سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب

 

 

*******

** روزنامه حامی دولت: اینکه بگوییم اروپا پشت ماست، یک رویاست

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «کلافگی ایران از دست اروپا» نوشت: «اروپا…برقراری یک کانال مالی را برای رهایی ایران از تحریم‌های آمریکا وعده داد، ولی تا کنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است. بعد از این همه مدت، مسئولان آلمانی گفته‌اند که تا هفته‌های آینده امیدواریم اتفاقی در این زمینه رخ دهد! این رویه اظهارات بی‌اساس و همچنین تحریم‌های جدید اروپا علیه وزارت‌اطلاعات ایران و همایش بین‌المللی در لهستان سبب سردرگمی و کلافگی مسئولان ایرانی در قبال روابط با اروپا شده و آن‌ها را به موضع‌گیری‌های تند وادار کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اینکه اروپا برای همگرایی با ایران مقابل آمریکا بایستد رؤیایی است که برخی در سر دارند، ولی این موضوع هیچ‌گاه به حقیقت نخواهد پیوست. موضوعی که شاید برخی در افکار عمومی و میان مردم آن را القا کردند ولی بی‌شک در عالم حقیقی وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت زیرا اروپا نیز به دنبال منافع خود می‌گردد.»

طیف غربگرا همیشه با تاخیری حداقل ۸ ماهه تازه به حرف کارشناسان و صاحبنظران و منتقدان دولت می‌رسد.

در اردیبهشت ۹۷، منتقدان و کارشناسان تاکید داشتند که تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) کارنامه قابل قبولی در توافق سعدآباد در دولت اصلاحات به جا نگذاشته و از روی اجرای برجام (دی ۹۴) تا خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت ۹۷) نیز نه تنها در مقابل عهدشکنی آمریکا سکوت و یا تلویحاً از آن حمایت کرده، بلکه تعهدات خود را نیز انجام نداده است. تنها برای یک نمونه، آقای ظریف-مهر ۹۶- گفت هنوز نمی‌توانیم یک حساب در انگلیس باز کنیم!

با اینحال رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که «موگرینی گفته: هر چه تهران بگوید»! و «اروپا کنار ایران است»! و «اروپا تمام قد مقابل آمریکا ایستاده است»!. برخی مقامات ارشد دولت نیز در ماههای اخیر تاکید داشتند که «اروپا پشت ماست»! و «اطلاعات مثبتی از طرف اروپایی دریافت کرده‌ایم»! و «طرف اروپایی برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه ریزی است»!

روزنامه قانون اعتراف کرده است که «اینکه اروپا برای همگرایی با ایران مقابل آمریکا بایستد رؤیایی است که برخی در سر دارند». حال باید طیف اصلاح طلب به این سؤال پاسخ دهند که این رؤیاپردازی چقدر برای مردم آب خورد و به مردم هزینه وارد کرد؟! و سؤال مهمتر اینکه، این رؤیاپردازی تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟!

** زیباکلام: روحانی از هاشمی بهره برداری سیاسی کرد

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «مصادره به مطلوب» نوشت: «آقای روحانی پس از فوت آیت الله هاشمی موضع سکوت اختیار کرد تا جایی که اصلی‌ترین غایب نخستید سالگرد ارتحال هاشمی با وجود قول حضور و سخنرانی در مراسم، حسن روحانی بود. این سکوت چنان مشخص بود که رئیس جمهور حتی یک پیام ساده هم صادر نکرد».

زیباکلام در ادامه نوشت: «امسال داستان متفاوت بود. حسن روحانی روزه سکوت خود نسبت به مرحوم هاشمی را افطار کرد. او در این مراسم چنان تجلیلی از اقدامات آیت الله هاشمی انجام داد که این حجم از تجلیل برای نگارنده محل ابهام است. متصور هستم در پشت پرده تجلیل‌های اخیر، برخی اهداف سیاسی نهفته است. آقای روحانی در مراسم روز پنجشنبه عملاً نامی از اصلاح طلبان به زبان نیاورد در حالی که نقطه عطف زندگی آقای هاشمی که از موضوع برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی مهمتر بود، موضع گیری‌های ایشان پس از حوادث سال ۸۸ بود…معتقدم عدم اشاره به این موضوع، یک پیام مهم سیاسی برای اصلاح طلبان به همراه دارد. رئیس جمهور غیرمستقیم می‌گوید مرا با شما کاری نیست و من اگر به جایی رسیدم از صدقه سر هاشمی است نه اصلاح طلبان؛ به همین دلیل است که مطالبات جریان اصلاح طلب کشور برای آقای روحانی ارزشی ندارد».

وی در ادامه نوشت: «معتقد هستم رئیس جمهور بیش از آنکه یاد هاشمی را زنده نگه دارد، از آیت الله هاشمی بهره برداری سیاسی کرد».

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی، به گونه‌ای حرف زد و که هاشمی را مصادره به مطلوب کند.

اما زیباکلام در این یادداشت بیشتر از آنکه در پی گلایه از بهره برداری سیاسی روحانی از هاشمی باشد، به دنبال جداکردن سفره اصلاحات از دولت است.

جریان اصلاح طلب به هر ترفندی در پی حضور بدون هزینه در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ است.

به عبارت دیگر، با نزدیک شدن به زمان انتخابات و علنی شدن این واقعیت که دیگر زمان خواندن انشاء نیست و باید حساب پس داد اصلاح طلبان در تلاش هستند که حساب خود را از دولت که ناکارآمدی آن در حوزه‌های اقتصادی مشکلات معیشتی بسیاری را بر مردم تحمیل کرده است جدا کنند و با این حربه آبروی رفته را به جوی بازگردانند، رسوا بودن حربه فوق تا آنجا عیان است که رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب در اظهارات و تحلیل‌های متعدد تصریح دارند که نمی‌شود با این فضاسازی مردم را فریب داد و نتیجه گرفت!

** باید رضایت آل سعود را جلب کنیم!

«دیاکو حسینی» مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری- که ریاست آن بر عهده «حسام الدین آشنا» است- در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «کشورهای عربی کوچک…نگرانند که با وارد شدن به اتحاد (با عربستان سعودی)، دشمنی ایران را علیه خود تحریک کرده و محیط امنیتی بدتری را خلق کنند. کشورهای عربی کوچک‌تر باید نگران برخورد نظامی ایران و عربستان و کشیده شدن ناخواسته به میدان جنگ این دو قدرت بزرگ هم باشند. در چنین جنگ احتمالی، کشورهای کوچک‌تر نخستین قربانیان آن خواهند بود».

حسینی در ادامه نوشت: «ما به سیاست‌هایی نیاز داریم که در عمل اثبات کنند، ایران به دنبال تسلط بر کشورهای آسیب پذیر کوچک‌تر یا مداخله در امور داخلی آنها نیست. عقد “پیمان منع تجاوز متقابل” که می‌تواند جزییاتی درباره ممنوعیت استفاده قدرت‌های خارجی از خاک کشورها برای تعدی تا تضمین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر را دربر بگیرد، یکی از این روش‌هاست؛ هرچند به معنای راه حل نهایی و ایده‌آل نیست. چون دولت‌ها می‌توانند پیمان‌ها را نقض کنند و به راه و روش سابق بازگردند. با وجود این، پیمان منع تجاوز متقابل، یک گام در میان همه گام‌هایی است که ایران باید برای منصرف کردن کشورهای عربی در تشکیل اتحادهای نظامی بردارد.»

این کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه نوشت: «حتی اگر این سیاست موفق شود، ما را از تنش‌زدایی با قدرت‌های بزرگ‌تر در جهان عرب شامل مصر و عربستان سعودی بی نیاز نمی‌کند. محیط استراتژیک پایدار برای ایران تنها زمانی محقق خواهد شد که قادر باشیم مناسبات عادی با این کشورها را بازسازی کنیم. نظم منطقه‌ای در دوران زوال نفوذ و قدرت امریکا، مستلزم رضایت همه کشورها از توزیع و موازنه قدرت است. در غیراین صورت، همیشه انگیزه‌هایی برای برهم زدن ثبات و مختل کردن امنیت تا بازگشت دوباره توازن، وجود خواهد داشت. ایران هرگز تا بدین اندازه تحت فشار و بدخواهی امریکا قرار نداشته اما همینطور هرگز تا بدین اندازه، فرصتی برای مأیوس کردن امریکا نیز نداشته است. ناامید شدن ایالات متحده به قدم‌هایی بستگی دارد که می‌باید از امروز برداریم».

در روزهای گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سفر دزدانه به عراق به شکست در منطقه اذعان و تصریح کرد که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم ولی باید محرمانه و چراغ خاموش به بغداد بیاییم. در حال حاضر، سیطره داعش در منطقه به پایان رسیده است و محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق قدرتمندتر از گذشته شده و انصارالله یمن نیز سیلی سختی به آل سعود زده است. علاوه بر این آل‌سعود همچنان درگیر پس لرزه‌های رسوایی قتل خاشقجی است. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه در ۲ روز به فضاحت کشیده شد. بنابراین آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود وضعیت نامناسبی در منطقه دارند.

اما با اینحال، طیف اصلاح طلب مدعی است که ایران در هر شرایطی باید یکطرفه امتیاز داده و انتظار امتیازگیری نیز نداشته باشد! این طیف پیش از این مبارزه ایران با تروریست‌های تکفیری در منطقه را روشی نادرست نامیده و تاکید داشت که سوریه نیز برجام می‌خواهد.

در نهایت با رشادت‌های محور مقاومت و مدافعان حرم به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی، سیطره داعش در منطقه به پایان رسید و اربابان داعش نیز سیلی سختی از محور مقاومت خوردند. در سوی مقابل، برجام هسته‌ای به نابودی صنعت هسته‌ای و پابرجاماندن تحریم‌ها منتهی شد.

** سهم خواهی از دولت در شأن اصلاح طلبان نیست!

«داریوش قنبری» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «جریان اصلاحات بدون هیچ شرط و شروطی از روحانی حمایت کرد و هدف نجات کشور از بحران بود که کشور و مردم را تهدید می‌کرد…به نظرم شأن و جایگاه جریان اصلاحات خیلی بالاتر از این است که برای چند پست و وزارتخانه، وارد چانه زنی با دولت و آقای روحانی می‌شد یا دست به ائتلاف می‌زد. در سال ۹۲ جریان اصلاحات منافع خود را در نظر نداشت و در سال ۹۶ هم به منافع ملی و مردمی پایبند ماند و نه منافع جریانی خود. همواره منافع کشور مهم بوده و حتی از خود گذشتگی نشان داد و بر منافع ملت تاکید داشتند تا کشور از بحران‌های به‌وجود آمده، رهایی یابد».

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، در مرداد ۹۶ و در آستانه معرفی کابینه دوازدهم، طیف اصلاح طلب در فشار خود به حسن روحانی برای شکل‌دهی کابینه مطلوب خود تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به چینش کابینه خبر دادند و محمد علی ابطحی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند!

در همین رابطه «احمد شیرزاد» عضو فراکسیون افراطیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب بهار گفته بود پیروزی روحانی معجزه او نبوده و ما درویشانه و کریمانه بدون گرفتن سهم کنار نمی‌رویم.

همچنین «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی گفته بود: اصلاح‌طلبان باید بی‌رودربایستی مطالباتشان را مطرح کنند.

«علی صوفی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در همان مقطع به صورت تلویحی گفت: اگر مطالبات اصلاح‌طلبان برآورده نشود، فراکسیون امید تلافی می‌کند.

اصلاح طلبان در نهایت سهم خود را تمام و کمال از دولت گرفته و اکثریت مطلق کابینه را در اختیار گرفتند.