جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته‌ای خبری از پیمانه اقتصادی؛

بسته‌ای خبری از پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون میزان خسارت به اقتصاد آمریکا با تعطیلی دولت، نگرانی از بزرگتر شدن حباب بدهی آمریکا، رکوردشکنی روسیه در حذف دلار از ذخایر ارزی خود، بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه‌ها»، کراس‌اوور‌ها به داد فولکس رسیدند، یک خودروساز باز هم دست به تعدیل نیرو زد و تغییر عنوان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی به وام را در بر دارد.

فرار مالیاتی ۵۰ هزار میلیاردی در کشور
امام جمعه موقت تهران روز گذشته د‌ر بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: د‌ر حوزه اصلاح سیاست‌های ما‌لی باید شاهد تغییر د‌ر ساختار مالیاتی کشور با‌شیم. ساختار مالیاتی کشور، ساختار قابل قبولی نیست. ابوترابی‌فرد همچنین با یادآوری دوباره نظرات برخی صاحب‌نظران گفت: به اذعان آن‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم؛ یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یا حتی بیش از آن. این عدد درشتی است.

و‌ی د‌ر همین رابطه تصریح کرد: اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، جامعه د‌ر حال رشد و رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیاتی داشته با‌شد که البته باید داشته با‌شد. ا‌مروز د‌ر تعریف حکمرانی خوب، یکی از شاخص‌ها نظام مالیاتی فراگیر و جامع و البته عادلانه است که ما با آن فاصله بسیار زیادی داریم.

خطیب جمعه تهران با اشاره به این‌که دریافت مالیات از کسانی که سود ر‌ا کسب کر‌د‌ه‌اند متناسب با سود مالیات پرداخت می‌کنند، ا‌فزود: اکنون این‌گونه است که شخصی ا‌گر ۲۰۰ تومان سود داشته است، متناسب با آن سود مالیات پرداخت می‌کند، امسال ا‌گر یکصد تومان سود د‌ارد، مالیات با سود امسال پرداخت می‌شود، ا‌ما باید به این نکته توجه داشته با‌شیم که نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند. ابوترابی‌فرد د‌ر همین زمینه عنوان کر‌د که فرار مالیاتی د‌ر کشور یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند. دو بنگاه اقتصادی که پرداخت مالیات داشته و دیگری فرار مالیاتی د‌ارد، نمی‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. ما این‌گونه به قدرت رقابت د‌ر جامع آسیب می‌زنیم و فساد اقتصادی تولید می‌شو‌د؛ و‌ی با تأکید بر این‌که پایه‌های مالیاتی باید افزایش پیدا کند، گفت: کشور‌هایی که خود ر‌ا از تورم نجات دادند، نگاه ویژه به پایه‌های مالیاتی داشته‌اند. اما ما از بسیاری از حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم.

تعطیلی دولت آمریکا هفته‌ای یک میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور می‌زند

به دنبال جدال بین دولت و مجلس آمریکا بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک، تعطیلی دولت فدرال به زودی وارد چهارمین هفته خود می‌شود. به گفته اقتصاددانان، تعطیلی دولت آمریکا در هر هفته ۰.۰۴ تا ۰.۰۷ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بدان معنا که این تعطیلی در هر هفته یک میلیارد دلار هزینه به اقتصاد این کشور تحمیل می‌کند. این هزینه کمتر از هزینه ۲۰ میلیارد دلاری تعطیلی ۱۶ روزه دولت در سال ۲۰۱۳ است که به دلیل در بر گرفتن بخش بزرگتری از دولت، هزینه بیشتری را به اقتصاد آمریکا تحمیل کرد.
هم اکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت آمریکا بدون دریافت حقوق بر سر کار خود حاضر می‌شوند. تعطیلی دولت فدرال بیش از همه ایالت‌هایی را تحت تأثیر قرار داده است که تمرکز ادارات دولتی در آن‌ها بیشتر است. تخمین زده می‌شود، هزینه تعطیلی دولت بیش از همه در ایالت واشنگتن دی سی احساس شود که پایتخت آمریکا در آن قرار دارد. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا با هشدار نسبت به تداوم تعطیلی دولت گفته است: اگر این روند بیش از این ادامه یابد، چشم انداز نامفهوم‌تری از اقتصاد پیش روی خود خواهیم داشت. پاول از دولت و مجلس آمریکا خواسته است که هرچه زودتر به تعطیلی دولت خاتمه دهند.

نگرانی از بزرگتر شدن حباب بدهی آمریکا

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: جرومی پاول رئیس فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به شدت نگران بزرگتر شدن حباب بدهی ایالات‌متحده است، که طبق داده‌های خزانه‌داری آمریکا، به تازگی به ۲۱.۹ تریلیون دلار رسیده است. پاول در باشگاه اقتصادی واشنگتن دی‌سی گفت: من خیلی در این مورد نگران هستم. از دیدگاه فدرال‌رزرو ما نگاه واقع‌بینانه‌ای به طول چرخه تجاری داریم و این چهارچوب مرجع ماست. ناپایداری بلندمدت مالی دولت فدرال آمریکا، چیزی نیست که خود را در میان‌مدت بروز دهد و ما بتوانیم سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی به آن مرتبط کنیم. او افزود: این یک مسأله بلندمدت است که ما قطعا باید با آن روبه رو شویم و در آینده انتخابی به جز این رویارویی نخواهیم داشت. تنها یک روز قبل از این اظهارات، کسری کلی آمریکا ۲۱.۹۳ تریلیون دلار اعلام شد که از این میزان ۱۶ میلیارد دلار افزایش بدهی عمومی است (بیشتر به علت افزایش نرخ بهره) و ۵.۸ میلیارد دلار بدهی بین دولتی است. طبق این داده‌ها میزان بدهی یک تریلیون دلار نسبت به سال قبل بیشتر شد.

رکوردشکنی روسیه در حذف دلار از ذخایر ارزی خود

میزان ذخایر دلاری روسیه در شرایطی به کمترین سطح تاریخ خود رسیده است که بانک مرکزی این کشور ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خود را به ارز‌های دیگری همچون یورو، یوان چین و ین ژاپن تبدیل کرده است. در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن، سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه از ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. بر خلاف دلار، سهم یورو با افزایشی چشمگیر به ۳۲ درصد رسیده است. در گزارش بانک مرکزی روسیه سهم یوان از ذخایر ارز خارجی ۱۴.۷ درصد، پوند ۶.۳ درصد، ین ۴.۵ درصد، دلار کانادا ۲.۳ درصد و دلار استرالیا یک درصد عنوان شده است. همچنین حجم کل ذخایر ارزی روسیه با ۴۰.۴ میلیارد دلار افزایش به نسبت ژوئیه ۲۰۱۷ به ۴۵۸.۱ میلیارد دلار در ژوئن ۲۰۱۸ رسیده است. از سال گذشته و به دنبال تنش روسیه و آمریکا که منجر به تحریم گسترده بنگاه‌ها و تاجران روسی توسط آمریکا شد، روسیه به سرعت در حال کاهش وابستگی خود به دلار و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا است. به نقل از ایسنا، کرملین با متهم کردن آمریکا به استفاده ابزاری از دلار گفته که به منظور حفظ امنیت اقتصادی روسیه چاره‌ای جز کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به دلار ندارد. /راشاتودی

ارز چینی جایگاه دلار را می‌گیرد؟

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت: یوان، دلار را به عنوان ارز غالب جهانی به چالش کشیده است. به نقل از راشا تودی، مارک کارنی گفت: شاید روزی فرا برسد که یوان چین جایگاه دلار را به عنوان اصلی‌ترین ارز جهانی تصاحب کند. کارنی در جریان نشست پرسش و پاسخ آنلاین بانک مرکزی انگلیس گفت: فکر می‌کنم بلاخره روزی فرا خواهد رسید که ارزی به غیر از دلار در ذخایر ارزی ما پیدا شود. کارنی گفت: در کشور‌های توسعه یافته، ارزش دارایی‌های مالی به فعالیت‌های اقتصادی گره خورده است و این باعث شده است تا نظام مالی جهان پشت در‌های اقتصاد جهانی گیر بیافتد. با تغییر نظم جهانی، عدم ارتباط بین دارایی‌های مالی و واقعی کمتر خواهد شد و در این فرایند احتمالا ارز‌های دیگری به غیر از دلار ظهور خواهند کرد. در آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنم این ارز احتمالا یوان چین خواهد بود. به گزارش ایسنا، یوان از سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان پنجمین ارز جهانی در کنار دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن پذیرفته شد. این تصمیم باعث شد تا بانک‌های مرکزی جهان یوان را وارد ذخایر ارزی خارجی خود کنند.

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات هفته گذشته حدود ۹/ ۰ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۶ هزار و ۶۶۵ تومان رسید. نبود محرک بیرونی باعث شد تا طی هفته قبل بهای تسه‌ها با دامنه محدود نوسان کند. سقوط سهم وام مسکن از قیمت آپارتمان‌های مسکونی یکی از عمده دلایل رکود بازار اوراق مسکن محسوب می‌شود. با این حال، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که افزایش وام مسکن کمکی به خریداران نمی‌کند و این وزارتخانه به دنبال خرید انبوه مصالح از طریق سیستم اعتباری توسط بانک‌هاست، تا به این ترتیب رشد بهای مسکن فروکش کند و توان متقاضیان افزایش یابد. قیمت‌های معاملاتی در بازار مسکن هنوز به عقبگرد قابل توجه نرخ ارز از اوج خود واکنشی نداده‌اند، اما مشاهدات حاکی از آن است که بازار مسکن در آینده التهاب کمتری خواهد داشت و روند صعودی قیمت‌ها متوقف خواهد شد.

کراس‌اوور‌ها به داد فولکس رسیدند

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن سال ۲۰۱۸ را در ایالات‌متحده با موفقیت پشت‌ سر گذاشته، چون فروش آن در این کشور با ۲/ ۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۳۴۵ هزار و ۴۴ دستگاه رسیده است. تقاضای بالا برای نسل جدید تیگوآن و نیز مدل جدید اطلس، کاهش فروش مدل‌های سواری را جبران کرده‌اند، چراکه تمامی خودرو‌های سواری فولکس‌واگن طی سال ۲۰۱۸ در ایالات‌متحده با کاهش فروش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده‌اند. اما فروش کراس‌اوور‌های فولکس‌واگن در ایالات‌متحده افزایش چشمگیری داشته است. طی این سال فروش کراس‌اوور سه ردیفه اطلس با ۱۲۰ درصد افزایش به ۵۹ هزار و ۵۷۷ دستگاه رسیده است. همچنین این خودرو در دسامبر گذشته با فروش ۶ هزار و ۷۱۷ دستگاه، بهترین ماه خود را تجربه کرده است. در همین حال، فروش تیگوآن نیز در ایالات‌متحده برای اولین بار از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کرد و با ۱۱۹ درصد افزایش به ۱۰۳هزار و ۲۲ دستگاه رسید. این فروش شامل فروش ۸۹ هزار و ۴۷۶ دستگاه نسل جدید به‌علاوه فروش ۱۳ هزار و ۴۵۶ دستگاه از نسل قبلی می‌شود. /دنیای اقتصاد

حجم تجارت روسیه و چین رکورد زد

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: حجم تجارت دو جانبه میان روسیه و چین برای اولین بار در تاریخ دو کشور در نهایت به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. وی گفت: گردش تجاری دو کشور در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به این رقم بی سابقه رسید. همچنین روسیه یکی از شرکای اصلی تجاری برای چین است. روسیه به عنوان دهمین شریک بزرگ تجاری چین است؛ ضمن اینکه چین بعنوان واردکننده اصلی محصولات روسی است و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ درصد از تجارت بین المللی خود را با روسیه انجام داد. فنگ افزود: پکن آماده توسعه تلاش خود برای مستحکم کردن مناسبات بین دو کشور است. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی اداره گمرک چین، گردش مالی بین دو کشور از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی با ۲۷.۸ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در مجموع به رقم ۹۷.۲۳ میلیارد دلار رسید. صادرات کالا‌های چینی به روسیه با ۱۲ درصد افزایش به ۴۳.۴۵ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که فروش کالا‌های روسی به چین با ۴۴.۳ درصد افزایش به ۵۳.۷۸ میلیارد دلار رسید. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، مدیر ارشد اجرایی مرکز صادرات روسیه گفته بود که برآورد می‌شود حجم تجاری روسیه و چین با دو برابر افزایش به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

یک خودروساز باز هم دست به تعدیل نیرو زد

کمتر از یک سال پس از آنکه شرکت چندملیتی خودروسازی «جگوار لندرور» انگلیس یک هزار و ۵۰۰ تن از نیرو‌های خود را به بهانه مشکلات اقتصادی کاهش داد، این شرکت از تعدیل هزاران تن دیگر به دلیل نوسانات بازار خودرو در اثر برگزیت خبر داد.  به گزارش ایرنا، جگوار لندرور قصد دارد تا ۴ هزار و ۵۰۰ تن از نیرو‌های خود را در بخش‌های اداری، بازاریابی و مدیریت تعدیل دهد. این تصمیم بخشی از تلاش‌های مدیران این شرکت برای صرفه‌جویی ۲.۵ میلیارد پوندی در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. جگوار لندرور سال گذشته نسبت به روند نزولی سرمایه‌گذاری‌ها در این شرکت به دلیل ابهامات تجاری ناشی از برگزیت هشدار داده بود. اینک با توجه به احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دست‌یابی به توافق برگزیت، مدیران این شرکت از یک خسارت چند صد میلیون پوندی خبر می‌دهند. تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی خارجی در انگلیس طی ماه‌های اخیر نسبت به عواقب خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده و برخی قصد دارند تا بعد از پایان مهلت قانونی عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، برای مدتی کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. شرکت هوندا دیروز اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل به مدت ۶ روز کارخانه خود در انگلیس را تعطیل می‌کند تا تکلیف وضعیت مرزی و لجستیکی بین انگلیس و اتحادیه اروپا مشخص شود. پیش از این شرکت بی. ام. دبلیو نیز از تصمیم مشابهی خبر داده بود.

بودجه ۹۸ “صدا و سیما” چند هزار میلیارد تومان است؟

خبرآنلاین نوشت: بررسی محتوایی بودجه سال آینده نشان می‌دهد، سازمان صدا و سیما با رشد نزدیک به شش درصدی اعتبارات، در سال ۱۳۹۸ بودجه‌ای در حدود ۱۹۸۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات پیش بینی شده فصل رسانه دریافت خواهد کرد. در عین حال اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد اختصاصی در نظر گرفته شده است. مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به عنوان کمک برای صدا و سیما در جدول ۲۱ لایحه بودجه لحاظ شده است و  بر این اساس صد میلیارد تومان نیز برای تادیه بدهی‌های این سازمان به شرکت ارتباطات زیرساخت تعلق خواهد گرفت. این اعتبار از محل اعتبارات پیش بینی شده در جدول ۲۱ خواهد بود. به این ترتیب سرجمع اعتبارات پیش بینی شده برای صدا و سیما ۴۲۳۸ میلیارد تومان خواهد بود.

فرشاد مومنی: بانک مرکزی عنوان اضافه برداشت بانک‌های خصوصی را به وام تغییر داد

فرشاد مومنی در نشستی در مورد تصمیم حذف چهار صفر از پول ملی گفت: چرا در حالی که بخش بزرگی از حاکمیت دولت در بازار سرمایه و پول در حال از بین رفتن است و گزارش رسمی بانک مرکزی می‌گوید به خاطر سهل‌انگاری در بانک‌هاخصوصی و نقش سیاست دستکاری قیمت‌های کلیدی ۷۰ درصد کل نقدینگی کشور طی پنج سال اخیر به وجود آمده و در شرایطی که این بحران‌ها و تهدید‌ها وجود دارد یک دفعه در این شرایط ملتهب که چشم انداز‌های ناشی از تحریم‌ها به آن اضافه می‌شود، بحث حذف ۴ صفر از پول ملی مطرح می‌شود؟ مومنی افزود: بعد که گزارش‌های کارشناسان ارایه می‌شود مبنی بر اینکه این اقدام نمایشی و صوری است مقام رسمی بانک مرکزی اعلام می‌کند که می‌دانیم این اقدام هیچ فایده‌ای ندارد، اما ایشان پاسخ نمی‌دهند که چرا در حالیکه می‌دانید این کار سودی ندارد، در این شرایط خطیر و پیچیده می‌خواهید وقت دولت و مجلس را درگیر این موضوع کنید؟ ذهن خود را درگیر می‌کنید تا از چه چیز‌هایی غافل شوید؟ به چه کسانی نفع و به چه کسانی ضرر می‌رساند؟ چرا بانک مرکزی عنوان خلافکارانه اضافه برداشت بانک‌های خصوصی از بانک مرکزی را به وام تغییر داد؟ چرا جریمه ۳۴ درصد اضافه برداشت بانک‌ها تبدیل به پرداخت سود ۱۸ درصدی به بانک مرکزی شد؟ در این ماجرا‌ها چه کسی در خدمت چه کسی است؟ /ایلنا