X

خامنه‌ای کشورهای طرف برجام را به «خدعه» متهم کرد

علی خامنه‌ای رهبر رژیم ایران، کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای (برجام) با تهران را، به «خدعه» متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، خامنه‌ای صبح دوشنبه ۱۸ فوریه در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان شرقی، با اشاره به آن‌چه سیاست‌‎های غرب درباره ایران نامید، گفت: «تکلیف آمریکایی‌ها که مشخص است زیرا شمشیر را از رو بسته‌اند، اما باید مراقب اروپایی‌ها بود زیرا آن‌ها نیز با خدعه عمل می‌کنند».
خامنه ای افزود: «من به مسئولین و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند اما باید بنشینند، فکر کنند و به گونه‌ای عمل کنند که فریب آن‌ها را نخورند و به امید آن‌که حالا کاری بکنیم، خودشان و ملت را دچار مشکل نکنند».

اشاره خامنه‌ای به مذاکرات مسئولان ایرانی با مسئولان اروپایی درباره حفظ توافق هسته‌ای (برجام) پس از خروج آمریکا از این توافق است.

پس از چند ماه مذاکره، ساز و کاری برای تبادلات مالی با اروپا به دور از تحریم‌های آمریکا تهیه شد که هنوز میزان کارایی آن مشخص نیست.

ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌های اتمی علیه ایران را اعلام کرد. او توافق منعقد شده در سال ۲۰۱۵ را «ناقص» و «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و خواهان مذاکره برای توافقی جدید است.

توافق هسته‌ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سال ۲۰۱۵ طی مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد. این گروه را آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل می‌دهند.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه اتمی تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

اگرچه توافق هسته‌ای با خروج آمریکا لغو نشد و دیگر کشورها بر پایبندی به آن تاکید دارند، اما تحریم‌های ایالات متحده باعث شد ده‌ها شرکت خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی از بازار ایران خارج شوند. بانک مرکزی و صنعت و همچنین نفت حمل و نقل ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.