جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » کشف اشیای پیش از تاریخ در گذرگاه مورد علاقه شاهنامه فردوسی

کشف اشیای پیش از تاریخ در گذرگاه مورد علاقه شاهنامه فردوسی

معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به کشف سر پیکان فلزی مربوط به دوران تاریخی در کوه‌پایه‌های پنج انگشتی ابرکوه، گفت: تنگه‌ی پوزه سیاه یکی از گذرگاه‌های نزدیک منطقه پنج انگشتی است که در شاهنامه فردوسی بارها و بارها از آن نام برده شده است.

به گزارش ایسنا، ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی استان یزد توضیح داد: در بازدیدی که توسط کمیته بررسی و شناسایی آثار تاریخی معاونت میراث فرهنگی اداره کل از منطقه پنج انگشتی انجام شد، اشیای تاریخی متعلق به دوران پیش از تاریخ در اطراف این منطقه کشف شد که از این بین، کشف یک سر پیکان تاریخی بسیار قابل توجه بود.

معاون میراث فرهنگی استان از جمله آثار تاریخی اطراف این کوه را جاده تاریخی ادویه، شاخه‌ای از جاده ابریشم، بخشی از مسیر راه شاهی تاریخی، کوه کلات و دخمه‌های تاریخی معروف به دخمه شاه‌وار، قلعه هارونی و بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند دیگر عنوان کرد.

ریاحی مقدم با اشاره به کوه پنج انگشتی به عنوان کوهی دارای سنگواره‌ها و فسیل‌های طبیعی بسیار زیبا عنوان کرد: این آثار نمایانگر گذشته طبیعی این منطقه است و از طرفی منظر طبیعی بسیار زیبا و خیره کننده‌ای دارد به طوری که در میان دو منطقه نمکزار و کوهستانی قرار دارد. بخش شمالی آن در گذشته نه چندان دور، یک باطلاق و نمکزار طبیعی بوده و بخش جنوبی آن را کوه‌های زنجیر مانند زاگرس فرا گرفته‌اند.

وی در رابطه با اهمیت این منطقه خاطرنشان کرد: کوه‌های زنجیر مانند زاگرس که در سمت جنوب غربی منطقه پنج انگشتی می‌گذرد چون دیواری طبیعی، نیمه شمالی ایران را از نیمه جنوبی آن جدا می‌کند و در تاریخ ایران اهمیت بسیار داشته است به طوری که ارتباط شمال و جنوب تنها از معبرها و شکاف‌های دره‌های این کوه‌ها مقدور و امکانپذیر بوده است.

وی، تنگه‌ پوزه سیاه را یکی از گذرگاه‌های نزدیک منطقه پنج انگشتی عنوان می‌کند که در شاهنامه فردوسی بارها و بارها از آن نام برده شده است. منطقه پنج انگشتی ابرکوه در فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهرستان ابرکوه و در کنار جاده‌های تاریخی ادویه و شاخه‌ای از جاده ابریشم قرار دارد.