پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » تحلیلی » کنفرانس لهستان شوخی نیست

کنفرانس لهستان شوخی نیست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از لهستان برای میزبانی کنفرانسی که آمریکا می‌خواهد با محوریت ایران برگزار کند، انتقاد کرده است.

به گزارش بی بی سی فراسی ،  ظریف گفته است: “این ننگ برای دولت لهستان پاک‌شدنی نیست: در حالی که ایران لهستانی را در جنگ جهانی دوم نجات داد، حالا این کشور میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی می‌شود.”

امروز مایک پومپئو، همتای آمریکایی آقای ظریف، اعلام کرد آمریکا می‌خواهد در روزهای ١٣ و ۱۴ فوریه ( ۲۴ و ۲۵ بهمن) و در لهستان، کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با تمرکز بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران برگزار کند.

این کتفرانس اقدامی تازه در مجموعه سیاست‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران خواهد بود.

یک مقام‌ وزارت خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفت انتظار دارند نشست لهستان در سطح وزیران برگزار شود و قرار نیست که یک نشست “ضدایران” باشد و مسایل امنیتی خاورمیانه به طور کلی در آن مطرح خواهد بود.

به گفته این مقام وزارت خارجه، آمریکا و لهستان به طور مشترک از کشورهای شرکت‌کننده دعوت کرده‌اند و اسرائیل هم از لهستان خواسته است تا میزبانی این نشست را بپذیرد.

بر این مبنا آمریکا و لهستان “هنوز آماده نیستند اسم کشورهایی را که دعوت را پذیرفتند اعلام کنند، چون انتظار دارند تعداد بیشتری در روزهای آینده بپیوندند.”

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر سفری به چند کشور خاورمیانه داشت و گفته شده دعوت کشورها برای شرکت در کنفرانس لهستان بخشی از دستور کار سفرهای او بوده است.

لهستانی‌ها در ایران

در سال‌های اخیر چند کشور عربی و همچنین اسرائیل با سیاست‌های دونالد ترامپ علیه ایران همراهی کرده‌اند.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشته است: “یادآوری به میزبان/شرکت کنندگان کنفرانس ضدایرانی: آنهایی که در نمایش ضدایرانی قبلی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند، یا رسوا شده‌اند و یا اینکه طرد شده‌اند. و ایران هم قوی‌تر از همیشه است.”

آقای ظریف در کنار این نوشته عکس‌هایی نیز منتشر کرده کنفرانس شرم الشیخ در سال ۱۹۹۶ یکی از آنها است.


دیگر عکس‌ها درباره پناهجویان لهستانی در ایران است.

در جریان جنگ جهانی دوم و پس از حمله آلمان نازی به لهستان، نیمی از لهستان به اشغال آلمان و نیمی دیگر به اشغال شوروی در آمد و دولت شوروی هزاران نفر از جمعیت لهستانی را به بخش‌هایی از قلمرو خود کوچاند.

اما کمی بعدتر هزاران نفر از آنها توانستند شوروی را ترک کنند و بسیاری از آنها در ایران اسکان یافتند.

کنفرانس لهستان شوخی نیست

آمریکا می خواهد تعداد بیشتری از کشورهای اروپایی را با خود همراه کند. لهستان یکی از کشورهای کاملا هماهنگ با آمریکاست. آنها می‌خواهند در این کنفرانس از نظر رسانه ای و عملی جوسازی کنند و بگویند سران کشورهای دنیا با ایران مخالفند. می خواهند از طریق دیپلماسی و رسانه فشار وارد کنند. در حالی که هیچ گونه جایگاه حقوقی برای ایالات متحده و کشورهای همراه او وجود نداشته و ندارد. این آمریکایی ها هستند که تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و برخلاف همه ضوابط بین المللی عمل کرده اند.

 

یک دیپلمات سابق گردهمایی آمریکا و همپیمانانش در لهستان را تنها یک جوسازی رسانه ای می داند.

سیدجلال ساداتیان، کاردار  پیشین ایران در بریتانیا در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: آمریکا در ماجرای برجام از ایران رودست خورده است. ایران گفته بود اگر آمریکا برجام را پاره کند تهران هم آن را آتش می زند و در نتیجه آمریکا به این باور رسید که ایران هم از برجام خارج خواهد شد و به این ترتیب با اجماعی که علیه ایران ایجاد می شود واشنگتن می تواند برای فشار به ایران همه کشورهای جهان را هماهنگ کند. اما نه تنها ایران از برجام خارج نشد بلکه بقیه شرکای ایالات متحده آمریکا در موضوع برجام، یعنی هم کشورهای اروپایی و هم چین و روسیه، به مقاومت در برابر آمریکا ادامه دادند.

ساداتیان ادامه داد: سایر کشورهای طرف برجام هم از حفظ برجام صحبت کرده اند و به استناد تاییدیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکیده کرده اند که تا زمانی که ایران به تعهدات خود وفادار است آنها از برجام حمایت می کنند. در واقع انتظار آمریکا از اروپا برآورده نشد. واشنگتن فکر می کرد کشورهای اروپایی با آمریکا همراه خواهند بود. بنابراین آمریکایی ها دنبال ایجاد شکاف در این وضعیت برآمدند و بیشترین فشار را بر اروپا وارد کردند که سه کشور اروپایی نتوانند به حمایت سیاسی خود از ایران ادامه دهند.

وی ادامه داد: اروپایی ها به دنبال ایجاد ساز و کار مالی ویژه (SPV) برای مراوده با ایران بودند، اما آمریکا به دنبال شکست این ساز و کار بوده است. با دستگیری دو نفر به اتهام انفجار در مقر سازمان منافقین امریکا برخی کشور های اروپایی مثل دانمارک و هلند را به اتحاد رساند که علیه ایران موضع گیری کنند و در نهایت آنها بتوانند بخشی از وزارت اطلاعات تحریم کنند. کاملا مشخص است که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در این زمینه فعالیت دارند.

کاردار پیشین ایران در بریتانیا درباره برگزاری کنفرانس درباره ایران در لهستان در ماه آینده گفت: آمریکا می خواهد تعداد بیشتری از کشورهای اروپایی را با خود همراه کند. لهستان یکی از کشورهای کاملا هماهنگ با آمریکاست. آنها می‌خواهند در این کنفرانس از نظر رسانه ای و عملی جوسازی کنند و بگویند سران کشورهای دنیا با ایران مخالفند. آنها می خواهند از طریق دیپلماسی و رسانه فشار وارد کنند؛ در حالی که هیچ گونه جایگاه حقوقی برای ایالات متحده و کشورهای همراه او وجود نداشته و ندارد. این آمریکایی ها هستند که تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و برخلاف همه ضوابط بین المللی عمل کرده اند.

کنفرانس لهستان شوخی نیست

یک دیپلمات سابق کشورمان معتقد است کنفرانس لهستان را نباید به شوخی گرفت.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفتگو با خبرنگار جماران می گوید: آمریکایی ها فقط خودشان نیستند که به ایران فشار می آورند بلکه این فشار با حمایت عربستان و اسرائیل صورت می گیرد؛ فعلا حملات آمریکا به ایران تبلیغاتی و سیاسی است. البته اسرائیل در سوریه مرتب دست به حمله نظامی می زند. عربستان هم با سرمایه گذاری دو و نیم میلیارد دلاری علیه ایران صاحب پروژه است. هیچ یک از وعده های ترامپ در حوزه سیاست خارجی از جمله دیوار مکزیک عملی نشده است. حتی خود عربستان هم نتوانست برای آمریکا در صحنه تبلیغاتی امتیازی بیاورد.

خرم معتقد است: گردهمایی لهستان در راستای پروژه تابستان داغی است که تندروهای آمریکا مثل مایک پمپئو و جان بولتون از آن سخن گفته اند. این گردهمایی با هدف شنوا کردن گوش جهان با تلاش های عداوت آمیزی است که آمریکا می خواهد به آن دست بزند. با این کنفرانس می خواهند به تجاوزات تبلیغاتی – سیاسی خود و همچنین عمل خود بعد از تحریم های یک جانبه و غیر قانونی،  مشروعیت دهند. به همین خاطر است که این کنفرانس را نباید به شوخی گرفت.

این دیپلمات سابق ادامه می دهد: در مقابل، در ایران فقط سیاست «نه گفتن» و «مقابله» دنبال می شود. در حالی که وقتی در جامعه بین المللی برای یک کشور این وضعیت پیش می آید باید جلوی پیوستن قطعات جدا از هم را گرفت تا مبادا دشمنان علیه کشور یک مجمع‌الجزایر تشکیل دهند. متاسفانه ما نه تنها برای جدا کردن این مجمع‌الجزایر از هم کاری نمی کنیم بلکه اقداماتی هم انجام می دهیم که جزایر به همدیگر بپیوندند. در حالی که کشوری که تحت این شرایط قرار می گیرد باید از یک سری خواسته های خود چشم پوشی کند و این زنجیره را بشکند.

این کارشناس سیاست خارجی با یادآوری جنگ عراق می گوید: آمریکایی ها در مورد جنگ عراق در جهان یک جوّسازی به راه انداختند سپس به این کشور حمله کردند. البته ممکن است ترامپ تصمیم به رودرویی مستقیم آمریکا با ایران نداشته باشد اما دو رژیم در منطقه  هستند که برای حمله به ایران اشتیاق دارند. در حالی که در مورد حمله به عراق هیچ کشوری در منطقه مایل به این اقدام نبود و فقط آمریکا این تصمیم را داشت.

وی درباره میزبانی همایش ضدایرانی در لهستان می گوید: لهستان قبلا هم در اتحادیه اروپا از مخالفین ایران و ساز و کار SPV بود. اما همراهی با آمریکا فقط از سوی لهستان نیست؛ مابقی بلوک شرقی ها هم قرابتی با ایران ندارند و فکر می کنند هرچه ایران به روسیه نزدیکتر می شود آنها تکلیف شرعی خود می دانند که علیه ایران وارد کارزار شوند.

خرم در پایان درباره احتمال همراه شدن سه کشور اروپایی با آمریکا در موضع علیه ایران می‌گوید: اگر قرار باشد اروپا به آمریکا ملحق شود نظر 28 کشور اروپایی مهم است. اگر رای بریتانیا، فرانسه و آلمان کمتر از مجموع رأی دیگران باشد آنها با بقیه کشورها همراه می شوند.