شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » فرانسه اقدام رژیم ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر را محکوم کرد

فرانسه اقدام رژیم ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر را محکوم کرد

رادیو فردا – فرانسه روز چهارشنبه ۲۶ دی اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر را محکوم کرد و از تهران خواست که از هر گونه آزمایش موشک‌های بالیستیک که مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است، خودداری کند.

آگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، اظهار داشت: «برنامه موشک‌های بالیستیک ایران منشا نگرانی جامعه بین‌المللی و فرانسه است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کردند که دانشمندان ایرانی موشکی حامل ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کردند، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره نیز در نهایت نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

در این حال فرانسه که قبلا نیز به دفعات خواستار توقف برنامه‌های موشکی ایران شده بود، عنوان کرد که ایران در فرایند پرتاب ماهواره به فضا از فناوری موشک‌های دوربرد استفاده کرده است و این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

آگنس فون در مول افزود که «از ایران می‌خواهیم آزمایش‌های جدید موشک‌های بالستیک خود را که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند متوقف کند، از جمله پرتاب ماهواره‌برها. و این کشور را به تبعیت از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد فرامی‌خوانیم».

تهران پیش از این تاکید کرده که موشک‌های بالستیک آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نمی‌شوند و از این رو آزمایش این موشک‌ها به معنای نقض قعطنامه‌های سازمان ملل متحد نیست.

این در حالی است که آمریکا نگران است تهران با توسعه فناوری پرتاب ماهواره در مسیر ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما گام بردارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه در واکنش به پرتاب ناموفق ماهواره «پیام»، آن را یک «ناکامی جزئی» نامیده و گفته جمهوری اسلامی آماده است تا ظرف چند ماه آینده یک ماهواره جدید به فضا بفرستد.

به گفته دیگر مقامات ایران، این ماهواره نام «دوستی» را بر خود دارد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر که ماهواره «پیام» در زیر مجموعه وی طراحی و ساخته شده است، گفته که بقایای این ماهواره در اقیانوس هند سقوط کرده است.

احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر دلیل عدم موفقیت در قرار گرفتن ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین را «اشکال در نحوه پرتاب» عنوان کرد و گفت: «پرتابگر در محاسبه سرعت اولیه‌ای که باید به ماهواره می‌داد مشکل داشت و ممکن است حتی مربوط به سوخت باشد».

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعتقاد دارد که بحث پرتاب ماهواره به فضا یک «دروغ» است که ایران به واسطه آن می‌خواهد «بر خلاف همه توافق‌ها» دست به «آزمایش موشک بین قاره‌ای» بزند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، نیز عنوان کرده این آزمایش نشان می‌دهد ایران به دنبال دستیابی به توانایی موشکی است که اروپا و خاورمیانه را تهدید می‌کند.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و اعلام کرد که خواهان توافق تازه‌ای با تهران است که برنامه موشکی ایران را نیز در برگیرد.

مقام های ایران بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هر گونه مذاکره با دولت آمریکا را رد کرده‌اند.