جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » انگلستان: عراق باید به وابستگی اقتصادی خود به رژیم ایران پایان دهد

انگلستان: عراق باید به وابستگی اقتصادی خود به رژیم ایران پایان دهد

الیستر برت معاون وزیر خارجه انگلستان در امور خاورمیانه گفت عراق باید خود را از وابستگی به رژیم ایران در امر اقتصادی رها کند و به‌لحاظ انرژی خودکفا بشود.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۷بهمن ۹۷ با مخابره این خبر افزود:‌ آمریکا امیدوار است با توسل به تحریم‌های جدید علیه رژیم ایران با دخالتهای این رژیم در منطقه مقابله کند و عراق را تشویق به توقف خرید گاز از ایران را کرده است.

معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه انگلستان، در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت عراق باید به وابستگی اقتصادی و انرژی خود به رژیم ایران پایان دهد.

الیستر برت به‌دنبال یک سلسله کار دیپلماتیک در بغداد در ماه جاری بعد از اعلان غیرمنتظره پرزیدنت ترامپ که نیروهای آمریکا را از سوریه بیرون می‌کشد، از بغداد دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه بریتانیا گفت عراق باید منابع نفتی خود را هزینه کند تا از لحاظ انرژی خودکفا باشد. و مهم این است که عراق در تعیین روابط خارجی، آینده خود را دنبال کند و اقتصادی قوی داشته و متکی به رژیم ایران نباشد.

آمریکا تا آغاز بهار به دولت عراق فرصت داده است تا واردات گاز از ایران را قطع کند.

درآمدهای نفتی عراق می‌تواند برای جمع‌آوری گازهای همراه و استفاده بهینه از آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، عراق سالانه ۱۷میلیارد متر‌مکعب گاز همراه را می‌سوزاند. گاز همراه، گازی است که در کنار نفت از میادین نفتی خارج می‌شود و می‌توان با سرمایه‌گذاری، آن را جمع کرد و مورد استفاده قرار داد.

رویترز نوشت که ظرفیت روزانه تولید نفت عراق به پنج میلیون بشکه رسیده است، اگر چه به‌خاطر توافق اوپک برای کاهش تولید نفت، کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کند. آمریکا امیدوار است که عراق سوزاندن گازهای همراه را متوقف کند و این منابع، جایگزین گاز وارداتی از ایران شود.

آلیستر برت، وزیر انگلستان در امور خاورمیانه، روز پنج شنبه   ۱۹بهمن ۹۶ در کنفرانسی در پاریس گفته بود : تهران باید از اقداماتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند خودداری کند. وی افزود:‌ ” با شرکای اروپایی‌مان همکاری می‌کنیم تا نگرانی‌هایی را که ممکن است آمریکا داشته باشد را تخفیف دهیم و اطمینان حاصل شود که ادامه می‌یابد.”

همچنین در  دیماه ۹۶ شماری از نمایندگان پارلمان انگلستان از هر دو مجلس و از احزاب مختلف، طی سؤال‌های پارلمانی خطاب به دولت این کشور، ضمن تأکید بر نقش سپاه پاسداران به‌عنوان نیروی اصلی سرکوب رژیم ایران در داخل و دخالتهای و صدور تروریسم آن در خارج، به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران فراخوان دادند.
جمعی از  نمایندگان  پارلمان انگلستان با طرح سوالهای جداگانه پارلمانی از وزارت‌خارجه انگلستان خواستار بررسی نقش سپاه پاسداران در سرکوب و صدور تروریسم و برنامه موشکی رژیم ایران و افزودن نام آن به لیست سازمانهای ممنوعه بریتانیا شدند.
در پاسخ به سؤال‌های نمایندگان، الیستر برت معاون وزارت‌خارجه انگلستان ضمن محکوم‌کردن نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران، آن را یک نگرانی جدی و دارای اولویت دانسته و اضافه می‌کند: «سپاه پاسداران و نهادهای مرتبط با آن آشکارا در چندین جنگ منطقه‌یی درگیر بوده‌اند». و «ما نسبت به برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران که به نقش بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه کمک می‌کند، بسیار نگرانیم. (رژیم) ایران فعالیت‌هایی در ارتباط با موشک بالستیک داشته است که منافی قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل است.. ما برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران را پیوسته مورد بررسی قرار می‌دهیم و هم‌چنان به اعمال تمام محدودیت‌های بین‌المللی بر این برنامه متعهدیم».

الیستر برت افزود: «علاوه بر تحریم‌های آمریکا، سپاه پاسداران هم‌اکنون در تمامیتش تحت تحریم‌های اتحادیة اروپا است. علاوه بر آن، تعداد بسیاری از افراد و نهادها به‌خاطر حمایتشان یا ارتباطشان با سپاه پاسداران لیست‌گذاری شده‌اند. چندین عضو ارشد سپاه پاسداران تحت تحریم‌های حقوق‌بشری اتحادیة اروپا لیست‌گذاری شده‌اند.