جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب/

ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،  همراه شوید.

*******

** اگر رقیب روحانی پیروز می‌شد، همه با آه و فغان حسرتِ روحانی را می‌خوردند!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «سید علی میرفتاح» نوشت: «شک نکنید که اگر رقیب روحانی پیروز می‌شد، با آه و فغان حسرتش را می‌خوردند و می‌گفتند کاش روحانی مانده بود».

«بی برنامگی» و «هراس افکنی» دو خصیصه ناپسندی است که جریان اصلاح طلب به شدت به آن آلوده است.

کارنامه دولت خالی است و طیف اصلاح طلب برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری‌ها و ضعف‌ها، با توهین به شعور مردم، مدعی می‌شود که خدا را شکر کنید که اگر رقبای روحانی می‌آمدند، وضعیت خیلی بدتر می‌شد!

جریانی که این ادعا را دارد، همان طیفی است که در سال ۹۶ و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مدعی بود که اگر آقایان رئیسی و قالیباف رئیس جمهور می‌شدند، دلار ۵,۰۰۰ تومان می‌شد!

اما وقتی دلار در دولت روحانی تا آستانه ۱۹,۰۰۰ تومان افزایش یافت، این طیف در اقدامی عجیب و تأمل برانگیز مدعی شد که اگر رقبای روحانی می‌آمدند دلار ۴۰,۰۰۰ تومان می‌شد و برای دلار ۱۹۰۰۰ تومانی خدا را شکر کنید!

این نوع رفتار علاوه بر آنکه توهین به شعور مردم تلقی می‌شود، بیش از همه با هدف تقلیل مطالبات جامعه مطرح می‌شود.

** برای رفع تحریم‌ها باید مشکلمان با اسرائیل را حل کنیم!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» با عنوان «باید از اتحادیه اروپا جدا شد» نوشت:

«از مدت‌ها قبل لزوم دل نبستن به اتحادیه اروپا را گوشزد کرده بودم…مشکلات ما با آمریکا قبل از ترامپ و خصومتی است که از اول انقلاب نسبت به اسرائیل اعلام کردیم که اسرائیل غده سرطانی است و باید از بین برود و هنوز هم در بدنه نویسی موشک‌هایمان همین کار را می‌کنیم. ظرف چند روز گذشته هم مقامات سپاه به این موضوع اشاره کردند…با توجه به اینکه ترامپ روی قلمدوش لابی‌های یهودی در آمریکا به قدرت رسیده، اصلی‌ترین هدفش این است که ایران را از حوزه‌های نفوذی که در خاورمیانه ایجاد کرده مثل عراق و سوریه و لبنان و یمن خارج و وادار کند که ایران دیگر هیچ نوع تهدیدی برای اسرائیل نباشد. مخصوصاً مسأله موشک‌ها که می‌تواند تهدید مستقیمی علیه اسرائیل تلقی شود، خاتمه پیدا کند. چیزی که آقای لودریان هم به این موضوع اشاره کرد که اگر با ایران روابط بانکی برقرار کنیم، لازمه‌اش این است که ایران به سه موضوع تعهد دهد؛ متوقف کردن فعالیت‌های موشکی، رعایت حقوق بشر و مسأله دست برداشتن ایران از تهدیداتی که در منطقه اعمال می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«مشکل اصلی ما با آمریکا بر سر اسرائیل است که به عنوان یک هدفگذاری مهم از انقلاب در سیاست منطقه‌ای ما مطرح شده و همه فشار آمریکا روی مسأله اسرائیل و این نفوذ گسترده‌ای است که ایران در خاورمیانه پیدا کرده است. پوسته داخلی و تحریم‌هایی که علیه ما به خاطر نگاه و تصمیماتی است که در مورد اسرائیل داریم».

سرگیجه دستگاه دیپلماسی و طیف اصلاح طلب در حوزه سیاست خارجی عبرت آموز است. جماعتی که یک روز مدعی بود که اروپا کنار ماست و می‌توانیم با اروپا ببندیم (سعدآباد) و بعد مدعی شد که اروپا آقاجازه است و باید با کدخدا ببندیم (برجام) و بعد مدعی شد که آمریکا دیوانه و مزاحم است و اروپا پشت ماست (برجام اروپایی) و بعد مدعی شد که اروپا آقااجازه است و باید با کدخدا ببندیم! اما این سرگیجه هزینه سنگینی بر مردم و کشور وارد کرد و موجب شد تا ظرفیت‌های عظیم داخلی مورد غفلت قرار گرفته و به اجرای اقتصاد مقاومتی بی توجهی شود.

اما جدای از این سرگیجه در سیاست خارجی، یک جریان سیاسی خاص همچنان در پازل پروژه ضد ایرانی «نرمالیزاسیون» بازی می‌کند. چندی پیش «میر محمود موسوی» دیپلمات سابق و برادر یکی از سران فتنه در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود «می‌توانیم برای رفاه مردم، اسرائیل را به رسمیت بشناسیم»! پیش از آن نیز «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام گفته بود: «برجام به دلیل دشمنی ایران و اسرائیل اجرا نمی‌شود»!

«ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) -بهمن ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای (برجام) یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است… ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

مقامات آمریکایی بارها مدعی شده‌اند که ایران باید رفتار خود را تغییر داده و مانند یک کشور نرمال (عادی) رفتار کند یا عواقب سخت آن را بپذیرد. حال خواسته‌های آمریکا چیست؟ کاملاً مشخص است. نابودی کامل توان موشکی و دفاعی، نابوی کامل و ابدی توان هسته‌ای و دیگر مؤلفه‌های قدرت ساز علمی، دست کشیدن ایران از مبارزه با تروریسم در منطقه و قطع حمایت از محور مقاومت و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم کودک کش صهیونیستی.

اصلاح طلبان و برخی دولتمردان در طول سالهای اخیر بارها مدعی شدند که اگر مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد و توافق حاصل شود، مشکلات کشور رفع خواهد شد. اما در نهایت از دلار حدود ۳۰۰۰ تومانی در سال ۹۴ رسیدیم به دلار حدود ۱۹۰۰۰ تومانی در سال ۹۷! این یعنی زمانیکه هسته‌ای داشتیم، دلار حدود ۳۰۰۰ تومان بود و زمانیکه هسته‌ای رفت، دلار به حدود ۱۹۰۰۰ تومان رسید.

این تجربه ثابت کرد که گره زدن معیشت مردم با مواردی همچون هسته‌ای، موشکی، حقوق بشر و در نهایت اسرائیل، دوگانه‌ای دروغین و خسارت آفرین است.

** کمیته ضد فیلتر مهم‌تر است یا کمیته ضدگرانی؟!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «کمیته ضد فیلتر در دولت تشکیل شد» نوشت: «وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور درهشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، از تشکیل کمیته ضد فیلترینگ با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری خبر داد».

اکنون مردم با مشکلات متعدد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. از گرانی اقلام ضروری خانوار گرفته تا هزینه سرسام آور اجاره بها و خرید مسکن. حقوق معوقه کارگران، رکود در واحدهای تولیدی و…نیز از دیگر مشکلات مردم در حوزه اقتصادی است.

با این وجود دولت در اقدامی ناپسند که متاسفانه نوعی دهن کجی به مردم است، کمیته ضد فیلتر تشکیل داده است.

کمیته ضد فیلتر هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند، دولتمردان بهتر است به جای این قبیل سیاسی کاری‌ها، با تشکیل کمیته ضد گرانی، فکری به حال معیشت مردم کنند.

** تاجیک: برای جداکردن حساب اصلاحات از دولت، دیر شده است

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان با اشاره به گره خوردن اصلاحات و دولت روحانی و تلاش اصلاح طلبان برای فاصله گذاری با دولت گفت: «به نظرم یک مقدار دیر شده و در افکار عمومی جامعه آن چیزی که این دولت می‌کند خیلی با جریانِ اصلاح‌طلبی تفکیک نمی‌شود لذا هزینه‌هایش بار این جریان هم می‌شود و این کاری است که این دوستان ما انجام دادند».

چندی پیش «محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفته بود: «کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده و آنها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند».

«مصطفی ایزدی» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود: «اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند دولت و آقای روحانی را به طور کامل رها کنند، دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نمی‌توانند از فرد دیگری حمایت کنند. چرا؟ به این دلیل که مردم خواهند گفت که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند تا رأی بیاورد، اما میانه راه او را تنها گذاشتند! مردم این مسائل را می‌دانند و خواهند فهمید. از سویی هم اگر بخواهند با تمام توان و پتانسیل خود از روحانی حمایت کنند، عملکردها و نمرات منفی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد و باید پاسخگو باشند».