پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » جان بولتون: رژیم ایران اطلاعاتی ناقص و جعلی درباره فعالیت سری اتمی‌اش به آژانس ارائه داد

جان بولتون: رژیم ایران اطلاعاتی ناقص و جعلی درباره فعالیت سری اتمی‌اش به آژانس ارائه داد

جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۱۵ ژانویه، ایران را به ارائه اطلاعات «غیر کامل» و «جعلی» درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.

بولتون در توئیتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «آرشیو اتمی ایران نشانه‌ای قوی از این است که ایران به طور عمد اطلاعاتی ناقص و جعلی در اختیار آژانس قرار داد».

او افزود: «رئیس‌جمهوری در خروج از توافق هسته‌ای زشت با ایران حق داشت. فشار بر ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای ادامه خواهد یافت».

بولتون به همراه این توئیت لینکی را منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی از «فعالیت‌های سری هسته‌ای ایران» است؛ اطلاعاتی که سال گذشته اسرائیل از دست یابی به آن طی عملیاتی سری خبر داده بود.
اسرائیل سال ۲۰۱۸ گفته بود که توانسته هزاران صفحه از آرشیو برنامه اتمی سری ایران به دست آورد. در آن هنگام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم ایران را به ارائه گزارش‌های جعلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده بود.

ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و از سرگیری تحریم‌های اتمی علیه ایران را اعلام کرد. او توافق منعقد شده در سال ۲۰۱۸ را «ناقص» و «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و خواهان مذاکره برای توافقی جدید است.

توافق هسته‌ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سال ۲۰۱۵ طی مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد. این گروه را آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل می‌دهند.

برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن برنامه اتمی تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ابران به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

اگرچه توافق هسته‌ای با خروج آمریکا لغو نشد و دیگر کشورها بر پایبندی به آن تاکید دارند، اما تحریم‌های ایالات متحده باعث شد ده‌ها شرکت خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی از بازار ایران خارج شوند. بانک مرکزی و صنعت و همچنین نفت حمل و نقل ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.