پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

احتمال رأی‌گیری برای لغو توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن / حمله شدید ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌ دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام/تلاش های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی/ سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله
حمله شدید ترامپ به نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا به دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام، تور اروپایی مقام آمریکایی با محوریت مقابله با ایران، تلاش‌های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی و سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احتمال رأی‌گیری برای لغو توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن نیز اشاره کرد.
حمله شدید ترامپ به نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا به دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام، تور اروپایی مقام آمریکایی با محوریت مقابله با ایران، تلاش‌های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی و سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به احتمال رأی‌گیری برای لغو توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از سفر جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عراق و عدم دیدار با سران این کشور و سخنان جنجالی‌تر وی، مسئله اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور مطرح شده است.

ترامپ 26 دسامبر در یک سفری غیرمنتظره به مناسبت سال نو میلادی، به بازدید از پایگاه هوایی «عین الاسد» محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار رفت و در سخنانی تاکید کرد که مطلقا قصد ندارد از عراق عقب‌نشینی کند.

همین مسئله باعث اعتراض بسیاری از طیف‌ها و فراکسیون‌های سیاسی عراق به این اقدام و اظهارات ترامپ شد و بسیاری از آنان مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مطرح کردند.

«بدر الزیادی» نماینده فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق وابسته به جریان صدر این کشور اعلام کرد که بزودی مسئله لغو توافق امنیتی بین بغداد و واشنگتن در پارلمان عراق رأی‌گیری خواهد شد.

الزیادی به پایگاه خبری «باسنیوز» گفت که «بیش از 70 امضا از اعضای پارلمان جمع شد تا درباره لغو توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن رأی‌گیری شود».

وی تأکید کرد که در حال حاضر به خاطر مشغول بودن نمایندگان پارلمان به تصویب بودجه سال 2019 در عراق، این مسئله در جلسات پارلمان بررسی نشده است.

این نماینده عراق اما گفت که با آغاز دور بعدی جلسات پارلمان، لغو توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا نخستین موضوع کاری خواهد بود که پارلمان انجام خواهد داد.

الزیادی در پایان اعلام کرد که این مسئله به سبب نقض مکرر حاکمیت عراق توسط آمریکا و تحرکات مشکوک این کشور علیه بغداد است.

«قیس خزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق هشتم بهمن ماه جاری ابراز امیدواری کرد تا مجلس این کشور در ماه‌های آینده به خروج نیروهای آمریکایی از کشورش رای مثبت دهد.

خزعلی با بیان اینکه با توجه به شکست داعش، دیگر توجیهی برای ادامه حضور هزاران نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد، تأکید کرد که اگر نظامیان آمریکایی به خواسته مردم عراق (ترک خاک کشور) عمل نکنند، آن‌ها سرانجام با زور از عراق بیرون رانده خواهند شد.

خزعلی در پایان تأکید کرد: بیش از نیمی از اعضای مجلس در کل مخالف حضور نظامیان آمریکا هستند. اگر آمریکا می‌خواهد حضور خود را به زور تحمیل کند و قانون اساسی و مجلس را دور بزند، عراق نیز به همین شیوه با آن‌ها برخورد کرده و آمریکایی‌ها را باز زور از کشور بیرون می‌کند اما در مرحله نخست ما از طریق سیاسی با این مسئله برخورد می‌کنیم.

حمله شدید ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌ دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری در پیام‌های توئیتری ضمن ابراز سخنانی ضد ایرانی، از نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به شدت انتقاد کرد.

ترامپ در پیام‌های توئیتری خود می‌گوید: وقتی مسأله به خطرات ایران کشیده می‌شود، افراد اطلاعاتی به شدت منفعل و ساده‌لوح می‌شوند. آن‌ها اشتباه می‌کنند! وقتی من رئیس جمهوری شدم، ایران در حال ایجاد مشکل در سرتاسر خاورمیانه و فراتر از آن بود. از زمانی که من توافق هسته‌ای وحشتناک با ایران را پایان بخشیدم، آن‌ها بسیار متفاوت [شدند]، اما …

افشای طرح جاسوسی امارات علیه ایران، ترکیه و قطر/ حمله شدید ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام/تلاش های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی/ سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله

یک منبع بالقوه خطر و نزاع هستند. آن‌ها راکت‌ها [موشک‌هایی] و چیزهای بیشتری را (هفته پیش) آزمایش کردند، و به آستانه بسیار نزدیک شده‌اند. آنجا اقتصاد هم‌اکنون در حال سقوط است، که تنها چیزی است که آن‌ها را متوقف کرده است. حواستان به ایران باشد. شاید [نیروهای] اطلاعاتی باید به مدرسه [برای بازآموزی] برگردند.

روز گذشته بود که رئیس سازمان سیا و مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سخنانی در مقابل سناتورهای آمریکایی بار دیگر از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام سخن گفتند. در گزارشی که از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص تهدیدهای جهانی برای ایالات متحده منتش شده نیز بار دیگر تأکید شده بود که ایران همچنان به توافق هسته‌ای برجام پایبند است. نکته‌ای که به گفته بسیاری از تحلیلگران در تضاد کامل با ادعاهای ترامپ است.

تور اروپایی مقام آمریکایی با محوریت مقابله با ایران

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، «ناتان سلز»، دستیار وزیر خارجه این کشور در امور مبارز با تروریسم برای تبادل نظر با کشورهای اروپایی درباره ایران به دانمارک، سوئد و نروژ می‌رود.

طبق این بیانیه، وی برای «بحث درباره تروریسم مورد حمایت ایران در اروپا و مبارزه با سفرهای تروریست‌ها» به این کشورها سفر خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که فرانسه، دانمارک و هلند اخیراً بدون ارائه مستندات کافی ایران را به تلاش برای ترور برخی نفرات در خاک این کشورها متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده است.

این در حالی است، به تازگی خبرگزاری رویترز گزارش داده کشورهای اروپایی که در عمل به وعده‌های خود برای برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی ناشی از برجام برای حفظ این توافق ناکام مانده‌اند، به سمت مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده‌اند.

برخی کارشناسان سفر سلز را با تلاش کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی برای تسهیل تجارت با ایران مرتبط دانسته‌اند. گمان می‌رود، هدف از سفر او جلب مخالفت‌هایی در درون اروپا با این کانال ویژه است.

تلاش های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده رئیس جمهور این کشور به خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک عنوان داشت: همه می‌دانیم که هانیبال قذافی، (پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی) در لبنان زندانی شده اما به عقیده من هیچ حکمی از سوی دادگاه برای بازداشت وی وجود ندارد، این یک مسأله غیر طبیعی است؛ به ویژه اینکه هانیبال زمانی که در سوریه بوده ربوده شده و این یک مسأله قبیح است. به همین دلیل زندانی بودن او یک موضوع غیر منطقی بوده و امیدواریم که این گونه خشونت‌ها متوقف شوند.

وی افزود: روسیه درباره این موضوع با طرف‌های مختلف لبنانی تماس می‌گیرد؛ اما تصمیم نهایی مربوط به لبنانی‌هاست.

بوگدانف در ادامه درباره ارتباط مسکو با سیف الاسلام قذافی، پسر دیگر معمر قذافی نیز گفت، کشورش به طور مداوم با نمایندگان سیف الاسلام در اروپا، کشورهای عربی و لیبی در ارتباط است و تمامی احزاب سیاسی لیبی باید در عملیات سیاسی و انتخابات این کشور مشارکت کنند.

افشای طرح جاسوسی امارات علیه ایران، ترکیه و قطر/ حمله شدید ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به‌دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام/تلاش های گسترده روسیه برای نجات پسر قذافی/ سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله

پیشتر دادگاه بیروت پسر معمر قذافی را به جرم اهانت به دستگاه قضائی لبنان به یک سال و سه ماه حبس و جریمه نقدی به ارزش دو میلیون لیره لبنان محکوم کرده بود.

سفر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به لبنان برای تحریم ایران و حزب‌الله

«مارشال بیلینگزلی»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس کارگروه مالی به نام FATF که به لبنان سفر کرده، روز چهارشنبه به همراه سفیر این کشور در لبنان «الیزابت ریچارد» به دیدار «میشل عون» رئیس‌جمهور خواهد رفت و پس از آن با «نبیه بری» رئیس پارلمان، «سعد الحریری» نخست‌وزیر و «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان دیدار می‌کند.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان در این خصوص نوشت: در سایه رویارویی واشنگتن، تهران و متحدان آنها، لبنان شاهد سفر هیأت‌های آمریکایی بیشتر است. پس از «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا و «جوزف ووتل» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، حالا مارشال بیلینگزلی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در مأموریتی فوق‌العاده وارد بیروت می‌شود تا بر اجرایی شدن تحریم‌ها علیه گروه‌های [مقاومت، که آمریکا آنان را] تروریستی [می‌داند]، نظارت کند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه ادامه داد: مأموریت سفر این هیأت آمریکایی که با نام «شراکت لبنانی-آمریکایی در زمینه مبارزه با تروریسم » انجام می‌شود، نظارت بر تحریم‌ها علیه ایران و به ویژه حزب‌الله، سازمان‌های ایرانی تحت تحریم و داعش و سازمان‌های تروریستی و بررسی اجرایی شدن این تحریم‌هاست.

در ادامه این گزارش آمده، لبنان شریکی اصلی در این مأموریت است و متعهد به اجرایی کردن تمام قوانین و تصمیمات مربوط به نظارت بر اموال غیرقانونی در جهان بویژه از طریق بانک‌های میانجی آمریکایی در بخش‌های بانکی مختلف جهان شده است. به همین دلیل، بحث روی چگونگی اجرایی کردن این تصمیم‌ها متمرکز خواهد بود.

الجمهوریه افزود، نمی‌توان قانون جدید و چند ماه پیش کنگره آمریکا را که با هدف آنچه «نظارت بر حمایت مالی از حزب‌الله نامیده شده» (معروف به قانون HIFPA II) نادیده گرفت؛ قانونی که اخیراً اصلاحاتی نیز در آن انجام شد تا تمام فعالیت‌های مالی حزب‌الله را هدف قرار بگیرد.