شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » با حکم رهبر نظام صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقهای شورای نگهبان شد

با حکم رهبر نظام صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقهای شورای نگهبان شد

به گزارش خبرگزاری ایرنا رهبر رژیم حاکم بر ایران در حکمی صادق آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. آملی لاریجانی در حال حاضر رییس قوه قضاییه ایران است. او در پایان دومین دوره ریاست خود بر قوه قضاییه قرار دارد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهادهای اصلی ساختار سیاسی نظام حاکم بر ایران است. مهمترین مسوولیت مجمع حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است. تعداد اعضای این مجمع ۴۴ نفر ثابت و ۱ نفر میهمان متناسب با موضوع جلسه است که اعضای ثابت هر ۵ سال یکبار و از طریق حکم رهبر ایران انتخاب می‌شوند.

ریاست این مجمع از ابتدای تأسیس رسمی، بر عهده علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود و پس از مرگ او، محمدعلی موحدی کرمانی رئیس موقت مجمع شد. به تاریخ ۲۳ مرداد ۹۶ نیز برای یک دوره پنج ساله، سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس این مجمع شد و با درگذشت هاشمی شاهرودی در ۳ دی ماه ۱۳۹۷ در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران از امروز به بعد صادق آملی لاریجانی عهده‌دار این مسوولیت خواهد بود. مقر مجمع در کاخ مرمر تهران است.

نحوه تاسیس مجمع تشخیص مصلحت

در اوایل انقلاب و در پی بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان برای تصویب مصوبات مجلس و لزوم تطابق آن‌ها با شرع اسلام، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی در پنجم مهر ۱۳۶۰ طی نامه‌ای از سید روح‌الله خمینی درخواست کرد که راه حلی برای رفع این مساله ارایه دهد. او نیز طی نامه‌ای به مجلس اجازه داد تا موارد مصلحتی را با با اکثریت اعضا نمایندگان وقید موقت به تصویب برسانند.