پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری/

بسته ویژه خبری/

 

خبرنگاران جلسه امروز دولت را پوشش ندادند

در حالی که خبرنگاران حوزه دولت با دعوت رسمی برای پوشش برنامه حیاط دولت در ساختمان پاستور حاضر می‌شوند، امروز در اتفاقی عجیب ناهماهنگی میان نیروهای حفاظت و نهاد ریاست جمهوری مانع از ورود خبرنگاران و باعث برخوردهای خلاف شان شد.این برخورد نامناسب و ناهماهنگی باعث شد همه خبرنگاران بر اساس یک تصمیم جمعی از پوشش برنامه امروز خودداری کرده و محل را ترک‌کنند.

آستان قدس رضوی چند هکتار باغ و زمین دارد؟

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی:22 هزار هکتار زمین زراعی موقوفه شامل سه هزار هکتار باغ، 9 هزار هکتار زمین زراعی و زمینهای در نوبت کشت و کار در سطح کشور زیر نظر این آستان مدیریت می شوند.در مجموع 17 قطعه باغ و زمینهای پیرامون آن با مجموع گستره 750 هکتار در مشهد و حومه این کلانشهر تحت مدیریت این موسسه قرار دارد. باغ 300 هکتاری ملک آباد، باغ 114 هکتاری امام رضا(ع) و باغهای الندشت، بیلدر و منزل آباد از مهمترین مجموعه های تحت مدیریت آستان قدس رضوی در مشهد هستند

گاردین: استاد ایرانی- انگلیسی آزاد شد

نشریه گاردین از آزادی یک استاد انگلیسی که در ایران زندانی بود خبر داد.گاردین نوشت: عباس عدالت استاد ایرانی- انگلیسی که در آوریل در ایران بازداشت شده بود آزاد شده است. او توانسته به انگلیس بازگردد. عباس عدالت استاد ریاضی و رایانه کالج سلطنتی انگلیس به دلایل امنیتی در ایران بازداشت شده بود. وزارت خارجه انگلیس بدون اینکه نامی از عباس عدالت ببرد، بارها از بازداشت یک چهره دانشگاهی در ایران خبر داده بود.

فرزند آیت‌الله هاشمی: استخر فرح وجود خارجی ندارد

یاسر هاشمی رفسنجانی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه ای سرگشاده خطاب به سازنده مستند «هاشمی زنده است» نوشته است.

کافی ست به یک نکته به عنوان ” مشت نمونه خروار ” اشاره نمایم تا اگر سندی برای این موضوع دارید؛ ارائه نمایید که حقیقت سخت مشتاق آن است.در خصوص محل رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ خیلی محکم و با اطمینان از استخر فرح نام بردید و سعی کردید یک مکان مجهول و صد البته مجعول را به جغرافیای تهران بیفزایید.از انبوه تحریفات بگذرید و به همین یک نکته بسنده کنید و برای ثبت در تاریخ مستندات استخر فرح را ارائه نمایید.البته بعید نیست استناد شما ؛ نوشته های تهدیدآمیز چند پلاکارد در قم و یا سخنان چند هتاک معلوم الحال باشد که همزمان با عزاداری مردم سراسر کشور برای ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ اجتماع می ساختند و با خوشحالی از استخر فرح می گفتند تا از اعجاب جامعه نسبت به ارتحال امین خویش و همزمانی آن با قتل امیر کبیر بکاهند.وگرنه برای تیم پژوهشگر مستند سخت نبود که تحقیق کنند و به دور از هیاهوهای سیاسی به جامعه اعلام و در تاریخ ثبت کنند که اصولا استخر فرح وجود خارجی ندارد و ساخته ذهن و زبان کسانی است که اعتدال دینی و سیاسی را بر نمی تابیدند.

واکنش محسن‌رضایی به حادثه علوم و تحقیقات

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز همدردی با حادثه دیدگان دانشگاه علوم و تحقیقات در اینستاگرام نوشت: ٩ دانشجوی عزیز کشورمان در سانحه‌ای تلخ در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی کشته و شماری مجروح شدند.صحنه دلخراش کاغذها و کلاسورهایی که به خون این جوانان آغشته است، مایه اندوه و تأسفی عمیق می‌شود و حس همدردی با پدران و مادران مصیبت دیده را در هر جان و وجدانی بر می‌انگیزد.باید علت این حادثه ناگوار ابتدا به دقت بررسی و سپس به مردم گزارش شود و رسیدگی سریع و شایسته به مجروحان تا بهبودی کامل آنان در اولویت قرار گیرد.انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی برای ایمنی به ویژه در محیط‌های علمی و دانشگاهی کشور از تکرار سوانح تأسف باری از این دست پیشگیری شود.این مصیبت را به #رهبر_انقلاب، خانواده‌های داغدیده و همه دانشجویان و دانشگاهیان عزیز تسلیت می گویم.

زمان استیضاح حجتی تغییر کرد

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۰ نفر از استیضاح کنندگان وزیر جهاد کشاورزی امضای استیضاح خود را پس گرفتند، گفت که جلسه استیضاح حجتی یکشنبه آینده برگزار می‌شود.علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۷ متقاضی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، ۱۰ نفر امضای خود را پس گرفتند و ۳۷ نفر بر استیضاح باقی هستند.وی افزود: با توجه به اعلام وصول استیضاح، حتی اگر یک نفر متقاضی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی باشد، جلسه استیضاح برگزار خواهد شد.یوسف نژاد در پایان گفت که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی جلسه استیضاح حجتی یکشنبه نهم دی ماه برگزار خواهد شد.گفتنی است؛ قرار بود امروز چهارشنبه جلسه استیضاح حجتی برگزار شود.

اعتراض دختر آیت‌الله هاشمی به سخنان اخیر کدخدایی

فائزه هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار جماران با به کاربردن عبارت «بازی با لغات ممنوع!» در واکنش به این اظهارات گفت: به نظر من آقای کدخدایی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی ردصلاحیت نشدند و تنها واجد صلاحیت شناخته نشدند، بازی با لغات کرده، چرا که این دو هیچ فرقی باهم ندارند. به هر روی، شورای نگهبان اجازه کاندیداتوری به ایشان نداد.وی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره آقای مصلحی گفت: بابا صراحتاً می‌دانست و خبرش را هم دریافت کردند که آقای مصلحی در آن جلسه گفته بود« ما این همه در این سال‌ها تلاش کردیم، اما با آمدن ایشان و وضعیت رای او در نظرسنجی ها که هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، بالاتر می‌رود، همه رشته‌های ما پنبه خواهد شد». به نظر می‌رسد وزیر وقت اطلاعات نگران بود که چرا با این همه هجمه و تخریب و تلاش برای حذف آیت‌الله، ایشان به جایگاه ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد.فائزه هاشمی ادامه داد: یک تناقض هم در صحبت‌های آقای کدخدایی وجود دارد. به نحوی که ایشان می‌گوید، معمولاً وزرای اطلاعات از گذشته به شورای نگهبان می‌آمدند و این یک رسم بوده که از گذشته وجود داشته و تنها مختص به آقای هاشمی نبوده، اما در توضیح خود اشاره می‌کند که در گذشته کارشناسان وزارت اطلاعات می‌آمدند و در مورد کاندیداها یا مسائل دیگر صحبت می‌کردند؛ ولی این بار وزیر آمده و درباره مسائل کلان کشور حرف زده است. خب انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور نیز جزو مسائل کلان به حساب می‌آیند و این موضوع منافاتی با حرف‌هایی که درباره این جلسه زده می‌شود، ندارد.

توییت علی مطهری درباره اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو «هاشمی»

رهبر انقلاب اسلامی امروز بر پیکر آیت الله هاشمی شاهرودی در مصلای امام خمینی(ره) اقامه نماز کردند. علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی در این‎باره نوشته است: رهبر انقلاب در نمازی که بر پیکر مرحوم آیت الله شاهرودی خواندند جمله «اللهم انا لانعلم منه الا خیرا» را ذکر کردند اما در نماز بر پیکر مرحوم آیت الله هاشمی این جمله را نخواندند. به نظر می رسد علت آن نوع برخوردی است که این دو مرحوم درباره معترضان انتخابات سال ۸۸ داشتند.

فعالیت ۱۸۰۰ روحانی در وزارت نفت

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ۱۸۰۰ روحانی در وزارت نفت فعال هستند، گفت: این حجم از به کارگیری روحانیون به معنای آن است که دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای پیوست فرهنگی برای پروژه ها پیگیری می شود. البته به کارگیری مبلغ و روحانی بخشی از اهداف پیوست های فرهنگی است.

ارسال نامه به سازمان بازرسی درباره سکه ثامن

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به درخواست مالباختگان پرونده سکه ثامن برای رسیدگی به وضعیتشان گفت: نامه‌ای را به رئیس سازمان بازرسی کل کشور نوشته‌ام تا به تخلفات اتحادیه طلا و جواهر تهران و وزارت صمت رسیدگی کند.محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در خصوص بلاتکلیفی مالباختگان سکه ثامن، گفت: از سازمان بازرسی کل کشور تقاضای رسیدگی و ورود به این قضیه را کرده‌ایم.وی افزود: متأسفانه مسئولین سکه ثامن با هماهنگی اتحادیه طلا و جواهر تهران و همچنین پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوزهای آنها اقدام به کلاهبرداری مردم کرده‌اند.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: آنهایی که تبلیغات سکه ثامن را در سایت‌هایشان انجام داده‌اند و پشتیبانی اتحادیه طلا و وزارت صمت پاسخگو بوده و نباید خود را از این قضیه کنار بکشند.

واکنش موحدی کرمانی به طرح موضوع ریاست وی بر مجمع

آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران که در غیاب آیت‌الله هاشمی شاهرودی ریاست جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت، در پاسخ به سوال همشهری مبنی بر اینکه آیا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایشان سپرده خواهد شد گفت: اگر از من بپرسند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شوی یا نه خواهم گفت: نه.وی در پاسخ به این سوال که برخی در تلاش هستند و رایزنی می کنند تا شما رئیس مجمع می شوید؛ آیا درست است؟ گفت: فکر نمی کنم. برنامه ندارم. آقا باید تصمیم بگیرند ولی من تصور نمی کنم. آیت الله موحدی کرمانی در پاسخ به سوال دیگری در همین رابطه گفت: اگر رهبر انقلاب حکم کنند، می‌پذیرم اما اگر ایشان نظر خودم را درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بپرسند می گویم: نه.