پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » تغییر عجیب میدان مغناطیسی زمین

تغییر عجیب میدان مغناطیسی زمین

حرکت قطب شمال و تغییرات سریع و بی قاعده در میدان مغناطیسی زمین دانشمندان را مجبور کرده سیستم‌های مسیریابی مورد استفاده هواپیماها، کشتی‌ها و حتی موبایل‌ها را سریعتر به روزرسانی کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر قطب شمال میدان مغناطیسی زمین با سرعتی فوق العاده به سمت سیبری حرکت می‌کند و کارشناسان هنوز دلیل این امر را نمی‌دانند.

این حرکت عجیب و غریب دانشمندان را مجبور کرده میدان مغناطیسی زمین را رصد و سیستم‌های مسیری یابی جهان از گوگل مپ گرفته تا مسیر‌های حمل ونقل باری را آپدیت کنند.

در حالی که آهن مایع در اطراف هسته زمین می‌چرخد، میدان مغناطیسی و در نتیجه قطب‌های زمین نیز به تدریج و اغلب غیر منتظره تغییر می‌کنند.

دانشمندان باید به طور دوره‌ای «مدل مغناطیسی جهان» را به روز رسانی کنند تا این فرایند را رصد کنند.

آخرین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی این سیستم به روز رسانی شد و قرار بود به روز رسانی بعدی ۲۰۲۰ انجام شود.

اما میدان مغناطیسی چنان به سرعت و بی قاعده تغییر کرده که محققان آمریکایی و انگلیسی هنگام یک کنترل روتین در اوایل ۲۰۱۸ میلادی متوجه شدند باید گام‌های بلندی در این رابطه برداشته شود.

تغییری که آن‌ها مشاهده کردند چنان بزرگ بود که در حقیقت در آستانه خطای قابل قبول برای زمینه جهت یابی بود.

به همین دلیل، دانشمندان در سازمان زمین شناسی انگلیس و سازمان NOAA آمریکا یک به روز رسانی غیر منتظره از این مدل ارائه می‌کنند.

حرکت قطب شمال که طی ۴۰ سال گذشته سریع‌تر شده اکنون تغییر میدان مغناطیسی را سرعت بخشیده و ایجاد یک مدل جدید را ملزوم می‌کند.

دلیل ملزوم بودن این تغییرات آن است که هواپیماها، کشتی‌ها و حتی تلفن‌های هوشمند نیز از سیستم‌های جهت یابی استفاده می‌کنند.

این تغییر در منطقه قطب شمال قابل ملاحظه‌تر است.