X

100 کشته و 500 زخمی در حمله انتحاری به رانده شدگان سوری در حلب

شبکه خبری شام گزارش داد که انفجار انتحاری یک خودروی بمب‌گذاری شده در محله الراشدین در غرب حلب، محل تجمع مردم رانده شده از چهار شهرک در سوریه را هدف قرار داد. سازمان اورژانس حلب اعلام کرد که در این انفجار، دستکم 100 تن کشته و 500 تن دیگر زخمی شدند.

بنا بر گزارش‌ها که انفجار، اتوبوس‌های وابسته به اهالی دو شهرک کفریا و الفوعه را هدف قرار داد که طی آن، شماری کشته و زخمی شدند. پیش از این تلویزیون دولتی سوریه، شمار کشته‌ها را 39 تن اعلام کرده بود.

به نظر می‌رسد در اثر شدت جراحات برخی از زخمی‌ها، شمار کشته شدگان به مرور افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره گفته است که انفجار روی داده، انتحاری بود. او آمار اولیه کشته شدگان را  43 تن اعلام کرده بود که که 38 تن از آن‌ها از اهالی الفوعه و کفریا، 4 تن از جنگجویان مسلح اپوزیسیون و یک نفر هم مجهول الهویه هستند.

بنا بر این گزارش عبد الرحمن گفته بود: «احتمال بالا رفتن شمار کشته شدگان وجود دارد زیرا علاوه بر وخامت حال برخی از زخمی‌ها، ممکن است شمار بیشتری از جنازه‌ها در محل حادثه پیدا شود».

محل وقوع انفجار، منطقه الراشدین بود که در کنترل گروه‌های مخالف حکومت سوریه در غرب حلب قرار دارد.

از سویی، منابع آگاه گفتند که خودروی بمب‌گذاری شده، محل تجمع اتبوس‌های حامل رانده شدگانی را هدف قرار داد که قرار بود برپایه توافق «چهار شهرک» استان ادلب را ترک کنند.

اپوزیسیون سوریه هم نسبت به اعمال انتقام‌جویانه علیه اهالی شهرک‌های مضایا و زبدانی هشدار دادند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: «عصر شنبه پس از ساعت‌های انتظار طولانی، دو اتوبوس از هر دو کاروان به حرکت در آمد».

از سويی اهالی شهرک مضایا که در منطقه کاراج‌های راموسه واقع در کنترل نیروهای دولتی حضور دارند، با صدور بیانیه‌ای، انفجار را محکوم کردند. آن‌ها از سازمان ملل متحد، سازمان جهانی صلیب سرخ و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواستند با توجه به تنش به وجود آمده پس از انفجار، حمایت لازم را از آن‌ها تا رسیدنشان به استان ادلب، فراهم کنند.

برپایه توافقی که میان دولت سوریه و بخشی از مخالفان آن منعقد شد، مقرر شد تا ساکنان چهار شهرک کفریا، فوعه، مضایا و الزبدانی تخلیه شوند.

دو شهرک مضایا و الزبدانی که در حومه دمشق پایتخت سوریه قرار دارند، توسط مخالفان مسلح کنترل می‌شوند و در سال‌های اخیر در محاصره نیروهای دولتی هستند.

دو شهرک کفریا و فوعه هم در کنترل نیروهای دولتی هستند. اکثر ساکنان این دو شهرک که در استان ادلب واقعند، شیعه هستند این دو شهرک در سال‌های اخیر در محاصره مخالفان مسلح قرار داشتند.