X

تکنیک های تحلیل در کتاب “معماری اطلاعات”

دیده بان منتشر کرد

تحلیل اطلاعات در شرایط عدم قطعیت محصول رفتار سیستم‌های پیچیده، برآیند تعامل‌ها یا عناصر در سطح داخلی و بیرونی و بدون جهت‌دهی یک مرکز کنترل‌کننده است.

موسسه راهبردی دیده بان، در مقدمه کتاب معماری اطلاعات آمده است:

حیات در قرن بیست و یکم و عصر اطلاعات، اندیشکده‌های پیشرفته را پویاتر از همیشه نموده است، تا آنجا که گستره‌ی این نهادها آن‌چنان وسیع گشته که اولویت‌بندی در آن لازم می‌انگارد. در حقیقت، تصمیم‌گیری در حوزه‌های متفاوت تا حد وافری مرهون اطلاعاتی است که به سیاست‌مداران ارائه می‌گردد و همین اطلاعات است که مبنای تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهد. بنابراین، سخن از ضرورت تحلیل صحیح اطلاعات بدیهی بوده و گام بعدی که تحلیل ساختارمند اطلاعات است، مهم می‌نماید.

روش‌ها به‌عنوان سیستم‌های نگه‌دارنده‌ی نظم و مدون‌سازی اقدامات پدید می‌آیند. روش‌ها همان حرفه‌هایی هستند که با حفظ عقلانیت جمعی متخصصان و ایجاد استانداردهای لازم، جمع‌آوری و برآورد آن دانش را میسر می‌سازند. این روش‌ها با قوانین مشتق شده‌ی درونی و بیرونی، استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای، نیازمندی‌های مستمر آموزشی و اعتباردهی به رویه‌ها متمایز می‌شوند. تا آنجایی که تحلیل اطلاعات فاقد این ویژگی‌ها باشد، پاسخ این پرسش که آیا تحلیل اطلاعاتی یک روش است؛ لزوماً منفی خواهد بود.