شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » مایک پمپئو: دوره سکوت ما در قبال اقدامات ایران تمام شد؛ آمریکای دوران پرزیدنت ترامپ از آیت‌الله‌ها محافظت نمی‌کند

مایک پمپئو: دوره سکوت ما در قبال اقدامات ایران تمام شد؛ آمریکای دوران پرزیدنت ترامپ از آیت‌الله‌ها محافظت نمی‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در انتقاد از سیاست خارجی دولت قبل آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت که آن دوران تمام شده است و آمریکای تحت مدیریت پرزیدنت ترامپ با اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران برخورد خواهد کرد.

مایک پمپئو عصر پنجشنبه به وقت محلی در دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: «تردید و سکوت دولت وقت آمریکا در زمان انتخابات سال ۸۸ در ایران، باعث شد آیت‌الله‌ها آزادی را در ایران به بند بکشند.»

وی افزود: «پرزیدنت ترامپ به کوری آگاهانه ما در قبال اقدامات جمهوری اسلامی ایران پایان داد. ما به آن دوران پایان دادیم. ما اعلام کردیم که در کنار تلاش آزادی خواهی مردم ایران ایستاده ایم. آمریکای دوران پرزیدنت ترامپ می گوید که آمریکا نباید از آیت‌الله‌ها محافظت کند.»

وی افزود: «حمله شیمیایی اسد تقلید همان کاری بود که صدام علیه مردم کُرد انجام داده بود. ما آن زمان واکنشی نداشتیم.»

آقای پمپئو با اشاره به توافق هسته ای دولت اوباما با جمهوری اسلامی ایران گفت: «آن توافق برای ما یک درس مهم داشت. وقتی با دشمن خودمان ایران توافق کردیم، افراط گرایی در منطقه افزایش یافت.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «دوره غفلت تمام شده است؛ دولت جدید سکوت نمی‌کند. بعد از حمله شیمیایی اسد، ما دو بار به سوریه حمله کردیم.»

او گفت: «ما دنبال کشورگشایی نیستیم. اما آیا جمهوری اسلامی ایران نیز همین‌طور است؟ ما برای نجات کویت رفتیم. ما در جنگ جهانی دوم به اروپایی ها کمک کردیم. در عراق هم به درخواست خودشان آنجا هستیم.»

مقابله با اقدامات ایران

آقای پمپئو در این سفر منطقه ای از هشت کشور دیدار می کند و برخورد با اقدامات بی ثبات کننده و تحریم ایران یکی از موضوعات مورد توجه او خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا بعد از اردن، عراق و مصر قرار است به عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، و کویت برود.

پیش از این نیز وزیر خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری با همتای مصری خود، ضمن تاکید بر ادامه مقابله با ایران، گفت که آمریکا با فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه مقابله خواهد کرد.

وی افزود: «در این دیدار بر ضرورت مقابله با ایران و فعالیت های جمهوری اسلامی در منطقه تاکید شد.»

مایک پمپئو بعد از سفر به اردن و عراق، روز پنجشنبه ۲۰ دی در قاهره با رئیس جمهوری مصر دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده در اردن و در یک کنفرانس خبری در پایتخت این کشور گفت که آمریکا و متحدانش در منطقه توافق کامل دارند که بزرگترین تهدیدهای خاورمیانه، داعش و جمهوری اسلامی هستند.

او افزود که طی روزهای آینده، فشارها بر ایران «دو برابر» خواهد شد.

آقای پمپئو روز سه‌‌شنبه ۱۸ دی ماه و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد وضعیت همکاری‌‌های آمریکا و متحدانش در مقابله با خطر جمهوری اسلامی گفت: «ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران امروز همان قدر موثر و قوی است که پیش از این هم بوده است. امید من این است که همین طور هم ادامه پیدا کند. ما این جا بحث تاکتیک خاصی نداریم که بخواهد به عاملی برای تفاوت میان ما و متحدانمان محسوب شود. این یک توافق همگانی است که بزرگترین خطرها در خاورمیانه داعش، جمهوری اسلامی، و تلاش‌های انقلابی در منطقه است.»

وزیر خارجه ایالات متحده با اشاره به ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «من این جا از جانب وزیر خارجه اردن سخن نمی‌گویم؛ ولی تفاهم کاملی بین ما در مورد منطقه و خطرهای اصلی که متوجه کشورها است وجود دارد. اعلام خبر خروج از نیروهای نظامی که پرزیدنت ترامپ اعلام کرد، هیچ تاثیری روی این تفاهم نمی‌گذارد. در روزها و هفته‌های آینده خواهید دید که تلاش‌هایمان در حوزه دیپلماتیک و دیگر حوزه‌ها را علیه ایران، دوبرابر خواهیم کرد تا به اهدافی که پیشتر در ماه مه سال آینده اعلام کردیم، برسیم تا ایران به رفتار مناسب و برازنده یک کشور متمدن عمل کند.»

اشاره آقای پمپئو به شروط ۱۲ گانه‌ای است که ایالات متحده در خرداد ماه و پیش از رسیدن به هرگونه توافق با ایران مطرح کرد. برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه مانند حمایت از حزب‌الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چندی پیش اعلام کرد که نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خارج خواهند شد. آقای پمپئو پیشتر هم تاکید کرده بود که آمریکا شاهد یک تغییر در تاکتیک است؛ ولی همه اهداف اصلی به قوت خود باقی مانده است.