X

نظام باید دست از دست و پازدن به منظور کنترل ارتباطات مردم بردارد!

 درپی حضور نزدیک به هفت میلیون نفر درراهپیمایی بیست و دوم دی ماه در سراسر تهران(آمار رسمی دولتی از قول استاندارتهران و معاون وزیرکشور این رقم را نصف کرده و “دستِ کم سه میلیون و نیم” اعلام کردند!) بیش از پیش مشخص شد که نظام باید دست از دست و پازدن به منظور کنترل ارتباطات مردم بردارد!

درحالیکه اتاقهای فکر وابسته به مرکز موسوم به “قرارگاه پدافندی جنگ نرم” در صدد به اصطلاح راه اندازی و بهره وری از شبکه تحت کنترل وضدامنیتی موسوم به “شبکه ملی اطلاعات درداخل کشور” است، وزیرارتباطات دولت دکترحسن روحانی اعلام کرد که”پهنای باند خارجی به دوبرابر افزایش خواهد یافت، تا پایان سال جاری!”

این قضیه فریاد را ازنهاد انحصارطلبان و ضابطان به اصطلاح قضایی وابسته به اردوگاه موسوم به “ثارالله” درآورده و درروزنامه جوان به این قضیه حمله شده است:

سایت جوان- به قلم فردی موسوم به نیره ساری در مقاله ای با عنوان ” افزایش دوبرابری پهنای باندخارجی به جای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات! گام ديگر دولت در انهدام كارآفريني داخلي و رخنه در امنيت ملي!!” مینویسد:

خبر افزايش 2/5 برابري پهناي باند اينترنت تا پايان امسال در حالي از سوي وزير ارتباطات بيان شده كه اساساً ضرورت اين افزايش به علت تعلل دولت در بهره‌برداري از شبكه ملي اطلاعات زير سؤال است.
بعد از 11 سال از آغاز طرح شبكه ملي اطلاعات بود كه بالاخره فاز نخست اين شبكه تابستان امسال عملياتي و طي مراسمي افتتاح شد.
شبكه ملي اطلاعات كشور، شبكه‌اي مبتني بر پروتكل اينترنت (IP) به همراه سوئيچ‌ها، مسير‌ياب‌ها و مراكز داده‌اي است، به صورتي كه درخواست‌هاي دسترسي داخلي و اخذ اطلاعاتي كه در مراكز داده داخلي نگهداري مي‌شوند به هيچ‌وجه از طريق خارج كشور مسيريابي نشود.
در حالي كه قرار بوده است فاز دوم شبكه ملي اطلاعات كه طي اين سال‌ها عناويني چون «اينترنت ملي»، «شبكه ملي اينترنت» و «اينترانت ملي» را به خود ديده است، در قالب فاز رشد در دهه فجر 95 و فاز سوم در قالب بلوغ در ارديبهشت 96 روز جهاني مخابرات راه‌اندازي شود تا مردم كشور ايران نيز طعم ارتباطاتي پرسرعت، ارزان و امن را همچون ساير كشورهاي دنيا بچشند، اخيراً محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته است: پهناي باند اينترنت تا پايان امسال به ۱۰ هزار گيگابايت در ثانيه معادل 2/5 برابر وضعيت فعلي افزايش مي‌يابد.چه ضرورتي براي افزايش پهناي باند خارجي وجود دارد؟
به رغم وعده‌هاي وزارت ارتباطات به عنوان متولي شبكه ملي اطلاعات در كشور مبني بر راه‌اندازي فاز‌هاي بعدي، اين سؤال پيش مي‌آيد كه اساساً از لحاظ فني چه ضرورتي براي افزايش پهناي باند خارجي وجود دارد؟ آيا گسترش پهناي باند خارجي مفيد و مؤثر است؟ مزيت سرعت، كيفيت، هزينه و امنيت كه هر روز از آن صحبت مي‌شود در افزايش پهناي باند خارجي ميسر خواهد شد‌؟ اما اگر افزايش پهناي باند مؤثر و پركاربرد بوده، پس دليل راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات چيست؟
ابوذر منتظر القائم، كارشناس فضاي مجازي در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: خريد پهناي باند از خارج مساوي با خروج ارز از كشور، انهدام كارآفريني داخلي، تقويت سرويس‌دهنده خارجي، منفي‌شدن تراز به سمت سرويس‌دهنده‌هاي داخلي و از بين بردن مزيت رقابت است.وي با اشاره به ضرورت راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات در كشور ادامه داد: شبكه ملي اطلاعات اصل نياز ارتباط خارجي را كاهش مي‌دهد كه اين امر از طريق نياز مردم به سرويس‌هاي داخلي تحقق خواهد يافت، يعني راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات نيازهاي مردم در فضاي مجازي را تأمين مي‌كند.  منتظر القائم ضمن انتقاد از دو برابر كردن پهناي باند خارجي در كشور يادآور شد: دو برابر كردن پهناي باند خارجي يعني اينكه به ميزان كارآفريني موجود در حوزه نرم افزارها و ابزارهاي برخط داخلي بيش از دو برابر ضربه وارد كرده‌ايم و نه‌تنها محيط را براي داخل مساعد نكرديم، بلكه ضربه به كارآفريني داخلي هم وارد کرده‌ايم.علل تعلل دولت در راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات
اين كارشناس فضاي مجازي ضمن رد مزيت افزايش پهناي باند خارجي در كشور، چهار دليل را علت تعلل دولت در راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات به ترتيب زير معرفي كرد:

1-  نبود آگاهي يا جهل و ناداني كه عمليات منحرف بيروني و فريب دشمن را نيز به دنبال دارد.
2-   بي‌علاقگي مديران، تصميم‌گيران و مجريان به حركت‌هاي اصلاحي، جديد و تغيير‌دهنده زير‌ساختي كه گويي به حفظ وضع موجود علاقه‌مند هستند و قدرت ريسك‌پذيري ندارند.
3- برخي افراد دخيل در شكل‌ نگرفتن شبكه ملي اطلاعات، تابع منافع مالي هستند و كسب منافع اقتصادي قدرت تحرك را از آنان سلب مي‌كند.
4- برخي افراد كه در فضاي رسانه‌اي موضع‌گيري در مورد شبكه ملي اطلاعات دارد، وابستگي سياسي و امنيتي به قدرت بيگانه دارند.

مهجوريت و بي‌توجهي مسئولان به‌رغم تأكيدات مقام معظم رهبري بر جدي گرفتن فضاي مجازي و راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات، در حالي هر روز بيش از پيش زير سؤال مي‌رود كه مشخص نيست، علت اين تعلل از كجا نشئت مي‌گيرد و با توجه به وعده‌هاي بيان شده مبني بر بهره‌برداري فاز دوم شبكه ملي اطلاعات در دهه فجر 95، چه مبنا و ادله قانع كننده‌اي براي افزايش پهناي باند خارجي وجود دارد؟ آيا پاي قراردادي جديد با خارجي‌ها در ميان است‌؟