سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

اظهارات ترامپ در مورد عروس داعش، توافق ترامپ و اردوغان بر سر طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه، احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی و روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود نظامیان قطری به عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت دفاع قطر اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور برای حضور در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» وارد پایگاه هوایی «ملک عبدالعزیز» در منطقه الشرقیه عربستان شدند.

به نوشته روزنامه العرب قطر، در بیانیه وزارت دفاع قطر آمده است که هدف از این رزمایش، افزایش هماهنگی‌ها میان نیروهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و برنامه‌‌ریزی‌ برای استراتژی‌های نظامی است.

سرتیپ «خمیس محمد دبلان» فرمانده نیروهای شرکت کننده در این رزمایش نیز در این خصوص گفت: این تمرین نظامی رشته روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] را تقویت کرده و موجب همکاری و هماهنگی در زمینه نظامی برای مقابله با تهدیدات مختلف می‌شود.

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

شبکه العربیه در گزارشی با اعلام اینکه رزمایش «سپر جزیره ۱۰» از روز شنبه هفته آتی آغاز خواهد شد، مدعی شده است که رزمایش مزبور بزرگ‌ترین تمرین نظامی از حیث تعداد نیروها و ادوات به کار رفته در قالب شورای همکاری خلیج فارس است. رزمایش «سپر جزیره ۹» در فوریه سال  ۲۰۱۳ در کویت برگزار شد.

حضور قطر در این رزمایش مشترک در حالی است که دولت‌های سعودی و امارات و بحرین به همراه مصر از ژوئن ۲۰۱۷ این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده و روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده‌اند.

با وجود تنش در روابط این کشورها، اما قطر خود را همچنان در ذیل شواری همکاری خلیج فارس می‌داند، به طوریکه در اجلاس سالانه این شورا در دسامبر ۲۰۱۸ در ریاض، قطر در سطح معاون وزیر خارجه خود حضور یافت.

ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پیامی تویئتری اعلام کرد: به مایک پمپئو (وزیر خارجه) دستور دادم که به «هدی مثنی» اجازه بازگشت داده نشود.

بر اساس اعلام خبرگزاری یورونیوز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ ای در این باره اعلام کرد: هدی مثنی یک آمریکایی نیست. او هیچ مبنای قانونی برای سفر به آمریکا ندارد. او نه پاسپورت آمریکایی دارد و نه حق درخواست پاسپورت آمریکایی را دارد و نه ویزای ورود به ایالات متحده را. ما همچنان به شهروندانمان هشدار می‌ دهیم که به سوریه سفر نکنند.

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

به گزارش بی‌بی‌سی، «هدی مثنی» دختری است که ۴ سال پیش از آلاباما آمریکا به سوریه رفت. این در حالی است که خانواده مثنی می‌ گویند دخترشان متولد آمریکا است و باید به همراه فرزند ۱۸ ماهه خود اجازه بازگشت به این کشور داشته باشد.

توافق ترامپ و اردوغان بر سر طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) روز پنج شنبه گزارش داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی در یک گفتگوی تلفنی بر سر اجرای طرح خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه در چارچوب منافع متقابل دو کشور به توافق رسیدند.

بنابر این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی همچنین در مورد آخرین تحولات سوریه با یکدیگر گفتگو کرده و بر سر حمایت از یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیدند.

آناتولی در ادامه گزارش خود می نویسد که رهبران دو کشور همچنین در مورد بهبود روابط اقتصادی دوجانبه میان آنکارا- واشنگتن با یکدیگر توافق کردند.

احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

هم‌زمان با پایان سفر هیئتی بلندپایه از ایران به چین، و آغاز سفر ولی‌عهد سعودی به این کشور، سردبیر روزنامه‌ای سعودی از احتمال میانجیگری پکن میان ریاض و تهران خبر داد.

یک هیئت بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته جاری به چین سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این سفر گفته بود که «چین یکی از شرکای ایران در حوزه‌های مختلف بوده و خواهد بود و حجم همکاری‌های ما بسیار است… امیدوارم سفر آقای لاریجانی به پکن که در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی انجام شده بتواند کمک بیشتری به روان شدن هر چه بیشتر این همکاری‌ها کند».

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

پس از بازگشت مسئولان ایرانی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی امروز پنجشنبه عازم چین شد تا با مسئولان این کشور دیدار کند.

«جمیل الذیابی» سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ» در واکنش به سفر بن سلمان تأکید کرد که «بعید نیست چین بار دیگر برای حل اختلافات بین ایران و عربستان میانجیگری کند».

الذیابی در گفت‌وگو تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «همه چیز در عالم سیاست امکان دارد»؛ زیرا سیاست هنر ممکن‌هاست.

وی با بیان اینکه میانجیگری از منظر سیاسی غالبا مورد قبول است، تصریح کرد که اگر چین از اراده طرفین (عربستان و ایران) برای حل اختلافاتشان یقین پیدا کند، بعید نیست که میانجیگری بین طرفین را بپذیرد.

این روزنامه‌نگار سعودی چین را کشوری بزرگ توصیف و ادعا کرد که پکن از «نقش مهم پادشاهی [سعودی] در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و جایگاه آن از نظر عربی، اسلامی و بین‌المللی آگاه است… و در مقابل اقدامات، رفتارها و مداخلات ایران در امور سایر کشورها برآن پوشیده نیست».

الذیابی ضمن نادیده گرفتن اقدامات مخرب عربستان سعودی در منطقه از جمله بحران یمن، در عین حال مدعی شد که «بعید می‌دانم چنین میاجیگری‌هایی در مرحله کنونی تأثیری داشته باشد».

روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت

شاهزاده «بندر بن سلطان» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با بخش عربی روزنامه «ایندیپندنت»، به موضوع رایزنی «سعود الفیصل» وزیر خارجه وقت سعودی با «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه وقت ایران درباره جنگ کویت اشاره کرد.

بندر بن سلطان درباره موضع ایران درباره آنچه جنگ دوم خلیج فارس یا جنگ آزادسازی کویت نامیده می‌شود، گفت‌: برای جلب حمایت برای قطعنامه‌ای جهت آزادسازی کویت در نیویورک بودیم. به طور تصادفی با علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران برخورد کردیم. به او گفتم، می‌خواهیم کویت را آزاد کنیم و از آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و شوروی خواسته‌ایم که با قطعنامه سازمان ملل مخالفت نکنند… موضع ایران چیست؟ ولایتی گفت، صددرصد شما را تأیید می‌کنیم. [بعد از این] شاهزاده سعود الفیصل به من گفت، این موضع ایران تقیه بود یا واقعا چنین موضعی دارند؟ گفتم، منطق حکم می‌کند که آنها [ایرانی‌ها] هر چیزی علیه صدام را تأیید کنند.

رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ادامه این ماجرا اظهار داشت که «دو روز بعد، یک خبرنگار غربی حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک از ولایتی سوال کرد، آیا ایران با اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی برای آزادسازی کویت موافق است که ولایتی هم پاسخ داد: ایران با هرگونه دخالت نظامی در منطقه بویژه اگر دخالت شیطان بزرگ (آمریکا) باشد، مخالف است».

بن سلطان افزود: «سعود الفیصل را در جریان این موضع ولایتی قرار دادم و به او گفتم که به نظر می‌رسد حدس شما درست است و موضع ایران در قبال مقوله آزادسازی کویت تقیه است. ولی در هر صورت موافقت یا عدم موافقت ایران چندان مهم نیست که سعود الفیصل پاسخ داد: “نه. فرصت را نباید از دست داد” و به همین دلیل از نماینده ایران در سازمان ملل خواست تا مقدمات لازم برای دیدار وی با آقای ولایتی را فراهم کند که طرف ایرانی گفته بود ولایتی در داخل ساختمان سازمان ملل است».

وی گفت: «در داخل ساختمان مقر سازمان ملل، قطعه‌ای از پرده کعبه که عربستان سعودی آن را به دبیر کل سازمان ملل هدیه داده بود، وجود داشت و ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، این دیدار کنار این تکه از پرده کعبه صورت بگیرد که من (بندر بن سلطان) گفتم «آیا دیدار مقدسی خواهد بود؟». خلاصه اینکه با ولایتی دیدار کردیم و گفتیم، شما چطور با اینکه ما دنیا را برای آزادسازی کویت جمع کنیم، مخالفت ندارید اما چنین موضعی می‌گیرید؟ وزیر خارجه وقت ایران پاسخ داد: ما نگرانیم که صدام عقب‌نشینی کند و اگر احساس کند که شاید ایران در خصوص حضور نیروهای آمریکایی با او هم‌نظر است، در کویت بماند. ما هم این موضع را گرفتیم تا عقب‌نشینی نکند و [بلکه] از کویت اخراج شود. سعود الفیصل پاسخ داد که این سیاست عجیب و غریبی است. (به هر حال) از شما سپاسگزارم».