جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پشت پرده سفر مقام آمریکایی به اروپا با محوریت ایران/ «اجماع سازی در ورشو» و اخلال در راه اندازی «SPV» /

پشت پرده سفر مقام آمریکایی به اروپا با محوریت ایران/ «اجماع سازی در ورشو» و اخلال در راه اندازی «SPV» /

ایالات متحده در چند ماه اخیر استراتژی جدیدی برای مقابله با ایران در پیش گرفت که محوریت آن اجماع سازی علیه ایران در اروپا بوده است. در واقع، واشنگتن که تا چندی پیش اقدامات و راهبردهای خود برای مقابله با ایران را به خاورمیانه معطوف کرده بود، اکنون تحرکات خود را فراتر از خاورمیانه برده و اروپا را برای فشار حداکثری علیه ایران هدف قرار داده است.

به گزارش تابناک، چندی پیش بود که وزیر خارجه آمریکا از برگزاری کنفرانس ورشو در لهستان برای مقابله با ایران خبر داد؛ کنفرانسی که کشورهای زیادی برای حضور در آن دعوت شدند.

بسیاری از ناظران برگزاری این کنفرانس را آغازی بر تلاش های آمریکا برای اجماع سازی فراخاورمیانه ای علیه ایران قلمداد کرده اند.

در همین راستا، روز چهارشنبه وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، «ناتان سلز»، دستیار وزیر خارجه این کشور در امور مبارز با تروریسم برای تبادل نظر با کشورهای اروپایی درباره ایران به دانمارک، سوئد و نروژ می‌رود.

طبق این بیانیه، وی برای «بحث درباره تروریسم مورد حمایت ایران در اروپا و مبارزه با سفرهای تروریست‌ها» به این کشورها سفر خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که فرانسه، دانمارک و هلند اخیراً بدون ارائه مستندات کافی ایران را به تلاش برای ترور برخی نفرات در خاک این کشورها متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است.

پشت پرده سفر مقام آمریکایی به اروپا با محوریت ایران/ «اجماع سازی در ورشو» و اخلال در راه اندازی «SPV»

این در حالی است، به تازگی خبرگزاری رویترز گزارش داده کشورهای اروپایی که در عمل به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی ناشی از برجام برای حفظ این توافق ناکام مانده‌اند، به سمت مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده‌اند.

در همین زمینه، به نظر می رسد سفر این مقام آمریکایی به اروپا دو هدف عمده را دنبال می کند:

نخست؛ تور اروپایی مقام آمریکایی برای همراه سازی کشورهای اتحادیه اروپا علیه ایران پیش از برگزاری نشست لهستان است که قرار است 24 و 25 بهمن در ورشو برگزار شود.

دوم؛ برخی کارشناسان سفر سلز را با تلاش کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران مرتبط دانسته‌اند. گمان می‌رود، هدف از سفر او جلب مخالفت‌هایی در درون اروپا با این کانال ویژه است.