سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

افشای سفر رئیس موساد به ریاض، دیدار ملک سلمان و محمود عباس در ریاض، انفجار در مقر نیروهای فرانسوی در رقه سوریه و خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سخنان جدید ضد ایرانی نتانیاهو نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس و همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تل‌آویو هر روز علیه تهران اقداماتی انجام می‌دهد.

نتانیاهو در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از پرواز به لهستان برای شرکت در نشست ضد ایرانی وروشو، با ادعای اینکه روز گذشته عملیاتی علیه نیروهای وابسته به ایران در منطقه قنیطره واقع در سوریه انجام داده‌اند، اظهار داشت: «ما هر روزه علیه ایران (در سوریه) اقداماتی انجام می‌دهیم، حتی همین دیروز».

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، وی درباره دستورکار کنفرانس لهستان، آنهم بعد از تلاش آمریکایی‌ها برای کاستن از تمرکز ضد ایرانی آن، توضیح داد، نشست ورشو روی موضوع ایران تمرکز می‌کند نه مذاکرات سازش فلسطین ـ اسرائیل.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با انتقاد از کشورهای اروپایی به‌ دلیل موضع حمایتی از ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و همچنین عدم حضور برجسته آنها در نشست ورشو، مدعی شد: «می‌خواهم از اروپایی‌ها بپرسم، ایران در حال چه کاری است. ایران به پایتخت‌های (کشورهای) اروپایی تروریست اعزام می‌کند؛ اما همزمان… برخی دولت‌های اروپای غربی به ایران کمک می‌کنند. این متحیرکننده است».

نتانیاهو: هر روز به ایران حمله می کنیم!/ افشای سفر رئیس موساد به ریاض/انفجار در مقر نیروهای فرانسوی در رقه سوریه/ خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی سوریه

نتانیاهو در ادامه ادعاهایش افزود: «دلایل زیادی وجود دارد که ایران از نشست ورشو نگران باشد. این واقعیت که سران اسرائیل (با دیگر کشورها) در یک اتاق بنشینند و درباره یک موضوع (ایران) صحبت کنند، دستاوردی در تقابل با ایران است».

وی همچنین درباره گرم شدن روابط این رژیم با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز گفت: «تل‌آویو با تمام دولت‌های عربی در منطقه، به جز سوریه، روابط خوبی دارد».

افشای سفر رئیس موساد به ریاض

«تامیر پارادو» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» در سال ۲۰۱۴ به ریاض سفر کرد.

به گزارش کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی، تامیر پارادو در سال ۲۰۱۴ با سفر به ریاض، با شاهزاده بندر بن سلطان رئیس اسبق سازمان اطلاعات سعودی دیدار کرده بود.

افشای این طرح عادی‌سازی روابط تل‌آویو -ریاض در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های صهیونیستی به تازگی سند محرمانه ای درباره عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی فاش کردند.

شبکه تلویزیونی «آی ۲۴» رژیم صهیونیستی به نقل از یک سند محرمانه وزارت خارجه این رژیم فاش کرد که عربستان سعودی حاضر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا موافقت با طرح «معامله قرن» تا زمانی که طرف صهیونیستی امتیازاتی ندهد، نیست.

این شبکه عبری زبان تأکید کرد، این سند که یک دیپلمات عالی رتبه از آن مطلع شده است، به دلیل حساسیت موضوع روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، سندی فوق سری است اما افشا شده است.

کانال۱۴ رژیم صهیونیستی نیز در مهرماه امسال فاش کرده بود که «یوسی کوهن» رئیس کنونی موساد، در سال ۲۰۱۷ بارها به عربستان سعودی سفر کرد و با مقامات سعودی دیدار داشت.

کوهن در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ هم با رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، مصر، اردن و تشکیلات خودگردان در نشستی که دولت آمریکا ترتیب داده بود، دیدار کرده بود.

دیدار ملک سلمان و محمود عباس در ریاض

«سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه سعودی ظهر سه‌شنبه در کاخ خود میزبان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

دو طرف فلسطینی و سعودی درباره وضعیت سیاسی کنونی و خطرات پیش روی پرونده فلسطین به ویژه شهر قدس بحث و تبادل نظر کردند.

ملک سلمان در این دیدار بر «ایستادگی عربستان سعودی در کنار ملت فلسطین و برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی» تأکید کرد.

نتانیاهو: هر روز به ایران حمله می کنیم!/ افشای سفر رئیس موساد به ریاض/انفجار در مقر نیروهای فرانسوی در رقه سوریه/ خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی سوریه

به گزارش العربیه، محمود عباس نیز از اظهارات پادشاه سعودی درباره قرار گرفتن در کنار فلسطین تقدیر و با وی درباره تحولات مربوط به فلسطین رایزنی کرد.

در این دیدار، فیصل بن بندر بن عبدالعزیز امیر منطقه ریاض، منصور بن متعب بن عبدالعزیز عضو هیأت دولت و مشاور ملک سلمان، مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو هیأت دولت سعودی، ابراهیم العساف وزیر خارجه این کشور و چند تن دیگر از مقامات سعودی حضور داشتند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عصر دوشنبه در سفر رسمی دو روزه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شده بود.

انفجار در مقر نیروهای فرانسوی در رقه سوریه

اسپوتنیک گزارش داد: مقر اطلاعاتی جاسوسی فرانسوی ها در الرقه سوریه منفجر شد.

بر اساس این گزارش؛ انفجار در ساعت هفت شب گذشته رخ داد و مقر اطلاعاتی و جاسوسی فرانسوی ـ که در یک کارخانه شکر سابق الرقه قرار دارد و مرکز عملیات فرانسوی ها در منطقه غربی شرق فرات است ـ هدف قرار گرفت.

خبرنگار اسپوتنیک اعلام کرد، احدی تاکنون نتوانسته به منطقه وارد شود یا اطلاعاتی از تلفات و خسارات ناشی از این انفجاری که صدایش در سراسر شهر شنیده شده است، به دست آورد و حرکت ماشین های آتش نشانی و آمبولانس ها به محل انفجار گزارش شده است و نیروهای ائتلاف آمریکایی منطقه را به محاصره درآورده اند و مانع از نزدیک شدن به آن می شوند.

نتانیاهو: هر روز به ایران حمله می کنیم!/ افشای سفر رئیس موساد به ریاض/انفجار در مقر نیروهای فرانسوی در رقه سوریه/ خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی سوریه

بر اساس این گزارش؛ حرکت آمبولانس ها گواه کشته و زخمی شدگان بسیاری در میان فرانسوی هاست، در نتیجه این انفجار که ناشی از موتور سیکلت بمبگذاری بوده است.

کارخانه شکر الرقه در جاده الرقه ـ الحسکه در شمال الرقه واقع شده و مقر فرانسوی ها در آن است.

خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی سوریه

النشره از خروج نظامیان آمریکایی از شهر الشدادی خبر داد. بر اساس این گزارش، ستون نظامی آمریکایی از شهر الشدادی در حومه جنوبی الحسکه خارج شد. این همزمان با پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی در منطقه رخ داد.

این در حالی است که روز گذشته نیز منابع سوری از فرار نظامیان آمریکایی در تاریکی شب از شهر الطبقه در حومه جنوب غربی استان الرقه سوریه پس از سوزانده شدن پرچم آمریکا در الرقه خبر دادند.

بر اساس این گزارش، ستونی متشکل از سی خودرو از شهر الطبقه به سوی مرکز استان الرقه حرکت کردند و نیروهای سوریه دموکرات (کردهای مورد حمایت آمریکا) برق شهرک ها و روستاهای حومه غربی شهر الرقه را در زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی قطع کردند.

نیروهای آمریکایی در یکی از مدارس ابتدایی دولتی در منطقه جزیره عاید مستقر شده اند.

این منابع بیان کردند، نیروهای اصلی آمریکایی از شهر الطبقه عقب نشینی کرده و فقط واحد جاسوسی آمریکایی ها در مدرسه دولتی در محله اسکندریه در بخش جنوبی شهر مانده اند که کارشان جاسوسی و پارازیت انداختن روی سیستم های ارتباطاتی است.