پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » نتانیاهو: اگر بقای اسرائيل به خطر بیفتد به ایران حمله می‌کنیم

نتانیاهو: اگر بقای اسرائيل به خطر بیفتد به ایران حمله می‌کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل هشدار داد، این کشور در صورتی که بقای خود را در خطر ببیند از هیچ اقدامی، از جمله اقدام نظامی در درون مرزهای ایران فروگذار نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در نشست با رسانه‌های خارجی در اورشلیم (بیت‌المقدس) گفت، در صورتی که بقای اسرائيل به خطر بیفتد، این کشور خود را آماده حمله در درون مرزهای ایران خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در پاسخ به این پرسش که خطر قرمز این کشور برای حمله به ایران چیست گفت: «خط قرمز ما بقای ماست.»

نخست‌وزیر اسرائيل تصریح کرد: «ما هر چه که برای حفاظت از کشور اسرائيل لازم باشد را علیه رژیم ایران که آشکارا خواستار نابودی این کشور است انجام خواهیم داد.»

نتانیاهو که ایران را خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائيل می‌داند ادامه داد: «من انجام هیچ اقدام مورد نیازی برای دفاع از خودمان را رد نمی‌کنم.»

او گفت، اسرائيل تنها کشوری است که به واسطه حملات هوایی در کشور همسایه خود سوریه “مستقیما با نیروهای ایران” درگیر است؛ کشوری که نیروهای تحت امر بشار اسد، رئيس‌جمهور آن از حمایت ایران برخوردارند.

نتانیاهو گفت، “رفتار تهاجمی ایران در منطقه” که در تقابل با مبارزه اسرائيل علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا قرار دارد باعث شده، کشورهای عربی که زمانی با اسرائيل دشمن بودند به این کشور نزدیک‌تر شوند.

“در صورت بی‌ثباتی عربستان جهان بی‌ثبات خواهد شد”

نتانیاهو در حالی که در مورد روابط جدید میان اسرائيل و جهان عرب سخن می‌گفت خاطرنشان ساخت، کشورهای عربی دقیقا می‌فهمند که “اسرائيل دشمن نیست، بلکه شریکی غیر قابل چشم‌پوشی” علیه افراطیون است.

اسرائيل که تنها با دو کشور عربی مصر و اردن ارتباطات دیپلماتیک دارد اخیرا به توسعه این روابط در منطقه تمایل پیدا کرده است. بخصوص روابط نزدیک‌تر با عربستان سعودی از قدرت‌های اصلی منظقه و رقیب ایران برای اسرائيل پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

نتانیاهو با اشاره به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان در سفارت این کشور در استانبول گفت، به این قتل که موجب خشم جهانیان شده باید “پاسخ دیپلماتیک متعادلی” داد.

او این قتل را “وحشتناک” خواند و گفت، هر کشوری، به‌ویژه اگر روابط رسمی با عربستان دارد باید خود تصمیم بگیرد چگونه به این قتل واکنش نشان دهد.

نتانیاهو یادآور شد که با این حال با توجه به “نقش عربستان در خاور میانه” این واکنش باید متعادل باشد، چرا که در صورت “بی‌ثباتی عربستان جهان بی‌ثبات خواهد شد.”