چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » قرآن توماس جفرسون چیست؟!

قرآن توماس جفرسون چیست؟!

رشیده طلیب، زن مسلمانی که به ‌تازگی به عنوان نماینده ایالت میشیگان وارد مجلس آمریکا شده، هم نمایندگی‌اش خبرساز شد و هم حالا که مثل سایر اعضای مجلس چنین سوگندی را ادا کرده و البته با قرآن ادای سوگند خورده است.

پیشتر در سال ۲۰۰۷ کيث اِليسون در مراسم ادای سوگند به عنوان اولين نماينده مسلمان کنگره آمريکا، از قرآن جفرسون استفاده کرده بود.

نمایندگان مجلس آمریکا در آغاز کارشان باید سوگند بخورند که از قانون اساسی ایالات متحده در مقابل دشمنان خارجی و داخلی دفاع خواهند کرد و برای این کار از خدا کمک می‌خواهند.

رشیده طلیب در مراسم ادای سوگند نمایندگی
رشیده طلیب در مراسم ادای سوگند نمایندگی

او یکی از معدود نمایندگان مجلس است که دست روی قرآنی گذاشته که متعلق به توماس جفرسون، سومین رئیس جمهوری آمریکاست و برای پاسداری از قانون اساسی این کشور سوگند خواهد خورد.

پیشتر در سال ۲۰۰۷ کيث اِليسون در مراسم ادای سوگند به عنوان اولين نماينده مسلمان کنگره آمريکا، از قرآن جفرسون استفاده کرده بود.

قرآن توماس جفرسون، نسخه ترجمه شده‌ای به زبان انگلیسی و مربوط به سال ۱۷۳۴ میلادی است که از کتابخانه شخصی او خریده شد و حالا در کتابخانه کنگره نگهداری می‌شود.

بر اساس اطلاعات مؤسسه اسمیتسونین، توماس جفرسون این قرآن را وقتی جوان و دانشجوی حقوق بود خریده بود تا شاید درباره تأثیر اسلام بر نظام حقوقی کشورهای جهان مطالعه کند یا نظام حقوقی امپراتوری عثمانی را بشناسد.

قرآن توماس جفرسون مربوط به سال ۱۷۳۴ است و جورج سیل، شرق‌شناس انگلیسی آن را از عربی به انگلیسی ترجمه کرده.
قرآن توماس جفرسون مربوط به سال ۱۷۳۴ است و جورج سیل، شرق‌شناس انگلیسی آن را از عربی به انگلیسی ترجمه کرده.

تاریخ‌دان‌ها برآورد می‌کنند حدود ۲۰ درصد زنان و مردانی که در فاصله قرن هفدهم تا نوزدهم به عنوان برده به آمریکا برده شده‌اند مسلمان بوده‌اند و معتقدند حضور اسلام در سال‌های اولیه بنیان‌گذاری آمریکا به این معنا بوده است که در آن زمان تنوع بیشتری در جامعه به چشم می‌خورده است.

یکی از این مسلمانان عمر ابن سعید است که سال ۱۸۰۷ از سنگال در آفریقا به چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی آورده شد و تلاش کرد ایمانش را حفظ کند، ولی پس از چند سال زندانی شدن به مسیحیت تغییر مذهب داد. عمر ابن سعید روی دیوارهای زندانش آیه‌های قرآن را نوشته بود.

قرآن توماس جفرسون نسخه ترجمه شده این کتاب مقدس مسلمانان و مربوط به سال ۱۷۳۴ است که جورج سیل، شرق‌شناس انگلیسی آن را از عربی به انگلیسی ترجمه کرده و «القران المحمد» خوانده می‌شود.

سومین رئیس‌جمهور آمریکا در خودزندگینامه‌اش نوشته است که سند تاریخی «اساسنامه ویرجینیا برای آزادی مذاهب» را نوشته است تا از حق عبادت برای «یهودی‌ها و غیریهودی‌ها، مسیحی‌ها و محمدان، هندوها و کسانی که به هر مذهبی، کافرند» حفاظت کند.

کلمه «محمدان» عنوانی است که در متون انگلیسی قدیمی برای نامیدن پیروان پیامبر اسلام به کار می‌رفته و امروزه بیشتر از واژه مسلمان استفاده می‌شود.

اهمیت توماس جفرسون در ساختن بنیان‌های آزادی مذهب در آمریکا چنان است که روی سنگ قبر او نوشته شده «در اینجا توماس جفرسون به خاک سپرده شده، مؤلف اعلامیه استقلال آمریکا، نویسنده اساسنامه ویرجینیا برای آزادی ادیان و پدر دانشگاه ویرجینا».

حالا نزدیک به ۲۰۰ سال پس از مرگ توماس جفرسون،‌ رشیده طلیب ۴۲ ساله که فلسطینی‌تبار و مسلمان یا به قول سومین رئیس‌جمهور آمریکا از «محمدان» است، با دست گذاشتن بر روی قران جفرسون سوگند خورده تا در کنار قانون‌گذاران ایالات متحده بنشیند.

خانم طلیب گفته است هدفش از این کار آن است که «نشان دهد مردم آمریکا با تبارهای گوناگون علاقه مشترک به آزادی و عدالت دارند».

منبع – رادیوفردا