جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علی لاریجانی: علی خامنه‌ای دستور اصلاح ساختار کشور را داده است

علی لاریجانی: علی خامنه‌ای دستور اصلاح ساختار کشور را داده است

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته است که آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران “دستور اصلاح ساختار کشور” را داده است.

آقای لاریجانی گفته است که آیت الله خامنه ای خواسته است که این اصلاح “ظرف چهار ماه آینده” باشد.

رئیس مجلس ایران در شورای اداری استان قم، حوزه انتخابیه خود در مجلس سخنرانی می کرده و این موضوع را اعلام کرده است.

او توضیح بیشتری درباره جزئیات دستور آیت الله خامنه ای نداده اما گفته “در این جهت وفاق داخلی و وحدت درونی یکی از الزامات مهم سیاست داخلی است”.

امیرحسین قاضی زاده یک عضو هیات رئیسه مجلس به وب سایت خبرآنلاین گفته “این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است” اما خبرگزاری صداوسیما فیلمی از اظهارات آقای لاریجانی در قم را منتشر کرده که در آن می گوید آیت الله خامنه ای “دستور فرمودند که ظرف ۴ ماه آینده اصلاح ساختارهایی در کشور صورت بگیرد که ممکن است به اصلاح بودجه هم بیانجامد که بعد از اینکه کار بودجه در مجلس تمام شد، آن بحث پیگیری خواهد شد”.

“اصلاح ساختار کشور” در عمل می تواند به معنی بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم باشد که تاکنون فقط یک بار انجام شده است. طی بازنگری در قانون اساسی که سال ۱۳۶۸ انجام شد از جمله نظام پارلمانی به ریاستی تغییر کرد و اختیارات ولی فقیه به عنوان رهبر جمهوری اسلامی به “ولایت مطلقه” افزایش یافت.

نظام جمهوری اسلامی هم اکنون در حال برگزاری جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ است. برخی از چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران در ماه های اخیر موضوع اصلاح قانون اساسی را مطرح کرده بودند.

عزت الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ایران اواسط مهرماه سال جاری گفته بود “برای بازنگری در قانون اساسی نمایندگان قصد دارند نامه‌ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کنند یا اینکه معظم له، دستور بازنگری قانون اساسی را ‌به رئیس‌جمهور ابلاغ کنند”.

حدود دو هفته پس از این اظهارات، رسانه های نزدیک به افراد منتفذ حکومت خبر دادند که با مخالفت هایی که با این پیشنهاد شده، موضوع فعلا منتفی است.

آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۹۰ در زمانی که هنوز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ کمابیش ادامه داشت، در یک سخنرانی در کرمانشاه تغییر نظام ریاستی به پارلمانی را از اساس منتفی ندانسته بود.

آقای خامنه ای گفته بود “امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیمِ خودشان رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای است. اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک – که احتمالاً در آینده‌های نزدیک، چنین چیزی پیش نمی‌آید – احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلا نظام پارلمانی مطلوب است – مثل اینکه در بعضی از کشورهای دنیا معمول است – هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند”.