پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

دعوت پامپئو از نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس بین المللی ضد رژیم ایرانی در لهستان، واکنش ظریف به برگزاری این  کنفرانس  در لهستان، آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افزایش آمادگی حشد شعبی در استان الانبار عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که جنگنده های اسرائیل شامگاه جمعه «دمشق» پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی خود قرار دادند که با فعال شدن سامانه های پدافند هوایی سوریه، برخی از این موشکها سرنگون شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: «نتایج این حمله تاکنون به حمله هوایی به یک انبار گمرک در فرودگاه دمشق محدود شد». این حمله ساعت ۱۱:۱۵ شامگاه جمعه اتفاق افتاد.

گفتنی است که اسرائیل  در راستای مقابله با نفوذ  رژیم ایران در منطقه به این حملات موشکی دست زده است. بنا به اعلام خبرگزاری سانا، آخرین حمله موشکی اسرائیل روز ۲۵ اُم دسامبر سال گذشته صورت گرفت که در پی آن سه نیروی نظامی سوریه زخمی شدند.

این در حالی است که یک مقام بلندپایه اسرائیل در ماه سپتامبر متذکر شد که اسرائیل ظرف دو سال گذشته علیه مواضع ایران در سوریه به بیش از ۲۰۰ حمله دست زده است.

 

دعوت پامپئو از نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس بین المللی ضد نظام ایران در لهستان

“مایک پامپئو” وزیر امور خارجه آمریکا از “بنیامین نتانیاهو”  دعوت کرد تا در کنفرانس ضد  نظام حاکم بر ایران که 13 فوریه در ورشوی لهستان برگزار می شود شرکت کند.

قرار است که تعدادی از وزیران امور خارجه کشورهای عربی نیز در این کنفرانس مشارکت داشته باشند.

یک مقام اسرائیلی گفت که نتانیاهو هنوز تصمیمی برای شرکت در این کنفرانس اتخاذ نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از برگزاری یک نشست بین‌المللی با تمرکز بر نفوذ و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران در ورشوی لهستان خبر داد.

حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق/دعوت پامپئو از نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس بین المللی ضد ایرانی در لهستان/ واکنش ظریف به کنفرانس ضد ایرانی در لهستان/ آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

پامپئو در گفتگو با فاکس‌نیوز با بیان اینکه «ما ده‌ها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم خواهیم آورد.» عنوان کرد که این نشست در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در لهستان برگزار خواهد شد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، «کشورها در کنار هم خواهند آمد تا بر ثبات خاورمیانه، صلح و آزادی و امنیت در منطقه تمرکز کنند که شامل این عنصر مهم است که اطمینان حاصل کنیم ایران یک [نقش‌آفرین] بی‌ثبات‌کننده نباشد.»‌

واکنش ظریف به کنفرانس ضد ایرانی در لهستان

ظریف جمعه شب در پیامی توئیتری به برنامه ایالات متحده برای میزبانی نشستی ضدایرانی که قرار است ماه آینده میلادی در کشور لهستان برگزار شود، واکنش نشان داد.

ظریف نوشت: «یاد آوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند. و ایران از همیشه قوی تر است.»

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: «دولت لهستان نمی تواند این شرمندگی را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است.»

حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق/دعوت پامپئو از نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس بین المللی ضد ایرانی در لهستان/ واکنش ظریف به کنفرانس ضد ایرانی در لهستان/ آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

ظریف در ادامه عکس هایی از کنفرانسی را به پیام خود اضافه کرد که بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا را در کنار شیمون پرز و حسنی مبارک رئیس جمهور ساقط شده مصر نشان می دهد.

وزیر خارجه ایران همچنین عکس هایی از آوارگان لهستانی و آمار تاریخی آنها را که در زمان جنگ جهانی به ایران پناه آورده بودند، به پیام خود الصاق کرده است.

آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

سرهنگ «شان رایان» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش روز جمعه اعلام کرد که روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه شروع شده است.

رایان با تایید خبر آغاز عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، گفت: «(ائتلاف) فرایند خروج حساب‌شده ما از سوریه را آغاز کرده است. به دلیل نگرانی از امنیت عملیاتی، ما درباره جزئیات زمان‌بندی، مکان یا تحرکات نیروهای خود صحبتی نمی‌کنیم».

پیشتر یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری «آناتولی» گفته بود که روند خروج نظامیان این کشور از شمال شرق سوریه آغاز شده اما جزئیاتی از آن ارائه نکرد.

حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق/دعوت پامپئو از نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس بین المللی ضد ایرانی در لهستان/ واکنش ظریف به کنفرانس ضد ایرانی در لهستان/ آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

این مقام پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، بدون ارائه جزئیات بیشتر از آغاز عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، گفت که «برخی تجهیزات» نظامی در حال خارج شدن هستند.

بر اساس گزارش آناتولی، وی اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی از توضیح دادن درباره نوع تجهیزات خارج شده یا مکان آنها امتناع کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» گروه موسوم به «دیدبان سوریه» وابسته به معارضان سوری نیز ساعتی بعد اعلام کرد که نظامیان آمریکایی 10 خودروی سنگین را از پایگاه هوایی «الرمیلان» در شمال «الحسکه» به سمت عراق حرکت داده‌اند.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این اخبار، گفت مناطقی در سوریه که نظامیان آمریکایی از آنها خارج می‌شوند، باید نهایتا تحت تسلط دولت مرکزی دمشق قرار گیرند و برای این منظور، مذاکرات گروه‌های کُردی با دولت سوریه نقش مهمی ایفا می‌کند.

افزایش آمادگی حشد شعبی در استان الانبار عراق

بخش اطلاع رسانی حشد شعبی در بیانیه‌ای به نقل از «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار حشد شعبی اعلام کرد عملیات الانبار حشد و اداره آموزش در هیئت حشد شعبی نشست فراگیری را برای افزایش قدرت رزمی نیروهایمان در حوزه مسئولیت خود برگزار کرده است.

این مقام حشد شعبی افزود عملیات حشد شعبی در الانبار بر وضع سازوکارهای خوبی برای آموزش رزمندگان حشد و افزایش سطح رزمی آنها تاکید کرده است.

وی خاطر نشان کرد آموزش در این زمان بسیار مهم است و ما در وضعیت ثبات امنیتی برای مقابله با هرگونه حادثه و رویداد غیرمنتظره آماده دفاع از کشورمان در برابر هرگونه تجاوز هستیم.

مسئولان آموزش حشد شعبی پیشتر گفته بودند که سال 2019(سال جاری میلادی) سال آموزش برای توسعه و ارتقای توانمندی‌های رزمی و تخصصی را در تمام فنون و تخصص‌ها خواهد بود.