جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » آمریکا ماه آینده میزبان اجلاسی جهانی «درباره ایران خواهد بود»

آمریکا ماه آینده میزبان اجلاسی جهانی «درباره ایران خواهد بود»

به گزارش رادیو فردا شبکه خبری فاکس‌نیوز روز جمعه، ۲۱ دی‌ماه، به نقل از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از برگزاری اجلاسی جهانی «درباره ایران» در ماه آینده میلادی خبر داد.

این اجلاس جهانی که ایالات متحده میزبانش خواهد بود و شبکه فاکس‌نیوز آن را «ادامه کارزار فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی توصیف کرده است قرار است یک ماه دیگر در کشور لهستان برگزار شود.

فاکس‌نیوز در گزارش خود هدف از برگزاری این اجلاس را به از قول وزیر خارجه آمریکا به طور مشخص «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر نفوذ منطقه‌ای ایران» عنوان کرد.

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب پس از دو توقف در اردن و عراق وارد قاهره شد و روز جمعه در یک سخنرانی در پایتخت مصر به تبیین خط‌مشی دولت آمریکا در خاورمیانه پرداخت و بخش بزرگی از سخنرانی خود را به مسئله مقابله با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه اختصاص داد.

در بیانیه اولیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده بود آقای پومپئو به اردن، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت خواهد رفت، اما او در جریان سفرش بدون اعلام قبلی به عراق نیز رفته‌ است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز سفر خود نابودی داعش و روند مقابله با ایران را هم‌تراز یکدیگر آورده و گفته بود برای این کار ائتلافی منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.

آقای پومپئو در مصاحبه‌ای اختصاصی با فاکس‌نیوز نیز تاکید کرده که «یک عنصر مهم» در اجلاس ماه آینده که مورد بررسی قرار خواهد گرفت تضمین این است که «ایران اثر بی‌ثبات‌کنندگی [در منطقه] نداشته باشد».

به گفته آقای پومپئو، «چند ده‌» کشور در اجلاس ۱۳ و ۱۴ فوریه، ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه، گردهم خواهند آمد، «کشورهایی از سراسر جهان».

«اثر بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه عبارتی است که مقامات دولت دونالد ترامپ و شخص او بارها به‌ویژه در ارتباط با توافق اتمی برجام مورد تاکید قرار داده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا وقتی در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد گفت که این توافق آزمایش‌های موشکی ایران و اثر تهران بر منطقه و جهان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

از همین رو مقامات دولت آمریکا می‌گویند که کارزار «فشار حداکثری» را به راه انداخته‌اند تا در نهایت جمهوری اسلامی بار دیگر به پای میز مذاکره بیاید، مذاکره‌ای که قرار است به توافقی جامع‌تر از برجام ختم شود.

تحریم‌های ایالات متحده، پس از خروج از برجام، طی دو دور بازگردانده شد که واپسین دور، تحریم‌های نفتی و مالی شدیدی را در برمی‌گیرد.

آمریکا می‌گوید در نهایت قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما رهبران جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، می‌گویند ایران به صادرات نفت ادامه خواهد داد.