جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت کشورش معرفی کرد

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت کشورش معرفی کرد

خوان گوئيدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، در برابر طرفدارانش اعلام کرد که ریاست جمهوری موقت کشورش را بر عهده خواهد گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گوئيدو را به عنوان “رئیس جمهور موقت” به رسمیت شناخته است.

خوان گوئيدو، رئيس پارلمان ونزوئلا، خود را به عنوان “رئیس جمهور رسمی” این کشور واقع در آمریکای جنوبی معرفی کرد.

گوئيدو در تظاهراتی علیه رئیس جمهور نیکلاس مادورو گفت: «قسم می‌خورم که به طور رسمی ریاست قوه اجراییه ملی را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا بر عهده گیرم تا به حکومت غاصبان خاتمه دهم، دولتی موقت تشکیل دهم و انتخابات آزاد را برگزار کنم.»

گوئيدو در آغاز ماه ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان رئیس مجلس ملی ونزوئلا انتخاب شد که کنترل آن در اختیار اپوزیسیون این کشور بود،. اما مادورو از او سلب قدرت کرد.

کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ گوئيدو را به عنوان رئیس جمهور موقت مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته است. کانادا و سازمان کشورهای آمریکایی نیز ریاست جمهوری گوئيدو را به رسمیت شناخته‌اند.

ترامپ در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «من همچنان از تمامی قدرت اقتصادی و دیپلماتیک ایالات متحده استفاده خواهم کرد تا به بازسازی دمکراسی در ونزوئلا کمک کنم.»

ترامپ دیگر دولت‌های غربی را نیز فراخواند تا از گوئيدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا حمایت کنند.

اعتراض علیه مادورو

شمار زیادی از شهروندان ونزوئلایی به خیابان‌ها رفتند تا علیه دولت سوسیالیستی نیکلاس مادورو تظاهرات کنند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات پلاکاردهایی را با خود حمل می‌کردند که بر آن از جمله نوشته شده بود: «ما آزاد هستیم». آنها از جمله شعار می‌دادند: «این دولت سرنگون خواهد شد».

طرفداران مادورو نیز مردم را به شرکت در تظاهراتی دیگر دعوت کرده بودند.

۲۳ ژانویه روزی نمادین در تاریخ ونزوئلاست، زیرا در این روز در سال ۱۹۵۸ مارکوس پرز خیمنز، آخرین دیکتاتور این کشور سرنگون شد.

گوئيدو نیروهای نظامی را فراخوانده بود تا در کنار مخالفان دولت قرار گیرند. مادورو از این فراخوان به عنوان “نمایشی” انتقاد کرد که هدفش بی‌ثبات کردن کشور است.

در روزهای اخیر جو سیاسی در ونزوئلا بس متشنج بود. پس از شورشی ناکام توسط ۲۷ نظامی در یکی از پادگان‌های واقع در شمال کاراکاس درگیری‌هایی میان مخالفان دولت و پلیس ونزوئلا رخ داد. ۲۷ نظامی متمرد بازداشت شده‌اند.

چند کشته پیش از شروع تظاهرات

به گزارش پلیس ونزوئلا و سازمان غیردولتی دیده‌بان کشمکش‌های اجتماعی، پیش از آنکه تظاهرات وسیع امروز ۲۳ ژانویه آغاز شود، دستکم چهار نفر طی اعتراض‌های شبانه کشته شدند. در میان کشتگان پسری ۱۶ ساله نیز هست که بر اثر اصابت گلوله در کاراکاس جان خود را از دست داده است. سه نفر دیگر از ایالت بولیوار واقع در جنوب ونزوئلا بوده‌اند.

مادورو با وجود اعتراض‌های وسیع دومین دوره ریاست جمهوری‌اش را روز دهم ژانویه آغاز کرد. بخش بزرگی از اپوزیسیون در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده بود. اتحادیه اروپا، آمریکا و چند کشور دیگر آمریکای لاتین نیز مادورو را به عنوان رئیس جمهور مشروع کشورش به رسمیت نمی‌شناسند.