جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش روزانه “ویژه‌ها”

گزارش روزانه “ویژه‌ها”

 

*******

** منتقدان ظریف، عجوزه و یار کمکی ترامپ هستند!

روزنامه ایران در سرمقاله امروز با عنوان «خط جدید تندروها» نوشت: «فشارهایی که این روزها علیه وزیر خارجه اعمال می‌شود جز در چارچوب یک نابخردی یا حتی طرح مشکوک وابسته به بیگانه، علیه کشور قابل فهم نیست…متأسفانه اگر گزارش کامل اغتشاشات دی ماه سال ۱۳۹۶ به صورت کامل منتشر می‌شد و کسانی که آن غائله را در ضدیت با دولت و در مشهد و شهرهای دیگر استان خراسان راه انداختند و به سرعت تبدیل به یک اغتشاش تمام‌عیار شد محاکمه و محکوم می‌شدند، امروز جرأت نمی‌کردند که دنبال ایجاد غائله در روابط خارجی کشور بروند…این جماعت کینه شدیدی از برجام دارند. آن قدر از برجام کینه دارند که از مواضع ترامپ در خروج از برجام نیز قند در دل‌شان آب می‌شد در واقع ترامپ یار کمکی آنان شده بود. شاید همین یک وجه اشتراک میان این جماعت و ترامپ بتواند ماهیت آنان را بخوبی نشان دهد».

ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «ولی نکته‌ای که کمتر مورد توجه آنان قرار می‌گیرد، این است که جامعه و مردمی که با آن بحران‌سازی داخلی همراهی نکردند و این جماعت نیز به صورت زبونانه از پذیرش مسئولیت آغاز آن بحران سر باز زدند و مثل عجوزه‌ها رفتار کردند و به لاک خود فرو رفتند، چگونه گمان می‌کنند که این مردم با بحران‌سازی برای وزیر خارجه و سیاست خارجی کشور همراهی خواهند کرد؟».

منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی، همواره با استناد به دلایل کارشناسی و فنی به نقد موضوع برجام پرداخته و دلسوزانه دولت را مورد انتقاد قرار دادند. اما برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب، به دلیل بی بهره بودن از پاسخ منطقی و کارشناسی و فنی، ساده‌ترین کار یعنی فحاشی و توهین به منتقدان را انتخاب کردند.

وزارت خارجه به ریاست ظریف در سالهای اخیر منتقدان و صاحبنظران را «عقده‌گشا»، «تازه از راه رسیده»، «دروغ‌گو»، «سخیف»، «متوهم»، «کم‌اطلاع» و…نامیده است. متأسفانه برخورد توهین‌آمیز با منتقدان به یک روال در دولت تبدیل شده است. پیش‌ازاین، دولتمردان منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و…» خطاب قرار داده بودند.

در جدیدترین نمونه نیز، ارگان دولت به جای پاسخ کارشناسی به منتقدان و اعتراف به پیش بینی‌های دقیق منتقدان برجام، آن‌ها را آماج اتهام زنی و فحاشی قرار داده است.

روحانی در سال ۹۲ تاکید کرده بود که «از بستن دهان منتقدان و رقیبان به خدا پناه می‌برم». اما حالا ارگان دولت به دلیل اینکه پاسخ قانع کننده‌ای برای «برجامِ بی دستاورد و پرخسارت» ندارد، منتقدان را عجوزه و متهم اغتشاشات ۹۶ و یار کمکی ترامپ نامیده است!

** تهرانی مقدم گفت «دنیای فردا دنیای گفتمان است، نه موشک»، نه هاشمی!

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به اظهارات روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی نوشت: «دکتر روحانی با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اعتلای صنایع دفاعی کشور، اظهار داشت: موشک امروز وسیله دفاعی ماست و به آن افتخار می‌کنیم و در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره جدیدی را به فضا خواهیم فرستاد. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قدرت دفاعی، فناوری و اعتدال امروز ایران از یادگاران هاشمی رفسنجانی است، گفت: اگر بخواهیم در دوران انقلاب، مجسمه‌ای از اعتدال بسازیم، تندیس هاشمی، تنها نماد برای آن است چرا که او همواره با افراط و تفریط مخالف بود و اعتدال را به ما آموخت.»

روحانی در این اظهارنظر تأمل برانگیز، به صورت تلویحی، هاشمی را پدر موشکی ایران نامیده است!

این در حالی است که مرحوم هاشمی رفسنجانی- فروردین ۹۵- در یک توئیت جنجالی نوشت: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»!

هاشمی رفسنجانی همچنین- مرداد ۹۵- در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، این‌ها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند… نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلامان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند».

بر خلاف این ادعا و طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در سال ۲۰۱۵ در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بوده‌اند. ژاپن با اختصاص ۴۰.۹ میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در سال ۲۰۱۵ در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفت که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد. پس از ژاپن نیز، کشور آلمان با اختصاص ۳۶.۷ میلیارد دلار در رتبه نهم قرار گرفته که حدوداً ۴ برابر بیشتر از بودجه دفاعی ایران بوده است.

متاسفانه یک جریان خاص سیاسی در سالهای اخیر در پی عوض کردن جای نقاط قوت با نقاط ضعف بوده و هست. این جریان سیاسی، موجودی‌های اقتدار ملی را تنش آفرین و هزینه زا جا می زند. این پروسه مغایر با منافع ملی با موضوع برجام هسته‌ای کلید خورد و قرار بود در مراحل بعدی تحت عنوان برجام های ۲ و ۳ و…تکثیر شود. اما بی دستاوردی برجام هسته‌ای و ملموس بودن لزوم بهره مندی از توان دفاعی و موشکی در عموم مردم، این پروژه مغایر با منافع ملی را با موانع جدی روبرو کرد.

لازم به ذکر است که سردار شهید «حسن تهرانی مقدم» تقریباً ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه بخش موشکی از مهمترین بخشهای توانمندی دفاعی کشور قرار داده بود و به همین دلیل به عنوان پدر موشکی ایران لقب گرفت.

** گلایه روزنامه اصلاح طلب از پولِ زوری که شهرداری می‌خواهد از مردم بگیرد

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «اخذ پول زور» نوشت: «در روزهای اخیر و به خصوص در فضای مجازی، اعتراضات مختلفی به تصمیم اخیر شهرداری برای طرح موضوع پولی شدن عبور از تونل‌های شهری صورت گرفت و بسیاری از معترضان، شهردار تهران و وعده‌هایی که او پیش از این برای ایجاد آرامش و داشتن شهری برای همه داده بود را مورد سؤال قرار دادند. توییتر و اینستاگرام بیشترین انتقادها به طرح جدید شهرداری را از سوی کاربران شاهد بود و بسیاری افراد سؤال می‌کردند در شرایطی که در دو سال گذشته کمترین توسعه ممکن در بخش حمل و نقل ریلی (مترو) و اتوبوسرانی صورت گرفته، چرا شهرداری به جای تمرکز بر دنبال کردن چنین برنامه‌هایی به دنبال موضوعات پرحاشیه‌ای چون پولی شدن عبور از تونل‌هاست؟ و اینکه چرا شهروندان باید بابت استفاده از زیرساخت‌هایی که خود پول بنای آن را داده‌اند، باید عوارض و بهای دوباره پرداخت کنند؟ و آیا چنین طرح‌هایی دنباله‌رو ایده گران کردن و افزایش هزینه‌های زندگی در پایتخت با نگاه سرمایه داری نیست؟».

گفتنی است چندی پیش «محمود یرلوحی» عضو شورای شهر تهران درباه هزینه حمل و نقل عمومی در شهر تهران گفته بود: «کسی که در تهران زندگی می‌کند باید هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد. متأسفانه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد، قیمت واقعی بلیط مترو حدود ۱۰ هزار تومان است.»

نظریه اصلاح طلبان این است که با گران‌تر کردن هزینه‌های تهران سه اتفاق در این کلان شهر رخ می‌دهد. اول اینکه مهاجرپذیری در شهر تهران کمتر می‌شود و کمتر از شهرستان‌های دیگر به امید کار و درآمد به پایتخت می‌آیند. استدلال دوم اصلاح طلبان این است که تهران خود هزینه‌های خود را تأمین کند که باید این سؤال را از اصلاح طلبان پرسید که آیا بالابردن هزینه‌ها سبب اخذ خدمات بیشتر و بهتر از سوی مردم می‌شود یا خیر. استدلال سومی که از سر اجبار بر شهر تهران از سوی اصلاح طلبان مطرح می‌شود عدم تخصیص منابع مالی به شهر تهران از سوی دولت است.

این درحالی است که ۱۲ سال «محمد باقر قالیباف» در تنگنای مالی تهران را اداره و طرح‌های عمرانی فراوانی را راه اندازی کرد.

** اقتصاددان حامی دولت: بجای حذف صفرها، برای اشتغال و تورم وقت بگذارید

«حیدر مستخدمین حسینی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی با عنوان «حذف صفرها و انحراف اذهان» در روزنامه آرمان نوشت: «اکنون زامبیا و ونزوئلا مرتب دست به حذف صفر می‌زنند. ترکیه شش صفر را حذف کرد و موفق شد. به‌خاطر اینکه اقتصادش در وضعیت رونق قرار گرفت و تورم هم تحت کنترل قرار گرفته بود ولی دولت ما چه برنامه اقتصادی دارد؟ بودجه سال ۹۸ چه تحولی در شرایطی که تحریم هستیم، آماده کرده؟ بنابراین تا زمانی که یک برنامه منسجم اقتصادی نداشته باشیم و اقتصاد ما در بازارهایش جزیره‌ای عمل کند، برای اصلاح ساختارش نمی‌تواند موفق باشد. به همین دلیل است که در حذف صفرها باید به مهیا بودن شرایط توجه کنیم».

وی در ادامه نوشت: «بهتر است قبل از اینکه این کار صورت بگیرد، وقت و انرژی دولت در ساختارهای اصلی اقتصادی صرف شود… اکنون در شرایطی هستیم که تا پایان سال رشد اقتصادی نخواهیم داشت. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که رفاه اجتماعی و درآمد ملی و درآمد سرانه مردم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حالا در این شرایط از حذف چهار صفر سخن بگوییم. هرچند زمانی که در بانک مرکزی بودم، گروه‌های کارشناسی زحمات زیادی بابت حذف صفرها کشیدند. این پروژه همان زمان که در بانک مرکزی بودیم هم مطرح شد، اما به صورت یک کار کارشناسی صورت گرفت. ما با حذف صفرها ذاتاً مخالف نیستیم بلکه مقطع زمانی اجرای آن را بحث داریم که تیم اقتصادی دولت به موضوعات اصلی و کلیدی مثل اشتغال بپردازند و بعد از آن برای حذف صفرها زمان خواهد برد.»

گفتنی است در روزهای گذشته، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قبول دارم حذف صفر از پول ملی، تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد گفته بود: «این اقدام کاری ظاهری و اسمی است».