جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » اعتراف ناگزیر رژیم ایران به رابطه با طالبان

اعتراف ناگزیر رژیم ایران به رابطه با طالبان

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم ایران در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در کابل گفت که دولت افغانستان از گفت‌وگوهای ایران با طالبان اطلاع داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

گفته شده شمخانی در این سفر علاوه بر ملاقات با مشاور امنیت ملی افغانستان، با رییس جمهوری، رییس اجرایی و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور گفتگو خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی از گفتگوها با طالبان گفت که ارگ ریاست جمهوری افغانستان ۲۱ دسامبر اعلام کرد، طالبان متعهد به صلح نیستند و تداوم جنگ کشور را می‌‌خواهند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای نوشت که هیئت مذاکره کننده طالبان در ابوظبی با نمایندگان حکومت این کشور حاضر به گفتگو نشدند.

در خبرنامه ارگ آمده است: «طالبان، با این که کار خلاف توقع انجام دادند و خواست برحق مردم افغانستان و جامعه جهانی را رد کردند، نشان دادند که آنان خیر منطقه را نمی‌خواهند، متعهد به صلح نیستند و تداوم جنگ را می‌خواهند، که این کار برای طالبان یک شکست سیاسی است. از این تصمیم طالبان که برای مذاکرات حاضر نشدند، عناصر مربوط به طالبان که خواستار صلح هستند، نمی‌توانند از مسئولیت شانه خالی کنند».

قابل ذکر است که رژیم ایران بارها از سوی مقام‌های افغانستان و بین‌الملل به حمایت مالی از گروه طالبان متهم شده است.

در آخرین مورد، ایالات متحده امریکا قطعاتی را به نمایش گذاشت که مربوط به سلاح‌های ایرانی نزد طالبان در افغانستان و حوثی‌ها در یمن پیدا شده بود.

پنتاگون این کار را هدف افزایش فشارها بر رژیم ایران عنوان کرد و گفت رژیم ایران باید از فعالیت‌های منطقه‌ای خود بکاهد