جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پرزیدنت ترامپ: ایران به دلیل سیاست‌های من به کل عوض شده است و منتظر اتفاقات جدید باید باشند!

پرزیدنت ترامپ: ایران به دلیل سیاست‌های من به کل عوض شده است و منتظر اتفاقات جدید باید باشند!

 پرزیدنت ترامپ : رژیم ایران به‌دلیل سیاست‌های من مشکلات زیادی دارد. حالا هر روز در شهری شاهد اعتراض هستند. در ایران هر هفته شورش است و در هر شهری بزرگتر از قبل اعتراض شکل می‌گیرد و ارزش پول ملی آنها از بین رفته و حسابی به دردسر افتاده‌اند.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه در پایان جلسه کابینه در کاخ سفید به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه و این که برخی می‌گویند «باعث تقویت ایران و سوریه می‌شود» گفت: «ایران به دلیل سیاست‌های من عوض شده و حالا مشکلات زیادی دارد.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «حضور ما در سوریه و پاکسازی داعش به نفع ایران و روسیه بود. وقتی ما داعش را کنار می‌زنیم، این ایران و روسیه هستند که از آن نفع می‌برند. اتفاقا از این که ما برویم خوشحال نیستند؛ چرا که دیگر کار خودشان است که با داعش بجنگند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «بگذارید بروند و خودشان با داعش درگیر شوند. دلیل ندارد ما آنجا هزینه کنیم. این پول باید بیاید و در کشور ما خرج شود.»

تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از سوریه، با انتقاد برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه همراه شد. این انتقادها مبتنی بر این بود که «کردهایی که متحد آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه هستند، حالا بی دفاع خواهند بود.»

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه گفت: «کردها همراه ما هستند. من از این که همان نفت کم خودشان را به ایران می‌فروشند خرسند نبودم، ولی وقتی ما در کنار آن‌ها هستیم، خیلی مبارزان بهتری در میدان نبرد هستند. ما در هر حالتی خواهان حمایت و حفظ کردها هستیم.»

«داعش مشکل ایران و روسیه است»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «بعضی می‌گویند اگر ما داعش را از بین نبریم، به کشور ما می‌آیند. بله ممکن است برای درصد خیلی کمی این طور باشد، ولی می‌دانید بیشترشان کجا می‌روند؟ ایران؛ که از قضا خیلی بیشتر از ما از داعش متنفر است. یا به روسیه می‌روند، که آنها هم از ما بیشتر از داعش متنفر هستند.»

وی گفت: «حالا در رسانه‌ها می‌گویند روسیه از خروج ما خوشحال است. اتفاقا این طور نیست. ما داعش را برای [بشار] اسد و ایران از بین می‌بریم.»

 «توافق بد اتمی با ایران»

پرزیدنت ترامپ گفت: «حالا بگذارید به ایران بپردازیم. رژیم ایران نسبت به زمانی است که من سر کار آمدم، کشور بسیار متفاوتی است. وقتی من آمدم به همراه ژنرال های نظامی در اتاقی که اوضاع خاورمیانه را رصد می‌کرد، در هر جایی که درگیری بود، دلیل آن ایران بود. و من با خودم گفتم به یمن نگاه کنید یا سوریه، عربستان سعودی هم تحت محاصره بود. اصولا رژیم ایران یمن را به خاطر مرز طولانی که با عربستان دارد، می‌خواستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: ۱۹ماه پیش که من سرکار آمدم رژیم ایران یک وضعیتی داشت و الآن در وضعیت دیگری است. من با برهم زدن آن توافق بد اتمی، ایران را وارد وضعیتی دیگر کردم.

رژیم ایران به‌دلیل سیاست‌های من مشکلات زیادی دارد. حالا هر روز در شهری شاهد اعتراض هستند. در ایران هر هفته شورش است و در هر شهری بزرگتر از قبل اعتراض شکل می‌گیرد و ارزش پول ملی آنها از بین رفته و حسابی به دردسر افتاده‌اند.

دونالد ترامپ در رابطه با دخالتهای رژیم ایران در یمن و سوریه گفت: رژیم ایران داشت حسابی در سوریه و یمن جا باز می‌کرد، پول نقدی که دولت اوباما به آنها داد باعث تقویت آنها شده بود. اگر توافق اتمی استمرار می‌یافت، آنها تا الآن بمب اتمی خود را ساخته بودند و در خاورمیانه قدرتمند می‌شدند.

وی ادامه داد: آقای اوباما آنوقت به آنها ۱۵۰میلیارد دلار پول داد. یعنی یک و هشت دهم میلیارد به‌صورت نقد داد و من هنوز دارم دنبال می‌کنم که چطور یک و ۸دهم میلیارد دلار نقد به ایران فرستاده شد. یعنی بارهای بزرگی از هواپیما که پول نقد بودند، پول نقد از ۵کشور متفاوت. چرا از ۵کشور؟ زیرا ما به اندازه مکفی این میزان پول نقد نداشتیم تا به آنها این میزان نقد را بدهیم. بنابراین مجبور بودند از پول نقد سایر ارزها هم استفاده کنند. این دلیل واقعی بوده است.