پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب !

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب !

 

*******

** باید از تهدید اسرائیل دست برداریم، در غیر اینصورت به ما حمله می‌کند!

«فریدون مجلسی» از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه همدلی با اشاره به اظهارات ظریف در مونیخ گفت: «به‌جای اینکه دنبال این باشیم که دنیا خود را با ما تطبیق دهد، سعی کنیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم…ما باید به شناختی از موجودیت خود، امکانات، توانایی‌ها، اعتبار سیاسی، اقتصادی، اجتماعیِ منطقه‌ای و بین المللی خود دست پیدا کنیم و نسبت به آن در منطقه و عرصه بین‌الملل از آن استفاده کنیم…اروپایی‌ها منتظر هستند تغییر رفتار و پایان دادن به شعارهای جنگ‌طلبانه را ببینند تا بعد از آن وارد روابط دیپلماتیک شوند».

مجلسی در ادامه گفت: «در یک اقدامی بر روی موشک‌ها شعاری مبنی بر نابودی اسرائیل نوشته شد که این اقدام، به زعم غربی‌ها، در واقع اقراری بود مبنی بر اینکه این موشک‌ها آن‌طور که ایران عنوان می‌کند دیگر تدافعی و بازدارنده نیست، بلکه ابزاری تهاجمی است و دنیای غرب را به چالش می‌کشد…به نظر من، برخوردها و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم، تنها نشان از جنگ دارد. بهتر است از راه مذاکره و تعامل با کشورهای جهان درآمده و اجازه ندهیم هرکسی دست به تهدید بزند، حتی تهدید اسرائیل. که در وضعیت کنونی مهمترین بهانه جنگ طلبی دنیا با ما، همین تهدیدات علیه اسرائیل است».

اصلاح طلبان در هفته‌ها و روزهای اخیر با هراس افکنی و ایجاد دوگانه‌های دروغین همچون «یا FATF یا جنگ»، «یا ماندن در برجام یا جنگ»، «یا مذاکره موشکی یا جنگ»، «یا عدم تهدید اسرائیل یا جنگ» اینگونه وانمود می‌کنند که شرایط بسیار بحرانی است و ایران در آستانه یک جنگ تمام عیار است و باید برای پرهیز از جنگ، به تمامی خواسته‌های طرف غربی تن دهیم!

رژیم صهیونیستی اکنون در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. اگر زمانی صهیونیست‌ها در ۶ روز، ارتش ۴ کشور عربی را شکست دادند، امروز شاهدیم که به برکت گفتمان مقاومت که از ایران اسلامی نشات گرفته، تنها در دو روز، ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی، در برابر شاخه فلسطینی محور مقاومت، دست از پا درازتر تسلیم می‌شود و به پیشنهاد آتش بس تن می‌دهد. کارشناسان معتقدند که حملات اسرائیل به برخی اهداف در سوریه نیزچیزی شبیه لگد زدن مورچه به اندام فیل است و صرفاً نمایشی برای ایجاد آرامش روانی در میان بازندگان خاورمیانه پساداعش است و نه بیشتر.

«جیمز جفری» نماینده آمریکا در امور سوریه چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «اساساً هدف اسرائیل از حملاتی که در سوریه می‌کند روانی است نه عملیاتی… اسرائیل می‌خواهد با این حملات روسیه و اسد را با ایران درگیر کند؛ به روس‌ها پیام بدهد که تداوم پهن شدن ایران در سوریه ممکن است به جنگ بینجامد و به اسد هم بگوید این امر ممکن است به حمله اسرائیلی‌ها به خود اسد منجر شود».

در حقیقت در واقع اسرائیل امید بسته بود که از طریق تغییر دادن محاسبات روسیه و اسد، آن‌ها را وادار کند که برای جمع کردن زیرساخت‌های مقاومت در سوریه به ایران فشار بیاورند. اما این هدف به هیچ وجه محقق نشد.

«مهدی محمدی» کارشناس مسائل سیاسی در روزهای گذشته با اشاره به مقاله‌ای در ماهنامه «مرکز مبارزه با تروریسم» وابسته به آکادمی نظامی آمریکا موسوم به «وست‌پوینت» نوشته بود: «سردار قاسم سلیمانی، اگر اراده کند، می‌تواند سوار بر خودرواش از تهران راه بیفتد و تا مرز لبنان با اسرائیل بیاید؛ بدون آنکه کسی او را متوقف کند».

جریان غربگرا یک نسخه بیشتر ندارد و آن چیزی نیست جز تسلیم شدن و توسری خوردن و توقف پیشرفت کشور.

** سانسور دستگیری تروریست‌ها در روزنامه‌های اصلاح طلب

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیروز در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس در شناسایی و متلاشی‌کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان و خاش و دستگیری آنان خبر داد. این اطلاعیه افزوده است: در این عملیات موفق، سه تن از تروریست‌ها دستگیر و ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف گردید. در این اطلاعیه با اشاره به اینکه تروریست‌های دستگیرشده همان عواملی بودند که خودروی انتحاری عامل جنایت تروریستی اخیر در جاده خاش زاهدان را تهیه، هدایت و پشتیبانی کرده‌اند، تأکید شده است: اقدامات سپاه در پیگیری سرنخ‌ها برای انتقام قطعی و کامل از هسته مرکزی گروهک عامل این جنایت، ادامه داشته و انتظار است با همکاری دولت و ارتش پاکستان این امر به‌سرعت محقق گردد.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی روزنامه‌های اصلاح طلب، به هیچ عنوان به این خبر بسیار مهم در صفحه اول نپرداختند.

روزنامه‌های اصلاح طلب شرق، همشهری، ابتکار، قانون، شهروند، همدلی، آفتاب یزد، اطلاعات، مردم سالاری، صدای اصلاحات، جهان صنعت و دنیای اقتصاد در صفحه اول خود به هیچ عنوان به این موضوع نپرداختند.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، برخی روزنامه‌های اصلاح طلب، خبر حادثه تروریستی زاهدان و خبر تشییع باشکوه و تاریخی حافظان امنیت در اصفهان را سانسور کردند.

گفتنی است «سعدالله زارعی» کارشناس ارشد مسائل سیاسی در روزهای اخیر با اشاره به حادثه تروریستی زاهدان تاکید کرده بود: «الان پاسخ دقیق به دو سؤال لازم است؛ آیا بین سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات که سه رکن مهم امنیت و ثبات کشور و نظام اسلامی به حساب می‌آیند، “به‌اندازه لازم و کافی” هماهنگی وجود دارد؟ آیا این سه نیرو در عمل و نه صرفاً در هدف‌گذاری “ید واحده”اند و یا سه واحد مسئول بدون هم‌پوشانی کافی هستند؟ دومین سؤال مهم این است که هماهنگی اطلاعاتی این سو و آن سوی مرز که منجر به موفقیت عملیات‌های ضد ایرانی شده، چگونه انجام می‌شود؟ آیا آن دسته از نیروهای داخلی این استان که پیش از این براساس مستندات در بروز حوادث نقش داشته‌اند و متأسفانه با تحلیل‌های رأی‌جویانه طی دو دهه گذشته به نوعی از حمایت بعضی از نیروها و نهادهای نظام برخوردار شده‌اند، هم‌اینک در چرخه و تکمیل پازل ضدامنیتی سرویس‌های دشمن نقشی برعهده دارند یا نه؟».

** برجام، ارزش پول ملی را کنترل کرد!

«اسماعیل گرامی مقدم» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «پس از برجام در طی چهارسال دولت اول آقای روحانی ما شاهد تک رقمی شدن نرخ تورم، افزایش صادرات در حوزه نفت و دیگر حوزه‌ها، کنترل ارزش پول ملی به مدت چهارسال و افزایش نرخ اشتغال بودیم. بنابراین آقای روحانی بود که کشور را از ورطه تحریم‌ها و از ذیل فصل هفتم شورای امنیت بیرون کشید و موجب حرکت به سمت رونق اقتصادی در کشور شد که پس از آن شاهد رفت و آمدهای بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در چهار سال پس از تحریم‌ها بودیم».

گرامی مقدم در ادامه گفت: «اگر اکنون اعلام شود که آمریکایی‌ها به برجام بازگشتند و تحریم‌ها تعلیق شده مجدداً ارزش پول ملی کشور به حالت سابق باز خواهد گشت و ما شاهد دلار زیر ۱۰ هزار تومان خواهیم بود و بسیاری از شرکت‌ها به ایران خواهند آمد، بسیاری از کالاها بیمه و بنادر رونق خواهند گرفت. این‌ها دست شخص روحانی یا دولت نیست، بلکه رویکردها و سیاست‌های کلان کشور موجب به‌وجود آمدن چنین شرایطی شده و نارضایتی به‌وجود آورده که مسئولیت آن نه با شخص روحانی بلکه با مجمومه مدیریت کشور است. آقای روحانی بر اساس قانون دارای وظایف و اختیارات محدودی در اجراست».

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که برجام، ارزش پول ملی را کنترل کرد و قیمت دلار را خارج از توانا دولت دانسته است. این ادعای مضحک در حالی است که روحانی- ۷ خرداد ۹۲- گفته بود: «مشکل ارز کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی است. این ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و آینده نگری می‌خواهند».

اصلاح طلبان تا پیش از سال ۹۲ می‌گفتند که ۱۰ تا ۳۰ درصد مشکل اقتصاد، ناشی از تحریم است و ۷۰ تا ۹۰ درصد آن به سوء مدیریت دولت وقت بر می‌گردد. پیش از دولت روحانی، عمده برنامه هسته‌ای را تعطیل نکرده بودیم و دلار ۳,۴۰۰ تومان بود؛ اما حالا، هم برنامه هسته‌ای متوقف شده و هم قیمت دلار پس از افزایش افسارگسیخته تا ۱۹ هزارتومان، اکنون در کانال ۱۲ هزارتومان است.

لازم به ذکر است که حامیان دولت در سال ۹۶ مدعی بودند که اگر رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند، دلار ۵ هزار تومان خواهد شد.