سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شکل گیری گسترده‌ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته /

شکل گیری گسترده‌ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته /

 

ارتش اسرائیل در اوایل امروز دوشنبه اعلام کرد، به اهداف نظامی ایران در سوریه حمله کرده است، که این یکی دیگر از نشانه های تمایل اسرائیل به تأیید حملات از سوی خود به سوریه پس از مدت ها سکوت در قبال این حملات است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل در بیانیه ای، با اشاره به شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ـ که مسئول عملیات خارجی است، گفته: ما حمله به اهداف سپاه قدس در قلمرو سوریه را آغاز کرده ایم و به نیروهای مسلح سوریه علیه تلاش برای آسیب رساندن به نیروها یا قلمرو اسرائیل هشدار می دهیم.

شکل گیری گسترده ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته

حملات صورت گرفته در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه ـ که در عرض چند ساعت پس از آنکه ظاهرا اسرائیل موشکی که از ارتفاعات جولان شلیک شده بود را قطع مسیر کرد، رخ داد ـ یک هفته پس از آن انجام میشود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت، نیروهای اسرائیلی به انبارهای سلاح های ایران در سوریه حمله کرده اند.

مقامات اسرائیلی قبلا اعتراف کرده اند که صدها حمله را علیه ارسال سلاح و اهداف ایران در سوریه انجام داده اند؛ اما اظهارات نتانیاهو در هفته گذشته یک نقطه عطف بود، زیرا مقامات اسرائیلی معمولا از پذیرش مسئولیت حملات بلافاصله پس از انجام آن خودداری می کردند تا از اجبار طرف مقابل به تلافی جویی جلوگیری کنند.

نیروهای نظامی سوریه روز دوشنبه حملات اسرائیل را تأیید کردند؛ اما اذعان نموده اند که دفاع هوایی سوریه، بیشتر موشک های اسرائیلی را قبل از رسیدن به اهدافشان نابود کرده است. روز یکشنبه رسانه های خبری دولت سوریه، گزارش دادند که حملات موشکی اسرائیل در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق رخ داده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه در روز دوشنبه در یک پست توییتر گفت، موشک های اسرائیلی باعث ایجاد خسارت مادی شدید در سوریه شده و انبارهای سلاح و پست های نظامی متعلق به ایران و گروه حزب حزب الله را نابود کردند.

اقدام یکشنبه شب اسرائیل، بنا بر گزارش ها شامل چندین حمله از سوی جت های F-16 شده که از فراز لبنان به پرواز درآمده و مناطق دمشق و اطراف آن را هدف گرفته است. بر اساس گزارش ها، سامانه دفاع موشکی Pantsir و Buk سوریه تعداد نامعلومی از موشک های شلیک شده اسرائیل را قطع مسیر کرده اند.

اسرائیل همچنین بیان کرده که چندین موشک کروز را در این حملات شلیک کرده است. ارتش اسرائیل تصاویر زیر را از سایت هایی که آماج قرار داده منتشر کرده است.

شکل گیری گسترده ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته

شکل گیری گسترده ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته

شکل گیری گسترده ترین تعارض میان ایران و اسرائیل در حمله شب گذشته

اسرائیل به نظر با صدور بیانیه و پذیرش مسئولیت در خصوص حملات خود به سوریه در تلاش برای ایجاد این اعتماد است که اقدام به کنترل تهدیدها در مرزهای شمالی خود کرده است و شاید این امر را نیز بیان کرده که حتی با وجود تجهیز نیروهای نظامی سوریه با سیستم موشکی پیشرفته زمین-هوا S-300 از سوی روسیه، این امر مانعی برای مداخلات اسرائیل در سوریه نیست.

روابط بین اسرائیل و روسیه پس از آن که یک هواپیمای نظامی روسیه در ماه سپتامبر در سوریه ساقط شد و 15 خدمه روسی آن کشته شدند، رو به تیرگی رفت. این هواپیما تصادفی در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل توسط سوریه منهدم شد و مقامات روسی اسرائیل را در خصوص آن سرزنش کردند.

این حمله اخیر نشان دهنده گسترده شدن تعارضات میان ایران و اسرائیل در سوریه است. موضوعی که می تواند در آینده موجبات تعارضات شدیدتر را در این منطقه فراهم آورد.