جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات رژیم ایران به دلیل تلاش برای «ترور» در خاک کشورهای اروپایی موافقت کرده است

اتحادیه اروپا با تحریم وزارت اطلاعات رژیم ایران به دلیل تلاش برای «ترور» در خاک کشورهای اروپایی موافقت کرده است

وزیر امور خارجه دانمارک روز سه‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با وضع تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.

آندرس ساموئلسن در توئیتر شخصی خود در پیامی نوشت: «روزی مهم برای سیاست خارجی اروپا! اتحادیه اروپا توافق کرد تا تحریم‌های را علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران، به خاطر طرح‌های ترور در خاک اروپا، اعمال کند. این پیامی است قوی از سوی اتحادیه اروپا که ما چنین رفتاری را در اروپا را قبول نمی‌کنیم.»

هنوز هیچ مقام رسمی در ایران به این خبر واکنش نشان نداده است.

در همین حال، یک خبرنگار وال‌استریت جورنال که در بروکسل مستقر است گزارش می‌دهد که به گفته وزیر خارجه دانمارک، این تحریم به علت «طرح‌ریزی‌های» ایران برای سوءقصد در پاریس و دانمارک اعمال می‌شود و آقای ساموئلسن افزوده است که مسئله این تحریم تأثیری بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام نخواهد گذاشت.

وزیر خارجه دانمارک هم‌چنین تأکید کرده که اتحادیه اروپا «از ارزش‌ها و امنیت خود دفاع خواهد کرد.»

دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور یک فعال مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

سرویس امنیتی دانمارک اعلام کرده است که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای «جنبش الاحواز» بازداشت شده است، اما این فرد اتهامات وارده را رد کرده است.

فین بورک آندرسن، رئیس سرویس امنیتی دانمارک، خبر داد که سرویس‌های امنیتی نروژ و سوئد نیز در این زمینه با پلیس دانمارک همکاری داشته‌اند.

پلیس دانمارک می‌گوید دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش آزادیبخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

دانمارک می‌گوید عملیات روز ۲۸ سپتامبر که منجر به قطع دسترسی به جزیره رینگت شد پس از آن صورت گرفت که پلیس متوجه یک خودرو سرقتی با شماره سوئدی در نزدیکی خانه یکی از فعالان مخالف جمهوری اسلامی شد.

بورک آندرسن گفته است:‌ سرویس امنیتی دانمارک (معروف به پی‌ای‌تی) به دلیل نگرانی از یک حمله قریب‌الوقوع دست به عملیات جستجو زد و به همین منظور مرزهای کشور با آلمان و سوئد بسته شد.

بازرسان متوجه شدند که این خودرو ربطی به عملیات پی‌ای‌تی ندارد، ولی بعد شواهدی پیدا کردند دال بر «فعالیت غیرقانونی ایران در ارتباط با مخالفان جمهوری اسلامی».

دانمارک در واکنش، سفیر خود را برای مشورت از تهران فراخواند. خبر تحریم جدید علیه ایران در حالی منتشر می‌شود که دانمارک روز سه شنبه ۲۹ آبان ماه اعلام کرد که سفیر خود را به تهران باز می‌گرداند.

از سوی دیگر، فرانسه دهم مهرماه اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین دو شهروند ایرانی را به دلیل ارتباط با حمله نافرجام به همایش پاریس توقیف کرده است؛ در عین حال اعلام شد که یک دیپلمات ایرانی از خاک فرانسه اخراج شده است.

همایش مجاهدین خلق نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به دنبال آن مقامات فرانسه از خنثی‌سازی یک طرح حمله به این همایش خبر دادند.

پس از آن یک دیپلمات ایرانی در اروپا، به نام اسدالله اسدی، به عنوان مظنون اصلی این طرح نافرجام بازداشت شد.

این دیپلمات متهم شده است که حدود نیم کیلوگرم از ماده‌ای منفجره را در اختیار یک زوج ساکن بلژیک قرار داده تا آنها به همایش پاریس حمله کنند.

سازمان مجاهدین خلق این زوج را امیر سعدونی و نسین نومنی معرفی کرده است.