جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گزارش نیویورک‌تایمز از «اقدامات محرمانه» آمریکا برای مقابله با برنامه موشکی ایران!

گزارش نیویورک‌تایمز از «اقدامات محرمانه» آمریکا برای مقابله با برنامه موشکی ایران!

جمهوری اسلامی اواخر دی ماه اقدام به پرتاب ماهواره‌ای کرد به نام پیام که در نهایت به مدار زمین نرسید.

رادیو فردا! روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، اظهار کرده‌است که کاخ سفید برنامه محرمانه‌ای برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد.

مقام‌های طرف گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته‌اند این برنامه بخشی از کارزار مقابله با اقدامات نظامی تهران و فشارهای اقتصادی بر آن است.

مقام‌های فعلی و پیشین دولت آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند نمی‌شود به‌طور مشخص، پیشرفت و موفقیت این برنامه محرمانه را برآورد کرد، اما آن‌ها به تلاش‌های اخیر در ایران برای پرتاب ماهواره اشاره کرده‌اند، که ناکام مانده‌اند.

نیویورک‌تایمز، پرس‌تی‌وی، وب‌سایت کاخ سفید، رادیو فردا|  هفدهم بهمن ماه نیز رسانه‌های آمریکایی گفتند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران مجددا تلاش کرده ماهواره به فضا بفرستد هرچند به نظر می‌رسد موفقیتی در این زمینه نداشته‌است. اما در این مورد دوم، تهران از تائید یا رد موضوع خودداری کرده‌است.
بیشتر بخوانید:
وزیر ارتباطات ایران: ماهواره پیام پرتاب شد، اما در مدار قرار نگرفت

تصاویر هوایی نشان می‌دهد «ایران تلاش کرده دوباره ماهواره به فضا بفرستد»

تلاش‌ها برای پرتاب ماهواره با واکنش واشینگتن روبه‌رو شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در پی انتشار گزارش‌ها در مورد «پرتاب ناموفق دوم» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود «باید محدودیت‌های سختگیرانه‌‌تری علیه برنامه موشکی ایران دوباره اجرا شود».
بیشتر بخوانید:
پومپئو: ایران به دنبال توانایی‌های پیشرفته موشکی تهدید کننده است

دولت آمریکا بارها از توسعه موشک‌های بالیستیک در ایران انتقاد کرده و از متحدان خود خواسته است در برابر آن اقدامات مشترکی انجام دهند. به گفته واشینگتن، تهران عامل اصلی بحران‌های خاورمیانه از یمن تا سوریه و لبنان است و اقداماتی مانند برنامه موشکی جمهوری اسلامی، شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

تهران اما آمریکا و متحدانش را عامل بحران می‌داند و می‌گوید برنامه موشکی‌اش قابل مذاکره نیست و جنبه دفاعی دارد.

اروپایی‌ها که برخلاف آمریکا خواستار حفظ توافق اتمی، «برجام»، هستند، اما در انتقاد از برنامه موشکی جمهوری اسلامی، با ایالات متحده هم‌صدا شده‌اند. اتحادیه اروپا، ۱۵ بهمن ماه در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران اعلام کرد که «شدیدا نگران» فعالیت موشکی بالیستیک تهران است و از جمهوری اسلامی خواست تا این فعالیت‌ها به‌ویژه پرتاب موشک‌های بالیستیک را متوقف کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید با چند تن از مقام‌هایی که در برنامه‌های مخفیانه در سال‌های گذشته نقش داشتند، گفت‌وگو کرده‌است.

مقام‌های فعلی و پیشین، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، به تلاش‌هایی اشاره کرده‌اند که عملا در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش شکل گرفته بود و هدف از آن ارسال یا ارائه قطعات و ادوات قلابی به شبکه‌های مربوط به برنامه‌های هوا‌فضایی ایران بود. به گفته نیویورک‌تایمز این برنامه مخفیانه در دولت اوباما نیز پی‌گیری شده بود ولی در دوره وزارت خارجه مایک پومپئو، شدت بیشتری گرفت.

مقام‌های تهران هنوز واکنشی به این گزارش نیویورک‌تایمز نشان نداده‌اند. اما این روزنامه به گفته‌های یک مقام سپاه پاسداران اشاره کرده که زمانی از «خرابکاری» در برنامه موشکی ایران سخن گفته بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در اسفند ماه ۱۳۹۴ گفته بود «دشمن به دنبال عقیم کردن توان دفاعی ماست»؛ و افزوده بود «آنها… به دنبال نفوذ و خرابکاری هستند و این موجب شد بر روی ساخت قطعات در داخل متمرکز شویم».

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهار نظر در مورد گزارش نیویورک‌تایمز خودداری کرده‌است. دولت ایالات متحده نیز هنوز واکنش رسمی به این گزارش نشان نداده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۲۷ دی ماه در واکنش به تلاش ناموفق ایران برای پرتاب ماهواره گفته بود اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی به فناوری موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما دست یابد.
بیشتر بخوانید:
واکنش ترامپ به پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران

آقای ترامپ در آن زمان گفته بود: حکومت ایران یک موشک ماهواره‌بر آزمایش کرد که شکست خورد، اگر شکست نمی‌خورد می‌توانست اطلاعات حساسی در اختیار ایران قرار دهد، و (ایران) می‌توانست از آن برای دستیابی به توانایی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده کند، توانایی که حتی می‌تواند به خاک آمریکا برسد. ما اجازه تحقق چنین چیزی را نمی‌دهیم.

وزارت خارجه ایران می‌گوید «ساختار ماهواره‌، و همچنین سکوی پرتاب ماهواره و ساختار فنی آن به لحاظ سرعت، برد و موتور و همچنین سکوی پرتاب که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است». دولت آمریکا می‌گوید پرتاب‌های ماهواره نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به‌دنبال دستیابی به توانایی‌های پیشرفته موشکی است و این اقدامات ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

ایران در سال‌های گذشته چند بار اقدام به پرتاب ماهواره کرده‌است.
نیویورک‌تایمز، پرس‌تی‌وی، وب‌سایت کاخ سفید، رادیو فردا|ت