جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی /

بسته ویژه خبری-تحلیلی /

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

نماینده اصلاح‌طلب مجلس:

سال ۹۸ مشکلاتی ایجاد می‌شود!

«رسول خضری»، از نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس دهم، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با اعتماد آنلاین گفته است: سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی دولت و مجلس موجب مشکلاتی برای سال آینده خواهد شد!

او همچنین اظهار می‌کند:

رشد بودجه ۹۸ به صورت متوسط ۵/۵ درصد بوده است و این موضوع به معنای آن است که بودجه متناسب با نرخ تورم، گرانی و مشکلات کشور نیست. تورم در حال حاضر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد است. چرا اعلام نمی کنند و آمار و ارقام غلط به مردم می دهند؟

این فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز می‌گوید:

سه ابر چالش بیکاری و مشکلات کارگری، مدیریت منابع آب وچالش های زیست محیطی و صندوق های بازنشستگی را در سال آینده شاهد خواهیم بود. در سال ۹۸ شاهد سونامی ورشکستگی صندوق های بازنشستگی البته بجز تامین اجتماعی هستیم .[۱]

*اظهارات عجیب این نماینده مجلس و مثلاً اصرار او بر سونامی ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در حالی است که منهای نقاط ضعف این صندوق‌ها در ایران اما اساساً در یک کشور رانتیر با درآمد نفتی، امکان سقوط نهادهای کلان مالی دولت بصورت سونامی وجود ندارد.

از طرفی باید اشاره کرد که چندی سالی هست که پس از بازار یافتن سیاه‌نمایی‌های اقتصادی در ایران، همه سالی برخی افراد و حتی برخی مقامات دولت اعلام می‌کنند که صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شده‌اند و دیگر کار تمام است! اما کار همچنان ادامه یافته است…

خضریان همچنین باید توضیح بدهد که تورم ۸۰ درصدی را از کجا آورده است؟ چه اگر سند این گفته خود را مطرح نکند طبق مصوبات قوه قضائیه و مصوبات ستاد تبلیغات اقتصادی مبنی بر احضار سیاه‌نمایان، بایستی مورد پیگرد قرار گیرد .[۲]

درباره مشکلات سال آینده هم بایستی خاطرنشان کرد که اگر هم قرار بر وقوع یک اتفاق ناخوشایند باشد؛ دلیل محدثه این اتفاق، سیاه‌نمایی‌های عجیب و غریبی است که بخشی از آنها در صحبت‌های همین نماینده محترم قابل رؤیت است.

بخش مضحک ماجرا نیز اینست که یک عضو مجلس که با رأی مردم بر این جایگاه نشسته، به‌جای ارائه راهکار مبنی بر عبور کشور از مشکلات؛ خود به جزئی از مشکل تبدیل شده و مسلوب الید و بدون چاره فقط از این می‌گوید که مشکلاتی پیش خواهد آمد!

گفتنیست، پیش از این یک نماینده اصلاح‌طلب دیگر مجلس با بیان اینکه لااقل جریان فکری اصلاح‌طلب به دنبال هیچ فتنه‌ای نیست، گفته بود: «باید از کسانی که بحث فتنه ٩٨ را مطرح کردند این سوال را پرسید که دلیل طرح این موضوع چه بوده است. به نظر می‌رسد این یک فتنه‌انگاری است؛ زیرا مردم و مسئولین تغییر نکرده‌اند و برنامه‌ای هم در مسیر اقدامات جریانات مختلف سیاسی کشور وجود ندارد .»[۳]

***

معاون روحانی: انگلیس اختراعی کرده که باعث می‌شود زعفران‌کاران ما بیکار شوند!

«عیسی کلانتری»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به تازگی در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون محصولات تراریخته، در اظهاراتی عجیب گفته است:

«بدانید تا کمتر از سه سال آینده زعفران‌کاران ما باید کسب و کار خود را تعطیل کنند، چرا که یک شرکت انگلیسی ماده موثره زعفران را از طریق مهندسی ژنتیک به یک باکتری منتقل کرده است و بجای صدها هزار هکتار زمین زعفران‌کاری شده در هزار متر کارگاه تمام این ماده موثر زعفران رابه قیمت یک صدم زعفران کنونی تولید می‌کند، یعنی بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زعفران‌کاری در کشور ما باید تعطیل شود، چراکه قیمت ماده موثره آن می‌شود یک سوم»! [+]

*صحبت‌های کلانتری را می‌توان رسوبات همان تفکراتی دانست که طی ۶ سال گذشته بر کشور حاکم شده‌اند و اختراعات دیگری مثل به انرژی هسته‌ای نیازی نداریم، آمریکا با یک بمب می‌تواند ما را از بین ببرد، ساخته شدن قرصی در آمریکا که دوای تمام دردهاست، ساخت اسلحه‌ای در اروپا که تمام گلوله‌ها را را با اشعه از بین می‌برد، ساخته شدن پلیس آهنی با مغزی نیمه انسان و نیمه ربات در ۳۰ سال قبل! و…هم داشته‌اند.

البته ما در اینجا فرض بدبینانه را مبنی بر وجود عزم سیاه‌نمایی در نظر نمی‌گیریم ولی ذکر این نکته ضروریست که همانطور که پسته ایرانی علیرغم کاشت در آمریکا هرگز از دسترس پسته‌کاران ایرانی خارج نشد و همانطور که قالی دستباف ایرانی با وجود تولید به انحاء مختلف در کشورهای دیگر مشابه‌سازی نشد؛ علی‌القاعده برای زعفران و زعفران کاران ایرانی هم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

برخی معتقدند یک از عیوب اصلی دولت رئیس‌جمهور روحانی، به کارگیری برخی مدیرانی است که دائماً از کبابی و آبگوشت بزباش و قدرت مستطاب آمریکا و انگلیس حرف می‌زنند و نسبت چندانی با واقعیت‌های جامعه ندارند.

گفتنیست، حسین مرعشی نیز در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۴ ادعا کرده بود ترافیک تهران تا ۵ سال آینده قفل می‌شود!

***

بر باد رفتن طرح امنیتی وزیر کشور توسط نوبخت

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور طی صحبت‌هایی در جلسه جدید ستاد تبلیغات اقتصادی با بیان اینکه در این شرایط نباید فضای ناامیدی، یأس و تخریب در شرایط داخلی کشور حاکم شود، گفت: تاکنون با رویکرد توجیه و تذکر با گفتارهای رسانه ای غیر مسئولانه مواجه شده است، اما در شرایط فعلی، که توجه به اولویت های کشور و صیانت از حریم جامعه را اقتضا می‌کند، برخورد کاملاً قانونی با کسانی که به توجیه‌ها و تذکرات توجه نمی کنند، اجتناب ناپذیر است. [۴]

منظور رحمانی‌فضلی از «گفتارهای رسانه‌ای غیر مسئولانه» سیاه‌نمایی اقتصادی است که پیش از این در جلسه ستاد تبلیغات اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته و بر لزوم برخورد قضایی با آنها تأکید شده بود .[۵]

این اظهارات اما در حالی است که محمدباقر نوبخت به تازگی طی صحبت‌هایی درباره ضریب جینی ایران (شاخص اختلاف طبقاتی) گفته است:

«اینکه ضریب جینی (شاخص محاسبه توزیع درآمد بین مردم یا فاصله طبقاتی) از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کاهش یافته مورد قبول است اما رضایتبخش نیست». [۶]

او چند روز قبل نیز طی اظهاراتی عجیب در حاشیه سفر به کرمان پیرامون شرایط اقتصادی کشور گفته بود:

از ابتدای سال جاری با مشکل تحریم ها مواجه شدیم و اکنون امکان صادرات نفت خام به شدت با محدودیت مواجه است…از فروش ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت در حد ۴۷ میلیارد دلار درآمد ارزی در بودجه پیش‌بینی شده بود اما اکنون این عدد بسیار کم شده و با همان فروش کم، امکان انتقال ارز نفت وجود ندارد…نفت با کشتی حمل می‌شود اما کشتی تحریم و بیمه کشتی‌ها نیز تحریم است.

به گزارش ایرنا، نوبخت در این اظهارات همچنین گفته بود: هرگاه با طرفی مذاکره می‌کنیم، می‌بینیم از سوی آمریکا شبانه با آن تماس گرفته و تهدیدش می‌کنند از این رو با بسیاری از مشکلات مواجه هستیم. [۷]

*ما نمی‌دانیم که اگر کسی در آنسوی آتلانتیک قصد داشت علیه اوضاع اقتصادی ایران سیاه‌نمایی کند آیا چیزی غیر از اظهارات نوبخت را بر زبان می‌راند یا خیر؟!

و اکنون این وزیر کشور و این اظهارات سیاه‌نمایانه نوبخت که حتی در بحث بهبود ضریب جینی که یک افتخار اقتصادی بزرگ برای انقلاب اسلامی و بیانگر افزایش قدرت خرید مردم و کاهش فقر نسبت به پیش از انقلاب است هم حاضر به تبریک و افتخار نیست و اینطور می‌گوید که رضایتبخش نیست؟

نوبخت باید به افکار عمومی توضیح بدهد که در یک اقتصاد کلان؛ اگر کاهش ضریب جینی رضایتبخش نیست پس چه چیزی رضایتبخش است؟

از طرفی چرا نوبخت در صحبت‌های خود پیرامون تحریم‌ها در کرمان به خود اجازه نداده این جمله رهبری و سایر کارشناسان اقتصادی کشور را تکرار کند که «اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هرگز بیش از ۳۰ درصد نبوده است» …؟!

به این قضایای عجیب و غریب و عزم راسخ برخی مقامات دولتی بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور؛ همچنین باید رخدادهای مشکوکی مثل افزایش عجیب و یک‌شبه قیمت گوشت قرمز و توزیع نامناسب آن را نیز افزود.

آیا در ستاد تبلیغات اقتصادی هیچ عقل محضی وجود دارد که فکر کند چرا در کنار این رخدادها از تریبون‌های دولتی نیز شنیده می‌شود ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد، زعفران‌کاران تا ۳ سال دیگر بیکار می‌شوند، با تحریم‌های جدید ۱ میلیون نفر بیکار می‌شوند و ایران با مشکل فقر مواجه است!

برخی محافل تحلیلی از این می‌گویند که این صحبت‌ها به ایجاد فضای «فتنه اقتصادی» منجر خواهد شد.

فتنه‌ای با عملگری و سیاه‌نمایی اصلاح‌طلبان از شرایط کشور که قصد دارد مثبتات اقتصادی ایران مثل کاهش فقر، بهبود ضریب جینی، کم کردن اثر تحریم‌ها و افزایش قدرت خرید مردم را کتمان کند، مشکلاتی عامدانه را در اقتصاد و معیشت مردم بوجود بیاورد و دست آخر نیز با ادعای اینکه انقلاب اسلامی در مسیر سراشیبی قرار دارد و به دستاوردهایش نرسیده (جملات بیان شده در صحبت‌های دو تن از معاریف اصلاحات) بر روی موج اعتراضات خیابانی بنشیند و خود را منجی معترضین معرفی کند.

گفتنیست ما پیش از این نیز اشاره کرده بودیم که بعید است رحمانی‌فضلی جام زهر را بنوشد و از سوی ستاد تبلیغات اقتصادی کشور برخورد خاصی با عوامل سیاه‌نمایی اقتصادی که تماماً چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی هستند، صورت گیرد. ولی همچنان جای امیدواری هست که این تحلیل غلط باشد!

اینکه هزینه سکوت وزیر کشور و ستاد تبلیغات اقتصادی که از بیت‌المال حقوق می‌گیرند در قبال این سیاه‌نمایی‌های اقتصادی بیّن چیست؟ مقوله‌ایست که در آینده مشخص خواهد شد…

***

۱_ https://etemadonline.com/content/266062

2_ mshrgh.ir/930784

3_ mshrgh.ir/926796

4_ http://www.irna.ir/fa/News/83197644

5_ mshrgh.ir/930784

6_ http://www.irna.ir/fa/News/83198065

7_ http://www.irna.ir/fa/News/83174955