پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » جان بولتون به اسرائیل و ترکیه برای مذاکره در مورد رفتارهای ایران و خروج از سوریه سفر می کند

جان بولتون به اسرائیل و ترکیه برای مذاکره در مورد رفتارهای ایران و خروج از سوریه سفر می کند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است که برای گفت‌وگو بر سر نحوه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تقابل با «رفتار مخرب» ایران در منطقه، به اسرائیل و ترکیه سفر خواهد کرد.

در پیامی توئیتری که بامداد جمعه ۱۴ دی ماه منتشر شد، آقای بولتون گفته است که او در این دیدار در مورد جلوگیری از تجدید حیات شبه‌نظامیان گروه داعش در منطقه مذاکره خواهد کرد.

بر اساس این اعلام، سفر آقای بولتون به خاورمیانه روز شنبه صورت خواهد گرفت و قرار است ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جان بولتون را در سفر به ترکیه همراهی کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، دو هفته پیش در اعلامی غیرمنتظره از تصمیم خود به خروج تمامی دو هزار نیروی آمریکایی مستقر در سوریه خبر داد و گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، متعهد شده که سوریه را از وجود باقیمانده نیروهای داعش پاکسازی کند.

گرچه به فاصله کوتاهی از اعلام این تصمیم گفته شد که فرمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امضا شده است، اما در روزهای اخیر آقای ترامپ گفته است که خروج این نیروها از سوریه، که به شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در نبرد با داعش کمک می‌کنند، تدریجی خواهد بود.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق متشکل از شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا را مرتبط با حزب کارگران کردستان می‌داند که از منظر ترکیه گروهی تروریستی هستند و فعالیت‌شان ممنوع است.

اسرائیل نیز که حضور ایران در سوریه را تهدیدی امنیتی برای خود می‌داند، ابراز نگرانی کرده که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ممکن است به ایران اجازه دهد حضور خود را در این کشور تثبیت کند.

با این حال سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، پس از دیدار اخیرش با دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت که طرح خروج نیروها از سوریه به‌‌شکلی انجام خواهد گرفت «که اطمینان حاصل شده باشد، یک: داعش به‌طور کامل از بین رفته‌است، دو: در نهایت کار ایران قرار نیست جای خالی را پر کند، سه: متحدان کرد ما تحت حفاظت خواهند بود».

از سناتور گراهام به عنوان یکی از گزینه‌های مد نظر برای جایگزینی جیمز متیس در وزارت دفاع آمریکا یا شده است.