پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در «ادلب»، رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ، به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک کشور و طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش برایان هوک به ملاقات با جان کری در مورد ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مقام ارشد دولت آمریکا و مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه این کشور، دیدار مخفیانه با «جان کری» وزیر خارجه دولت سابق آمریکا پیرامون «ایران» در حاشیه برگزاری «اجلاس امنیتی در مونیخ » را تکذیب کرد.

به‌نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن»، اواخر روز جمعه اخباری در فضای مجازی از دیدار مخفیانه بین «برایان هوک» مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا با جان کری منتشر شد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته «مایک سرنویچ»، روزنامه نگار محافظه کار آمریکایی، تصاویری از برایان هوک منتشر ساخت و به نقل از برخی منابع مدعی شد، هوک در حال ورود به اتاقی همراه با جان کری و برخی نیروهای امنیتی که فارسی تکلم می‌کردند، رویت شده است.

پس از این ماجرا، برایان هوک در روز شنبه و در پاسخ به پرسش نشریه واشنگتن فری بیکن در این زمینه ـ که از طریق رایانامه صورت گرفت ـ به تکذیب هرگونه دیدار با جان کری پرداخت و گفت: «مواظب بودم تا با جان کری دیداری نداشته باشم. هرگز هیچ نیاز و دلیلی برای دیدار با او در آینده نمی‌بینم.»

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در سوریه/به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک »کشور»/طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه/رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ

«رابرت پالادینو»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با رد اخبار منتشره در این زمینه گفت: «اخبار جعلی و غیر واقعی هستند.»

برایان هوک و جان کری بابت موضوع «ایران» با هم اختلاف دارند. در حالی که جان کری به عنوان وزیر خارجه «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا موفق به حصول توافق هسته‌‌ای با ایران شد، برایان هوک سیاستی خلاف جان کری در پیش گرفت و تلاش دارد علاوه بر آمریکا، دیگر کشورها را نیز به خروج از این توافق ترغیب کند.

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در «ادلب»

رئیس‌جمهور این کشور طی اظهاراتی گفته است: احتمال عملیات نظامی مشترک ترکیه، ایران و روسیه در استان ادلب سوریه وجود دارد.

به گزارش «اسپوتنیک»، روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، روز شنبه از اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از احتمال عملیات نظامی مشترک این کشور با ایران و روسیه در «ادلب» سوریه به منظور مقابله با تروریست‌ها خبر داد.

بنا بر این گزارش، اردوغان در این باره گفت: «هر آن امکان و احتمال عملیات مشترک (ترکیه، ایران و روسیه در ادلب) با توجه به شرایط وجود دارد. هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. تدابیر جاری برای آسایش، شادی و توفیق مردم ادلب هستند».

اظهارات اردوغان در حالی صورت گرفته که او روز پنجشنبه در سوچی روسیه در نشست مشترک با رؤسای جمهور روسیه و ایران شرکت کرده است. این چهارمین نشست سه جانبه رؤسای جمهور سه کشور بود.

رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کرد.

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در سوریه/به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک »کشور»/طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه/رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ

بورگه برَنده رئیس مجمع جهانی اقتصاد و وزیر امور خارجه اسبق نروژ نیز در مونیخ با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.

به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک کشور

«یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان، بار دیگر با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور، مدعی شد، مسقط در راستای واسطه‌گری برای رسیدن به صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه وله آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما از مدت‌ها پیش، اسرائیل را به عنوان یک کشور در میان کشورهای خاورمیانه به رسمیت شناخته‌ایم؛ هرچند اسرائیل در حال حاضر توجهی به این موضوع نمی‌کند، معتقدم که اسرائیل از تبعات به رسمیت شناختن خود از سوی دیگر کشورها به عنوان کشوری در خاورمیانه هراس دارد.

یوسف بن علوی در ادامه از نقش کشورش در نزدیکی نظرات میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در راستای صلح (سازش) سخن گفت و همچنین بر واسطه‌گری مسقط در بحران ایجاد شده در شورای همکاری خلیج فارس به همراه کویت تأکید کرد.

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در سوریه/به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک »کشور»/طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه/رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ

او گفت: سیاست خارجی عمان بر اساسی استقلال و بی طرفی مثبت بنا شده است و رابطه با ایران نیز در این حیطه تعریف می‌شود. بن علوی رابطه عمان و ایران را ادامه‌دار توصیف کرد.

روز چهارشنبه هفته گذشته، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در پایگاه‌های اجتماعی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در پایتخت لهستان دیدار و گفت وگو کرده است.

بنیامین نتانیاهو در ۲۵ اکتبر سال گذشته میلادی در سفری غیرمنتظره و محرمانه عازم مسقط، پایتخت عمان شد و با سلطان قابوس، پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه

لیندسی گراهام، سناتور کهنه‌کار آمریکایی از حزب جمهوریخواه می‌گوید، قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور از متحدان اروپایی بخواهد نیروهای نظامی خود را در راستای ایجاد منطقه امن، به شمال سوریه و در امتداد مرزهای جنوبی ترکیه اعزام کنند.

وی این اظهارات را در جریان نخستین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ ایراد کرد.

گراهام مدعی شد، این درخواست بخشی از راهبرد آمریکا در دوره پسا داعش است و مقامات واشنگتن درباره آن با ترامپ بحث و تبادل نظر داشته‌اند.

احتمال عملیات مشترک ایران، روسیه و ترکیه در سوریه/به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط عمان به عنوان یک »کشور»/طرح آمریکا برای استقرار نیروهای اروپایی در سوریه/رایزنی ظریف و وزیر خارجه عمان در مونیخ

وی همچنین گفت، ترامپ به تداوم حضور شماری از نیروهای آمریکایی در سوریه روی خوش نشان داده است.

گراهام خطاب به کشورهای اروپایی گفت: امیدوارم ترامپ سراغ برخی از شما آمده و تقاضای کمک کند و شما نیز در پاسخ «آری» بگویید.

وی همچنین تأکید کرد، قرار است جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتایان اروپایی خود در این باره صحبت کند.

گراهام ادامه داد: در چشم ترکیه، نیروهای کُرد مدافع خلق سوریه شاخه‌ای از پ ک ک هستند و آنکارا وجود آنها را در مرزهای خود تحمل نخواهد کرد. ما در مقام شریک، به ترکیه بدهکاریم و باید این مشکل را حل کنیم. به نیروهای دموکراتیک سوریه هم مدیون هستیم و نباید اجازه بروز جنگ دیگری را بدهیم که به نابودی آنها منجر خواهد شد؛ بنابراین، برای حل مشکل نیازمند ایجاد منطقه حائلیم. نیروهای مستقر در این منطقه امن باید مراقب ظهور مجدد داعش نیز باشند. اگر ما مراقب نباشیم ایران بزرگترین برنده خروج غرب از سوریه خواهد بود.

ادعاهای گراهام در حالی مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در جریان نشست سوچی، به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای هشدار داد که بدون کسب رضایت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، حق ایجاد منطقه امن در شمال این کشور را نخواهد داشت.