جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » یک افسر ضدجاسوسی سابق آمریکا به همکاری با ایران متهم شد/

یک افسر ضدجاسوسی سابق آمریکا به همکاری با ایران متهم شد/

آن طور که گفته شده مونیکا ویت پیش از آغاز همکاری با ایران به اسلام گرایش پیدا کرده بوده

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده مونیکا ویت، افسر سابق ضدجاسوسی نیروی هوای این کشور اطلاعات فوق‌سری درباره شبکه جاسوسی پنتاگون به ایران داده است.

بنابر این گزارش، چهار ایرانی هم به همکاری با سپاه پاسداران در عملیات‌های سایبری-امنیتی متهم شده‌ و تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار گرفته‌اند.

بی بی سی فارسی- در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه (۱۳ فوریه) منتشر کرده از مونیکا الفرید ویت، ۳۹ ساله، به عنوان افسر دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی یاد شده که در خلال در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ در استخدام این نیرو بوده و پس از خروج از ارتش هم از سال ۲۰۱۰ به طور قراردادی و پاره وقت با وزارت دفاع آمریکا همکاری داشته است.

بنابر این بیانیه، خانم ویت در سال ۲۰۱۳ شروع به همکاری با ایران کرده و اطلاعات فوق‌سری چون هویت چند نفر از جاسوسان آمریکایی را به مقام‌های ایرانی داده است. وزارت دادگستری آمریکا می گوید خانم ویت توانسته بوده در مدت خدمت در ارتش و همکاری با پنتاگون، بالاترین ارزیابی‌های امنیتی را پشت سر بگذارد و به همین علت به اطلاعات فوق محرمانه دسترسی داشته است. او همچنین بارها به خارج از آمریکا اعزام شده بود تا عملیات‌های ضدجاسوسی انجام دهد.

آن طور که در دادگستری آمریکا می‌گوید مونیکا ویت در فوریه سال ۲۰۱۲ (هفت سال پیش) برای حضور در کنفرانس “هالیوودیسم” به ایران می‌رود که سازمان افق‌نو برگزار کرده و سپاه پاسداران یکی از اسپانسرهای آن بوده است.

او در جریان این سفر و در دیدار و تعامل با یک شهروند ایرانی-آمریکایی که در این پرونده فرد الف معرفی شده با نهادهای امنیتی ایران آشنا می‌شود و یک سال بعد، یعنی در ماه اوت سال ۲۰۱۳ در جریان سفری دیگر به ایران در حالی که خانه و تجهیزات کامپیوتری لازم در اختیار او قرار داده می‌شود شروع به لو دادن اطلاعات محرمانه می‌کند و اسامی چند مامور امنیتی آمریکایی را که با آنها همکاری می‌کرده یا آنها را می‌شناخته به ماموران اطلاعاتی ایران می‌دهد.

کنفرانس هالیوودیسم که در اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا به آن اشاره شده بخشی از فعالیت‌های سازمان افق‌نو در ایران است و آن طور که در وبسایت این موسسه آمده ششمین دوره آن هم اردیبهشت ماه امسال در شهر مشهد برگزار شده است.در وبسایت افق‌نو همچنین تصاویر میهمانان آمریکایی و خارجی شش کنفرانس هالیوودیسم منتشر شده است.

چهار ایرانی متهم به عملیات سایبری-امنیتی

در بیانیه امروز وزارت دادگستری آمریکا همچنین نام چهار شهروند ایرانی دیده می‌شود که آمریکا می‌گوید در پی همکاری خانم ویت با ایران توانسته‌اند علیه جاسوسان آمریکایی عملیات امنیتی-سایبری انجام دهند.

مجتبی معصوم‌پور، بهزاد مصری، حسین پرور و محمد پریار چهار ایرانی هستند که در پرونده وزارت دادگستری علیه مونیکا ویت نام‌شان گنجانده شده است.

آمریکا می‌گوید این افراد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با استفاده از حساب‌های ساختگی در شبکه‌های اجتماعی، برای هک کردن کامپیوترهای امنیتی و همچنین ارسال بدافزار برای رخنه در منابع محرمانه تلاش کرده‌اند و مشخصا افسران اطلاعاتی را که مونیکا ویت می شناخته هدف قرار داده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید حکم جلب همه مظنونان این پرونده صادر شده هر چند هیچ کدام هنوز بازداشت نشده‌اند.

در خبری دیگر وزارت دارایی آمریکا نام سازمان افق‌نو و چند شهروند ایرانی را به دلیل پشتیبانی از دستیابی به اطلاعات و حمله سایبری در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (اوفک) در اطلاعی‍ه‌‍ای”افق نو” که کنفرانس‌های بین‌المللی چون هالیوودیسم را برگزار می‌کند متهم کرده که با سپاه همکاری دارد و در جریان این کنفرانس‌ها تلاش کرده از اتباع خارجی از جمله چند شهروند آمریکایی اطلاعات به دست آورد و آنها را استخدام کند.

این همان کنفرانسی است که وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید مونیکا ویت برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در آن شرکت کرد.

معلوم نیست که آیا خانم ویت پیش از این کنفرانس و در حالی که همچنان با بخش ضدجاسوسی پنتاگون همکاری داشته به ایران سفر می‌کرده یا خیر.

وزارت دارایی آمریکا همچنین یک نهاد مستقر در ایران و پنج شهروند ایرانی را در فهرست‌ تحریم‌های خود قرار داده که به گفته آمریکا برای دستیابی به اطلاعات در حمله سایبری به کامپیوترهای کارکنان فعلی و پیشین دولت و ارتش آمریکا دخیل بوده‌اند. به گفته این وزارتخانه هدف از حمله سایبری نصب بدافزار بر روی کامپیوترهای آنان بوده است.

همچنین شرکتی به نام “نت پیگرد سماوات” نیز تحریم شده است.

غلامرضا منتظمی، نادر طالب‌زاده، زینب مهنا طالب‌زاده، حسین عباسی، مجتبی معصوم‌پور، میلاد میرزا بیگی، حسین پرور، حامد قشقاوی و محمد باقر شیرین‌کار افرادی هستند که در فهرست تحریم‌شدگان وزارت دارایی آمریکا قرار گرفته‌اند.

مشهورترین فرد این فهرست نادر طالب‌زاده، فیلمساز ایرانی است که در اطلاعیه وزارت دارایی آمریکا به عنوان رئیس افق‌نو معرفی شده است.

آمریکا می‌گوید سپاه پاسداران، از افق‌نو “حمایت” می‌کند که ماموریتش “تولید محتوا و ایجاد خط فکری ضد آمریکایی” است.

یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا به جاسوسی برای ایران متهم شد

با استفاده از گزارش رویترز و ‌«ان پی ار»

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ بهمن علیه مونیکا ویت، افسر سابق بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آن کشور به جرم کمک به ایران در جاسوسی سایبری از پرسنل نیروی هوایی اعلام جرم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در بخش دیگری از اقدامات خود در این پرونده علیه چهار شهروند ایرانی نیز اعلام جرم کرده که در این حملات سایبری مشارکت داشته اند.

نمایی از ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

آمریکا دو شرکت ایرانی و چند فرد مرتبط با آن را تحریم کرد

در عین حال دو شرکت مستقر در ایران به نام های «افق نو» و « شرکت نت پیگرد سماوات» و چندین فرد مرتبط با آنها را نیز تحریم شده اند.

وزارت دادگستری آمریکا میگوید، خانم وایت در فوریه سال ۲۰۱۲ (بهمن سال ۱۳۹۰) برای برای شرکت در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران سفر کرد. به گفته وزارت دادگستری آمریکا این کنفرانس توسط سازمان افق‌نو برگزار شده و سپاه پاسداران یکی از اسپانسرهای آن بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین می‌گوید، پلیس فدرال آمریکا به خانم وایت در خصوص رابطه با ایران هشدار داده بود.

طبق این دادخواست، فردی از ایران که از او به نام «الف» یاد شده در سال ۲۰۱۲ به آمریکا سفر میکند و مونیکا وایت را برای تولید فیلمی ضد آمریکایی استخدام می‌کند.

مقامات آمریکایی می گویند، مونیکا ویت پس از گریختن به ایران در سال ۲۰۱۳ اطلاعات محرمانه افسران بخش اطلاعاتی نیروی هوایی آمریکا را که در دوره خدمت با آنها همکاری کرده بود در اختیار ایران قرار داده است.

مونیکا ویت آزاد است و از محل دقیق اقامت او اطلاعی در دست نیست.

مقامات آمریکایی گفتند مونیکا ویت ۳۹ ساله پس از شرکت در دو کنفرانس در تهران که توسط شرکت «افق نو» ترتیب داده شده بود توسط نهادهای امنیتی ایران جذب شده است. به گفته آنها شرکت «افق نو» در زمینه کسب اطلاعات امنیتی از شرکت کنندگان خارجی در این اجتماعات با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کند.

مونیکا ویت از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ به عنوان افسر بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده و پس از آن نیز به مدت دو سال بعنوان کارمند قراردادی برای این بخش کار کرده است.

در این مدت او به اطلاعات بسیار محرمانه دسترسی داشته، در یک آموزشگاه ارتش آمریکا زبان فارسی را فرا گرفته و برای ماموریت های ضد اطلاعاتی به خاورمیانه اعزام شده بود.

براساس اطلاعات مندرج در اعلام جرم وزارت دادگستری شرکت ایرانی «نت پیگرد» با استفاده از اطلاعاتی که مونیکا ویت در اختیار آنها قرار داده بود در سال ۲۰۱۴ یک کارزار حملات سایبری علیه همکاران سابق خانم ویت را آغاز کرد.

هدف این کارزار ردیابی و شناسایی اطلاعات مهم و فعالیت های آنها با استفاده از حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی و سایر روشهای فریبکارانه برای نصب بدافزار در کامپیوترهای این افراد بوده است.

مقامات آمریکایی افزودند «شرکت نت پیگرد» در حملات سایبری خود کارمندان فعلی و سابق و همینطور پرسنل نیروهای مسلح آمریکا را هدف قرار داده است.

در نتیجه این اعلام جرم مونیکا ویت با جرایمی از جمله جاسوسی و توطئه روبرو خواهد شد.

تعدادی از شهروندان ایرانی از جمله مجتبی معصوم پور، بهزاد مصری، حسین پرور، محمد پاریار (پریار) نیز به جرم رخنه در کامپیوتر و سرقت هویت و اطلاعات دیگران متهم شده اند.