پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » در نشست «خبر خوب» مطرح شد «تصویر» مهم‌ترین تهدید روانی دشمن علیه ماست/

در نشست «خبر خوب» مطرح شد «تصویر» مهم‌ترین تهدید روانی دشمن علیه ماست/

 

کارشناسان در نشست «خبر خوب» بر ضرورت آموزش خبرنگاران برای درج خبر خوب و گسترش سواد رسانه‌ای در جامعه برای درک درست محتوای اخبار تاکید کردند.

نشست تخصصی «خبر خوب» با حضور علیرضا جهانگرد مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب، علی گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی، محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس، حمید ضیائی پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها عصر امروز ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

تشخیص خبر خوب از بد دشوار است

گرانمایه‌پور در این برنامه با اشاره به این‌که تشخیص خبر خوب از بد دشوار است، گفت:  طی ۱۰سال گذشته معنای خبر تغییر کرده است. بر این اساس، خبر خوب به دو دسته واقعی و جعلی تقسیم می‌شود و می‌توان گفت که خبر خوب خبری است که مصداق های عینی آن را می‌بینیم.

وی درباره شیوه انعکاس خبر خوب در جامعه توضیح داد: این موضوع به عواملی چون رسانه منعکس‌کننده خبر، شرایط اقتصادی سیاسی و جو اجتماعی  بستگی دارد اما باید دید که ذی‌نفعان خبر خوب چه کسانی هستند و آثار اولیه و ثانویه آن خبر چیست؟ امروزه تنوع و تکثر رسانه‌ها و وجود شبکه‌های اجتماعی در خوب یا بد تعبیر شدن یک خبر تاثیر دارد. افزون بر این‌ها نمی‌توان سطح آگاهی‌های اجتماعی مردم یک جامعه و باورپذیر بودن آن‌ها ، در تعبیر اخبار خوب تاثیر گذارند.

این استاد علوم ارتباطات با تاکید بر این‌که برآیند خبر بد، نفی خبر خوب است، گفت: به همین دلیل، میزان پذیرش خبر خوب سخت‌تر می‌شود. اینکه چرا در جامعه خبر خوب کمی داریم، به جامعه و شیوه زندگی ما بازمی‌گردد. همچنین، میزان مشروعیت رسانه‌ها در افکار عمومی مردم نیز در انتشار خبر خوب موثرند.

به گفته گرانمایه‌پور تا زمانیکه حرفه‌ای گرایی در خبرهایمان نداشته باشیم نمی‌توانیم از دل خبر بد، خبر خوبی تولید کنیم. اغلب سازمان‌ها به دلیل انجام کارهای حزبی، به انتشار خبر خوب علاقه‌مند نیستند اما رسانه‌ها در انتشار خبر خوب با یکدیگر رقابت دارند. ما در نظام رسانه‌ای تعریفی از خبر خوب نداریم.

بمباران اخبار تلگرامی حالمان را بد کرد

در ادامه، علیرضا جهانگرد، مدیر کمپین خبر خوب گفت: با ظهور تلگرام با بمباران اطلاعاتی مواجه شدیم و با بسیاری از اخبار مواجه شدیم که ممکن است حال ما را بدتر کند.

او با اشاره به یکی از گروههای تلگرامی سابق خود گفت: مدتی در این گروه، خبرهای خوبمان را قرار می‌دادیم و بعد از مدتی بازخوردهای خوبی از این خبرها گرفتیم. در حال حاضر هم دو خبرنگار قدیمی در چنین گروهی با ما همکاری می‌کنند.

نگاه سیاسی به خبر را نمی‌توانیم تغییر دهیم

مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی نیز در ادامه این نشست گفت: ۹۰ درصد رسانه‌ها دولتی و شبه دولتی است و ۹۸ درصد اخبار روزانه‌ آن‌ها، حکومتی و دولتی است. رسانه‌های ما به خاطر بحث اقتصادی با نگاه درآمدزایی به خوب نگاه می‌کنند. هزاران خبر درباره برخی شرکت‌ها می‌بینیم که ۴۰ درصد خبر منفی و باقی آن‌ها رپورتاژ آگهی است!

به گفته وی، در انتشار خبر خوب باید توجه کنیم که چه چیزهایی را نمی‌توانیم تغییر دهیم. مثلا سیاست و نگاه سیاسی در خبررسانی، افکار عمومی و میل جامعه به خبر منفی، باورپذیری رسانه‌های رسمی از مواردی هستند که نمی‌توانیم تغییرشان دهیم.

مجید کثیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: رسانه و مخاطب خبر از مهمترین ویژگی‌های خبر خوب است. خبر خوب خبری است که در زندگی فردی امید ایجاد کند و برایش مفید باشد. باید خبر خوب را از دید مخاطب نگاه کنیم و سواد رسانه‌ای را به او آموزش دهیم تا بتوانیم به نتیجه مثبتی برسیم. مخاطبان ما با مفهوم قضاوت صحیح در فضای مجازی فاصله زیادی دارند.

«تصویر» مهم‌ترین تهدید روانی دشمن علیه ماست

محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس، در ادامه این نشست تخصصی درباره راه‌اندازی بخش خبر خوب در خبرگزاری فارس، گفت: مهم‌ترین چالش کشور «تصویر» است و این تهید روانی، خطرناک‌ترین تهدید برای جمهوری اسلامی است. دشمنان می‌خواهند تصویری سیاه از وضعیت ما منعکس کنند. نظام ساختاری رسانه و تربیتی خبرنگار برای انتشار اخبار خوب فراهم نیست. همچنین برخی می‌گویند خبر خوب، خبر بد است.

به گفته این مدیر رسانه‌ای شرایط پیام نیز در انعکاس خبر خوب مهم است. ما امروز در عصر بی‌رسانه قرار داریم. منابع رسانه‌ای حذف شدند چراکه رسانه‌ها دیگر منبع و مرجع نیستند. چون مردم خودشان رسانه هستند. افرادی که آموزش خبرنگاری ندیدند پیام‌هایی را مخابره می‌کنند  که جامعیت لازم را ندارد و طبیعی است که همه پیام به طور کامل منتقل نمی‌شوند. این در حالی است که مهمترین چیزی که خبرنگار آموزش می‌بیند این است که خبر را کامل تعریف کند.

وی یادآور شد: رویکرد خبر خوب، خبرنگار تربیت می‌کند و رسانه می‌سازد. اگر خبر بد را با رویکرد خبر خوب منتشر کردیم موفق بودیم. خبر خوب باید موجب حرکت انسان و ایجاد امید در آنها شود. خبر خوب چشم مسلح برای خبرنگار ایجاد می‌کند و باعث تربیت زاویه دید او می‌شود. زاویه دید و سطح روایت از مهم ترین عامل های لازم برای خوب بودن یک خبر است. در کشورهای پیشرفته پروتکل‌هایی برای انتشار خبر خوب وجود دارد اما ظاهرا ما پروتکلی در رسانه ها نداریم یا اگر داریم رعایت نمی‌شود.

به گفته مهدیان، مشکل اصلی ما در انتشار خبر خوب، بی هنری و ضعف خبرنگار و رسانه است. مثلا رسانه خبری با تیتر «دختران مجرد بچه دار شدند!» منتشر می‌کند که در وهله نخست شوکه شویم اما زمانیکه خبر را می‌خوانیم، می‌بینیم که درباره دختران مجردی است که دوست دارند سرپرستی کودکی را به عهده بگیرند. به نحوه بیان و روایت هر خبری متفاوت است می‌توان یک خبر بد را طوری بیان کرد که خبر خوب شود و برعکس. خبرنگار باید نعمت‌ها را ببیند و تجربه بگیرد