفاف ديپلماسي عربي، حقيقت چيزي نيست که به نظر مي رسد. درباره بحران پيش آمده در روابط ميان اعراب با کشور قطر، در نماي ظاهري اوضاع، همه ادله موجود قانع کننده اند که چرا کشورهاي عربستان، بحرين، امارات و مصر در اين هفته تمامي مناسبات ديپلماتيکشان را با قطر قطع کردند و همه راه هاي هوايي، زميني و دريايي ميان خود با قطر را بستند.

استدلال اين کشورهاي حاشيه «خليج (فارس)» اين است که اين کشور همسايه شان قطب ياري رساني به افراط گرايان اسلامگرا از جمله «داعش» شده است.

«ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا هم در پيام توييتريش در روز سه شنبه به همين نکته اشاره کرد و نوشت، در سفر اخيرش به خاورميانه، موضوع تأمين مالي ايدئولوژي راديکال را با ميزبانانش مطرح کرده است. ترامپ نوشت که هنگامي که او مشغول صحبت در اين مورد بوده، همه سران کشورهاي حاشيه خليج (فارس) حاضر در جلسه بي درنگ همه نگاهشان متوجه قطر شده است.

خوب اين ادله قانع کننده است، اما همه مشکل نيست. عواملي ديگر هم در اين امر دخيل هستند.

در واقع تنها دليل طرد شدن قطر از سوي همسايگان «دوست و برادرش» اين است که قطر از زبان ديپلماسي رايج منطقه خاورميانه تمکين نکرده است.

زبان رايج ديپلماسي منطقه، گردن نهادن به يک بصيرت جمعي است، که آمريکا، عربستان و اسرائيل هم موافق آنند.

شکي نيست که خاندان «آل ثاني» حاکم بر اميرنشين قطر، همه مبارزان مسلحي را که با رژيم (دولت) «بشار اسد» در سوريه مي جنگند، تأمين مالي مي کند و با حمايت از «اخوان المسلمين» در امور داخلي ساير کشورهاي عرب به خصوص مصر دخالت مي کند؛ اما در يک بازي منطقه اي، تمام اينها موضوعاتي فرعي اند.

مسلم است که عربستان در متهم دانستن قطر در موارد يادشده دارد رياکاري مي کند.
عربستان خود تاريخچه طويلي از پشتيباني از گروه هاي مبارز مسلح در سوريه دارد ضمن آنکه همزمان در کشور يمن هم دست به يک مداخله نظامي زده است. گوش عالم از شنيدن اين گونه اتهام بستن ها پر است.

گناه قطر اين است که باور دارد، اسلامگراهاي سياسي همچون «حماس» در تعيين سرنوشت آينده خاورميانه حائز ايفاي نقش اند.

جان کلام آنکه قطر دارد فقط تاوان اين گناه را مي پردازد که ديگر نمي خواهد وضع موجود چهل ساله را تحمل کند و مي خواهد تغيير شيوه بدهد.

قطر دارد تاوان اين گناه را مي پردازد که به خود جرأت داده است عق متعارف حاکم بر حاشيه «خليج (فارس)» را بر هم بزند.

هر سه قدرت براي حفظ ظاهر هم که شده، از صلح در خاورميانه دم مي زنند؛ اما در واقع مبناي تفکراتشان حفظ منافع شخصي است. همين کوته نظري ها بوده که مبناي فکري ائتلاف تازه شان را عليه قطر تشکيل داده و واضح است، بعيد به نظر مي رسد اين ائتلاف تشکيل شود.

البته اين به معناي آن نيست که قطر معصوم و بي گناه است.

دوحه از زمان پيدايش خيزش «بهار عربي»، خود را يک قهرمان اصلاحات سياسي معرفي کند، در حالي که اين ژست کاملا با طبيعت فئودالي نظام حاکم بر اين کشور تعارض دارد. کشور کم جمعيت قطر حدود دوميليون و 200 هزار جمعيت دارد، که دو ميليون آن را خارجي ها تشکيل مي دهند و خاندان آل ثاني و 200 هزار قطري زمام امور کشور را در دست دارند.

قطر ميزبان مسابقات فوتبال جام جهاني 2022 است و همه مهاجران حاضر در اين کشور روي پروژه هاي ساخت و ساز اين رويداد ورزشي کار مي کنند. اين جمعيت انبوه مهاجران به سهم خود يک گرفتاري عظيم براي حکام قطري است. به خاطر اين مسابقات هم که شده، حکام قطري سعي کرده اند همه مسائل حقوقي در ارتباط با اين کارگران رفع و رجوع شود.

اما قطر تاريخچه اي قطور از پايمال کردن حقوق شهروندانش دارد که کمتر علني شده است. در يک مورد حکم شهروندي بيش از پنج هزار تن از افراد يک قبيله از سال 2004 لغو شد، به اين اتهام که بعضي از افراد اين خانواده ها در سال 1996 در نقشه سعودي ها براي براندازي حکومت امير سابق قطر که پدر امير کنوني اين کشور است، دست داشته اند.

عربستان مي گويد که يکي از علل قطعي روابطش با دوحه، سخنان اخير «شيخ تميم بن حمد الثاني» امير قطر در تمجيد از ايران است. دولت قطر اين اتهام را رد کرد و گفت، خبر جعلي است و صحبت هاي امير قطر در اين زمينه در رسانه هاي ملي هک شده است.

اين تنشها ابدا تازگي ندارد. مواضع قطر واقعه اي نيست که يک شبه رخ داده باشد.

در واقع مسأله اين است که قطر خانه حدود 10 هزار سرباز آمريکايي است که در پايگاه هوايي «العُديد» مستقرند.

روي کار آمدن ترامپ در واشنگتن بهترين فرصت را به عربستان داد تا وارد عمل شود.
جان کلام آنکه، همه گرفتاري هاي قطر از زماني شروع شد که دولت در آمريکا تغيير کرد و واشنگتن گرايش هايي جديد در پيش گرفت.

دوحه کم کم ياد مي گيرد که زير سؤال بردن سنت تثبيت شده منطقه، چه هزينه سنگيني به دنبال دارد.