پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عبده تبریزی: بانک‌ها در حجم عظیم نقدینگی مقصرند، ایران صادرکننده بنزین و گازوئیل شد، قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها دو برابر شد، سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در پاکستان، وفور گوشت را ایجاد می کنیم، 85.5 میلیارد دلار، بدهی لبنان در سال 2018، تخلیه سود زمستانه اوراق مسکن و فراخوان ۴۳۷ هزار به‌دلیل ریسک آتش‌سوزی را در بر دارد.

وزیر صنعت: گرانی خودرو ربطی به فرمول وزارت صمت ندارد

رضا رحمانی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی دوباره در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعه‌سازان پرداخت نشده است. در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود، تولید افزایش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره نحوه توزیع گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: در رابطه با این موضوع از وزیر جهادکشاورزی سؤال شود. /خانه ملت

فراخوان ۴۳۷ هزار به‌دلیل ریسک آتش‌سوزی

شرکت هوندا وادار به فراخوان ۴۳۷ هزار دستگاه از پیکاپ‌های «ریجلاین» و سواری‌های «آکورد» و «تی‌ال‌ایکس» در آمریکا به‌ دلیل ریسک آتش‌سوزی شده است. شاید این نوع فراخوان‌ها در صنعت خودرو عادی باشد، اما دلیل این فراخوان هوندا، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در آمریکا (NHTSA) می‌گوید قرار گرفتن در معرض اسیدها از جمله مایع شوینده کارواش‌ها می‌تواند منجر به ترک خوردن در پمپ سوخت این خودروها شود که همین امر می‌تواند افزایش ریسک آتش‌سوزی را در پی داشته باشد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ هوندا پیشتر با نمایندگی‌ها پیرامون این فراخوان تماس گرفته و به‌زودی مالکان خودروهای تحت‌تأثیر را نیز آگاه خواهد کرد. ریجلاین‌های مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، آکورد مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ و تی‌ال‌ایکس‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت‌تاثیر این نقص فنی هستند و هوندا گفته در صورت نیاز اقدام به نصب درپوش جدید پمپ سوخت خواهد کرد. این فراخوان از هفتم مارس آغاز می‌شود و البته تمامی تعمیرات رایگان خواهد بود.

ریزش شاخص کل بورس با افزایش عرضه‌ نسبت به تقاضا

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش ۹۵۸ واحدی معادل ۰.۶۱ درصد به رقم ۱۵۶ هزار و ۱۵۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۷۷ واحدی معادل ۰.۶۱ درصد به رقم ۴۵ هزار و ۲۳۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۳۲ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۴۶۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۶۲ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۳۸ واحد کاهش معادل ۰.۷۱ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۲ هزار و ۶۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۷۴۳ واحد کاهش معادل ۰.۶۴ درصد به رقم ۱۱۵ هزار و ۹۷۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۷۳۲ واحد کاهش معادل ۰.۵۶ درصد همراه بود و عدد ۳۰۶ هزار و ۵۶۱ واحد را به نمایش گذاشت.

بورس

عبده تبریزی: بانک‌ها در حجم عظیم نقدینگی مقصرند

عضو شورای عالی بورس با اشاره به روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: رشد نقدینگی در نحوه تأمین مالی شرکت‌ها موثر است. در این سال‌ها شبه پول رشد داشته و در اینکه بانک‌ها در حجم عظیم نقدینگی مقصر هستند شکی نیست. حسین عبده تبریزی اظهار کرد: تنگنای اعتباری بانک‌ها، افزایش نیاز به نقدینگی، نیازهای دولت و پروژه‌های عمومی عوامل علاقه به ابزارهای بازار سرمایه در این روزهاست. دولت در این روزها از بازار سرمایه بیشتر استفاده می‌کند.

ایران صادرکننده بنزین و گازوئیل شد

معاون وزیر نفت از آغاز صادرات بنزین و نفت گاز (گازوئیل) خبر داد. علیرضا صادق آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق افزود: در حال حاضر بنزین و گازوئیل را صادر و در بورس هم عرضه می‌کنیم. وی درباره کشورهای مقصد توضیح داد: مقصد صادرات، کردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی کشورهای حاشیه دریای خزر هستند. البته به کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر سوخت هوایی، نفت سفید و نفت گاز صادر می‌شود. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان صادرات را اعلام نکرد. بر اساس این گزارش، صادق‌آبادی در آخرین نشست خبری خود از خودکفایی ایران در تولید بنزین و قطع واردات این فرآورده نفتی از مهرماه خبر داده بود.

نفت ایران در سال 2018 چند دلار فروخته شد؟

اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژانویه 2019 (دی97) با یک دلار و 45 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 56.29 دلار رسید. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه دسامبر 54.46 دلار به فروش رسیده بود. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت تمامی انواع نفت‌های اوپک در این ماه افزایش یافته است که بیشترین افزایش به نفت اکوادور تعلق دارد. متوسط قیمت نفت ایران طی سال 2017  برابر با 49.60 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2018 نیز 65.85 دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در ژانویه 2019 برابر با 56.29 دلار برآورد شده است. نفت ایران در سال 2015 نیز معادل 48.80 دلار در هر بشکه فروخته شده است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه با یک دلار و 80 سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 58.74 دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه دسامبر 56.94 دلار در هر بشکه بوده است. نفت عربستان نیز با یک دلار و 39 سنت افزایش 59.63 دلار در هر بشکه فروخته شد.

قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها دو برابر شد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت نفت را مجاز کردند قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را به دو برابر افزایش دهد. نمایندگان مجلس با ۱۳۰ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر به پیشنهاد گرمابی نماینده نیشابور به عنوان بند الحاقی به تبصره ۱ رأی دادند که بر اساس آن وزارت نفت مجاز است قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از ۱۳۲ تومان به ۲۶۰ تومان افزایش دهد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب این پیشنهاد تأکید کرد که این مصوبه مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها نیست بلکه به سوخت آنها مربوط است.

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در پاکستان

«هارون شریف» رئیس شورا سرمایه گذاری پاکستان گفت: انتظار می رود عربستان سعودی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پاکستان را در سفر شاهزاده محمد بن سلمان از اسلام آباد اعلام کند. همچنین عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم در ماه های اخیر بیش از ۳۰ میلیارد دلار وام و سرمایه گذاری را به پاکستان برای مدیریت روند افزایشی کسری حساب جاری این کشور ارائه کرده اند. «شریف» گفت: انتظار می رود سرمایه گذاری عربستان بر پایه علاقه مندی سرمایه گذاران بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار باشد.

وی پیش از این گفته بود که پاکستان انتظار سرمایه گذاری تقریبا ۱۵ میلیارد دلاری از عربستان را در سه سال آینده دارد و انتظار تقریبا ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی عربستان، امارات و چین بین سه تا ۵ سال آینده در پاکستان می رود. بر همین اساس، رئیس اتاق بازرگانی مشترک پاکستان-عربستان گفت: علاوه بر پروژه پالایشگاه نفت، انتظار می رود ۱۰ میلیارد دلار دیگر در بخش های دیگری به غیر از نفت و گاز سرمایه گذاری شود که در مجموع به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید. حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از قرارداد در دیدار ملک سلمان از پاکستان نهایی خواهد شد. به نقل از ایبنا؛ بر پایه این گزارش، شرکت های بزرگ سعودی از جمله آرامکو علاقه مند به سرمایه گذاری در پاکستان هستند؛ ضمن اینکه با شروع پروژه های انتظار می رود اسلام آباد قادر به ذخیره تقریبا دو میلیارد دلار ارز از واردات هزینه بر باشد.

وفور گوشت را ایجاد می کنیم

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از حضور وزیر جهاد کشاورزی در جلسه فراکسیون خبر داد و گفت: «محمود حجتی» در این جلسه اعلام کرد که برای حل مشکل کمبود گوشت تعرفه صفر درصد را برای واردات این محصول را پیشنهاد دادیم و وفور گوشت ایجاد می‌کنیم. جعفرزاده ایمن آبادی یادآور شد: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه همچنین اعلام کرد که قیمت گوشت را باید بر قیمت 50 الی 60 هزار تومان تثبیت کنیم که جهت جبران کاهش تولید گوشت اقدام به وارد کردن نژاد رومانوف برای تکثیر نژاد گوسفند چندقلوزا کرده‌ایم که در سال‌های آتی نتیجه می دهد و تا چند سال آینده کشور در تولید گوشت قرمز به خودکفایی می‌رسد.

چرا دلار این روزها دوباره بر موج افزایشی سوار شده است؟

عبدالناصر همتی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای اخیر، به مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده های ۲۰ درصدی، یا وضعیت بودجه ۹۸ و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح ها و اقدامات غیرمتعارف، عواملی که علاقه مندِ بر هم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی، هر چند اندک در بازار ایجاد کنند. این عوامل، اطمینان دارند با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادر کنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی ها در یک ماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم برای خنثی کردن آن بوجود آورده اند. بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

85.5 میلیارد دلار، بدهی لبنان در سال 2018

وزیر اقتصاد و دارایی لبنان اعلام کرد که بدهی این کشور تا پایان سال 2018 میلادی 338 میلیارد و 128 هزار لیر لبنان معادل 85.5 میلیارد دلار (هشتاد و پنج ممیز پنج) بوده است. به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، ‘علی حسن خلیل’ با بیان این مطلب افزود که این مبلغ مربوط به ارز خارجی و پول ملی لبنان و وام های خارجی می شود و نسب سال گذشته 7.4 درصد افزایش یافته است. وی با تأکید بر ضرورت استناد به این آمار و ارقام ها در تصمیم گیری ها، افزود: تهیه این آمار و ارقام به عهده کمیته های متخصص پارلمان است و هیچ آمار و ارقام پنهانی در وزارت دارایی وجود ندارد و در پایگاه الکترونیکی این وزارتخانه قابل مشاهده است. وزیر دارایی لبنان با تاکید بر این که حتی یک سکه هم خارج از اصول و چارچوب قانونی هزینه نشده است، تأکید کرد: ما اکنون به خاطر دلایل خارجی و داخلی در شرایط مالی سختی هستیم و باید در سال 2019 میلادی اقدامات جدی و مسئولانه اتخاذ کنیم تا بتوانیم میزان کسری ها در بودجه را کاهش دهیم. بر اساس برخی آمارهای لبنان سومین کشور بدهکار جهان است و در 9 ماه گذشته فاقد دولت بوده است.

قاضی‌پور: افراد خاص باعث گرانی قیمت مرغ شدند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز علیرغم افزایش حجم واردات، گفت: در دیدار هیأت پارلمانی و گروه دوستی ایران و مغولستان طرف مقابل برای صادرات گوشت قرمز و دام زنده به ایران اعلام آمادگی کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم به شش کالای اساسی شامل، نان، قند و شکر، گوشت، برنج، روغن و لبنیات نیاز مبرم دارد و دولت مکلف است این کالاهای اساسی را با ارزان ترین قیمت برای مردم تأمین کند، تصریح کرد: وزیر جهادکشاورزی خود با حمایت از افراد خاص یکی از عوامل افزایش قیمت محصولات است، این افراد خاص باعث گرانی قیمت مرغ شدند. وی با بیان اینکه می‌توان قیمت گوشت را در بازار بر روی هرکیلوگرم  30 هزار تومان تثبیت کنیم، گفت: اگر وزیر جهاد کشاورزی در بازار دخالت نکند  قیمت گوشت کاهش پیدا می‌کند، می‌توانیم از کشور مغولستان با ارزان ترین قیمت گوشت قرمز را به صورت ذبح شده و یا زنده وارد کنیم، در صورت واردات دام زنده می‌توان از سایر قسمت‌های غیر خوراکی و خوراکی دام درآمدزایی و استفاده کرد. /خانه ملت

تخلیه سود زمستانه اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» دومین روز کاری خود در هفته جدید را هم با افت قیمت سپری کرد و ضمن کاهش 4/ 0 درصدی به بهای 53 هزار و 314 تومان معامله شد. تقریبا بیشتر سررسیدهای وام مسکن دیگر بر خلاف «تسه9512» در محدوده مثبت معاملاتی به کار خود پایان دادند و میانگین قیمتی آنها در کانال 55 هزار قرار گرفت. با شکسته شدن مرز 12 هزار توسط دلار و حفظ روند صعودی نرخ ارز، فضای احتیاطی بین معامله‌گران بیشتر شده و معاملات اوراق وام مسکن نیز به تبعیت با رکود مواجه شده‌ است. در صورت حفظ روند صعودی شاخص ارزی کشور، می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از  نقدینگی از سایر بازارها به سمت بازار دلار روانه شود. به این ترتیب، از حجم معاملات «تسه‌ها» کاسته شده و ریزش بهای این اوراق به کانال‌های قیمتی پایین‌تر دور از تصور نخواهد بود.