جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » همکاری افریقایی ها با شرکتهای دانش بنیان ایرانی در ۳حوزه جدید

همکاری افریقایی ها با شرکتهای دانش بنیان ایرانی در ۳حوزه جدید

 

 

 

در گفتگو با مهر اعلام شد؛
همکاری افریقایی ها با شرکتهای دانش بنیان ایرانی در ۳حوزه جدید

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی گفت: علاوه بر شرکتهای دانش بنیان سلامت و کشاورزی، شرکتهای حوزه پلیمر و پتروشیمی، فناوری اطلاعات، نفت و گاز نیز در آینده با افریقا همکاری می کنند.

روح الله استیری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به افریقا بیان کرد: تاکنون اقداماتی در راستای توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر حوزه افریقا توسط معاونت امور بین الملل معاونت علمی و فناوری انجام شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا نیز معاون علمی و فناوری به عنوان دومین سفر با ۴۷ شرکت دانش بنیان به افریقا سفر کرد، گفت: افریقای جنوبی پیشرفته ترین کشور از نظر اقتصادی است و این سفر دوم به درخواست وزیر علوم و فناوری افریقا از معاون علمی و فناوری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این دیدارها، ۱۰۰ شرکت افریقایی نیز حضور داشتند، بیان کرد: همچنین سرمایه گذاران و مدیران شرکت های بزرگ افریقایی نیز در این مراسم با شرکتهای دانش بنیان ایرانی دیدار و گفتگو کردند.

به گفته استیری، هدف از این دیدارها تنها، جذب سرمایه نبود و بحث تجاری سازی، فروش محصول و فروش تکنولوژی نیز مطرح بود.

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: معمولا در این جلسات هر نوع مذاکره ای انجام می شود و در ادامه آن چندین تفاهم نامه منعقد شده است.

وی با اشاره به حوزه شرکتهای دانش بنیانی که به افریقا به منظور مشارکت و همکاری رفته بودند، گفت: شرکتهای حوزه نفت و گاز، فناوری اطلاعات و پلیمر شرکتهایی بودند که برای دومین سری از سفرها به افریقا رفتند؛ بار اول شرکتهای دانش بنیان حوزه کشاورزی و سلامت برای همکاری با شرکتهای افریقایی به این کشور سفر کردند؛ البته که این پروسه در حال تکمیل است و شرکت های حوزه های دیگر نیز به این سفرها خواهند رفت.

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این سفرها بستری برای مذاکره شرکتهای بین دو کشور است که ممکن است به همکاری بیانجامد یا خیر؛ تفاهم بین شرکت ها حالت محرمانه دارد و شرکتهایی که مایل هستند از توافقات خود به معاونت علمی خبر می دهند.

وی تاکید کرد: نتیجه این سفرها معمولا خود را در عدد صادراتی نشان خواهد داد که این آمار را گمرک جمهوری اسلامی ایران می دهد؛ اگر آمار صادرات شرکت های دانش بنیان افزایش یابد بدان معناست که این کار درست است؛ اما اگر تغییر نکند یا کاهش یابد خلأیی وجود دارد که باید در راستای رفع آن برآییم؛ همچنین شرایط کشور، سیاستگذاری ها و … در این مسیر تاثیر گذارند.

مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: سازمان صنایع کوچک، وزارت علوم، پارک های علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری و… در این مسیر تاثیر گذار هستند.

استیری با بیان اینکه افریقایی ها استقبال خوبی از شرکتهای دانش بنیان ایرانی کرده اند، گفت: البته نتیجه این همکاریها چندین ماه دیگر مشخص می شود.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم بین شرکتهای ایرانی و افریقایی گفت: طی اعلام شرکتهای حاضر در افریقا تا کنون ۱۰ یادداشت تفاهم نامه منعقد شده که به صورت رسمی به معاونت علمی اعلام شده است؛ اما برخی شرکتها هم هستند که هنوز اعلام رسمی نکرده اند.

وی تاکید کرد: از آخر سال ۱۳۹۵ تا کنون ۱۵ نشست تجاری با کشورهای اتریش، مجارستان، اسپانیا، اتیوپی، گرجستان، قرقیزستان، شرق، افریقا، هند، چین، سنگال، اروگوئه، شیلی، بولیوی، افریقای جنوبی در راستای ایجاد بسترهایی برای همکاری های بین کشورها برگزار شده است.

استری با تاکید بر اینکه شرایط سیاسی، اقتصادی و شرایط بانکی کنونی به توسعه تجارت کشورها لطمه می زند، افزود: در حال حاضر شرکت ها مشکل نقل و انتقال پول، افتتاح حساب بانکی، ثبت شرکت دارند؛ به نظر می رسد برای صادرات هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان، فضای بین المللی برای کسب و کار شرکت ها بهتر شود.