پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از این سو وآن سو

از این سو وآن سو

 

اظهارات کریمی قدوسی صدای سیاوشی را درآورد

یک نماینده مجلس درباره اظهارات کریمی قدوسی گفت: اینکه پنجاه درصد نمایندگان به فکر فروپاشی نظام هستند یعنی چه؟ یعنی پنجاه درصد مردم که این نمایندگان را انتخاب کرده‌اند به فکر فروپاشی نظام هستند؟ این چه حرفی است. بیست تا سی درصد مردم را که خودتان کنار زدید پنجاه درصد را هم این‌گونه اضافه کردید! چرا این عده فکر می‌کنند فقط خودشان حامی نظام هستند و دیگران را متهم به فروپاشی می‌کنند؟ استدلال و دلیلشان چیست؟ طبیه سیاوشی در گفت وگو با ایلنا، درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «۵۰ درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است»، گفت: آن عده قلیلی از نمایندگان که چنین توهین‌ها و اتهاماتی را به دیگر نمایندگان از جناح‌های مختلف بیان می‌کنند باید متوجه باشند که یک سنگ بنا از دیوار اعتماد مردم را بیرون می‌کشند و خارج می‌کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ گونه رفتار‌ها به اعتماد عمومی مردم لطمه می‌زند که این امر خود خیانت به نظام محسوب می‌شود. وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس نیمی از نظام محسوب می‌شوند و هرگونه تعرض این چنینی خلاف منافع نظام و مصالح عمومی کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین باید تحت پیگرد حقوقی قرار گیرد.

بادامچیان: دوره اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تمام شده است

اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در حساب توئیتری‌اش با هشتگ اصولگرایی، اصلاح‌طلبی، مردم و طرحی نو نوشت: در آغاز دهه پنجم جناح بندی‌ها شکل دیگری می‌گیرد #اصولگرایی با تعریف فعلی فاقد انسجام بخشی و امیداوری برای مردم است #اصلاحطلبی هم که به ناامیدی‌ها انجامیده است.

پس #طرحی_نو باید…

بازگشت دوباره رحیم‌پور ازغدی به نمازجمعه

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از مدت‌ها برای سخنرانی به نمازجمعه تهران خواهد آمد. نماز عبادی J سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله کاظم صدیقی در مصلی تهران اقامه خواهد شد. پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از مدت‌ها به مناسبت سالروز تشکیل این شورا به ایراد سخنرانی می‌پردازد. به گزارش تسنیم، ستاد نماز جمعه تهران از خرداد سال ۹۳ از حسن رحیم‌پور ازغدی برای سخنرانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه دعوت کرده بود تا مباحثی تحت عنوان «بازار اسلامی» ارائه دهد. در آبان‌ماه سال ۹۴، این دعوت‌ها از وی متوقف شده بود که واکنش‌هایی بین دانشجویان و مردم برای دعوت دوباره از وی به‌دنبال داشت.

سر منشأ حادثه تروریستی چابهار مشخص شد

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت حادثه تروریستی چابهار گفت: سر منشأ خارجی این حادثه تروریستی مشخص است، محل تردد، اسکان و تحرک گروه تروریستی انصارالشیطان که مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته است، در داخل خاک پاکستان است. محمدهادی مرعشی در گفت وگو با میزان، درباره آخرین وضعیت حادثه تروریستی چابهار بیان کرد: با سرنخ‌هایی که از تحقیقات اولیه درباره این حادثه تروریستی به دست آمد، تعداد ۱۰ تن بازداشت شدند و هنوز زود است که در این باره اظهار نظر نهایی کنیم. افراد بازداشت شده مظنون هستند و باید درباره آن‌ها به نتایج دقیق برسیم.

جدال توییتری ضرغامی و آشنا به «زنونابین» ختم شد

مجادله توییتری عزت الله ضرغامی و حسام الدین آشنا موضوع جالبی بود که دو روزی است کاربران فضای مجازی را با خود همراه کرده است. مجادله توییتری رئیس اسبق رسانه ملی و عضو شورای نظات بر صداوسیما که باعث شده بود تا بسیاری از کاربران توجه‌شان جلب شود، با از دسترس خارج شدن حسام الدین آشنا پایان یافت! روز گذشته عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی در توییر خود با انتشار تصاویری از سخنرانی‌اش در یکی از دانشگاه‌ها نوشت: «کارنامه دولت در پروژه ملی پیام رسان داخلی، بسیار منفی است. اگر این دولت، در زمان جنگ تحمیلی سر کار بود، هرگز صنایع خودکفایی در مقابل دشمن شکل نمی‌گرفت.» این توییت ضرغامی به سرعت در فضای مجازی چرخید و منجر به واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شد. از جمله واکنش‌های مهم به توییت ضرغامی، واکنش حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور بود. او در توییتر خود درباره انتقادات ضرغامی نوشت: «کدام دولت در زمان جنگ سرکار بوده است؟! ضرغامی هم در پاسخ به این واکنش حسام آشنا از لغت زنانوبین استفاده کرد؛ همان کلمه‌ای که چند روز پیش و در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان و بازدید از همشهریان سرخه‌ای خود، جهانی شده بود! زنونابین کلمه‌ی سرخه‌ای به معنای «می‌دانم، ولی نمی‌گویم!» است. این کلمه که کلیدواژه حسن روحانی در سخنرانی اخیرش بود، چند روزی نیز جز ترند‌های شبکه‌های اجتماعی قرار داشت. تنها چند ساعت پس از این واکنش‌ها اکانت حسام‌الدین آشنا از دسترس خارج شد!

محکومیت ضرغامی به پرداخت جزای نقدی

عزت‌الله ضرغامی به دلیل وجود پرونده شکایتی از او در دوران ریاستش بر صداوسیما، از سوی دیوان محاسبات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده و از این روی، هر ماه سه میلیون تومان از حقوقش کسر می‌شود. رئیس اسبق سازمان صداوسیما چهارشنبه هفته پیش با حضور در برنامه روز دانشجوی دانشگاه یزد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اینکه «فیش حقوقی» او چقدر است، گفته: «من از معدود کسانی هستم که جز حقوق ثابت کارمندی صداوسیما، هیچ حقوق دیگری ندارم. با توجه به افزایش درآمدی که صورت گرفته است، حقوق من ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. البته با توجه به اضافه‌کاری‌هایی که برخی اوقات دوستان لطف می‌کنند و می‌دهند بیشتر می‌شود.»

او در ادامه سخنان خود ادامه می‌دهد: «اخیراً دیوان محاسبات طی چهار سال اخیر، با وجود آنکه من دیگر در سازمان نیستم، چندین جلسه دادگاه برای من تشکیل داده است. گویا برای شبکه‌ای تله‌فیلمی ساخته شده و این شبکه حدود بیست میلیون تومان به این فرد نداده است و نامه شکایت این فرد را برای من به‌عنوان رئیس صداوسیما می‌فرستند. در حالی که من چهار سال پیش از این سمت برکنار شدم، من هم تا جایی که می‌توانم به آن‌ها پاسخ می‌دهم و جمع‌آوری می‌کنم.»

نقوی حسینی: دولت مسئول معیشت مردم است

نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود مطلبی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: چرا دولت بر قیمت کالا‌ها و اجناس نظارت ندارد و قیمت‌ها پایین نیامده است؟ مگر دلار ارزان نشد؟ دولت مسئول معیشت مردم است.

کشف جاده‌ای باستانی درسیستان و بلوچستان

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان: جاده‌ای باستانی در مسیر زاهدان ـ کرمان کشف شد. این جاده در مسیر شهر نصرت آباد زاهدان به شهرستان فهرج استان کرمان قرار دارد. در اطراف این جاده آثاری نیم دایره مانند دیده می‌شود که ممکن است استراحتگاه و یا کاروانسرا‌هایی در طول مسیر بوده باشد. از این جاده برای عبور درشکه و احشام استفاده می‌شده است. در حال حاضر پژوهش‌ها برای تعیین قدمت این جاده و همچنین اقدامات لازم برای ثبت آن ادامه دارد. /اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان

آخرین اظهارات کدخدایی درباره «CFT»

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نسبت به حوزه اجرا و چگونگی اجرا اصلاً دخالت نمی‌کند؛ آنچه بر عهده این شوراست، انطباق با شرع مقدس و قانون اساسی است. ماده ۶ CFT اعلام کرده شما نمی‌توانید به بهانه‌های سیاسی، فلسفی، نژادی و قومی حق شرطی بگذارید و فقط ماده ۲۴ است که ارجاع به داوری و ICJ دارد. در بحث‌های سیاسی، شورای نگهبان نگاه سیاسی به مفهوم اینکه سیاسی‌کاری کند یا از روش‌های مرسوم در بازار سیاست استفاده کند ندارد./ تسنیم

خطر جنگ آب در خاورمیانه جدی است

ستاد ژئوپلیتیک دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: اگر کشوری ۴۰ درصد منابع آبی خود را استفاده کند به عنوان کشور بحران زده شناخته می‌شود، نکته قابل توجه این که ایران ۸۰ درصد منابع آبی خود را استفاده می‌کند. علاوه بر این متأسفانه ما ۹۰ درصد منابع خود را در کشاورزی استفاده می‌کنیم که ۶۰ درصد این مقدار هم هدر می‌رود. بحران آب جنوب غربی آسیا ممکن است در کوتاه مدت به درگیری‌های داخلی و جنگ‌های بین کشوری منجر شود./ ایسنا

اعتراف نماینده مجلس ششم به بی فایده بودن استعفای دسته جمعی وکلای آن دوره

علی تاجرنیا با تأکید بر اینکه استعفاکردن از موضع نمایندگی مردم هیچ توجیهی ندارد، گفت: حتی استعفای نمایندگان مجلس ششم نیز با وجود سیاسی و کلی بودن موضوع آن‌طور که انتظار می‌رفت مورد حمایت افکار عمومی قرار نگرفت. بخشی از این عدم حمایت به خاطر تبلیغات رسانه‌ای بود و مردم را به این نتیجه رسانده بود که این موضوع به خود نمایندگان مربوط می‌شود نه مردم. به اعتقاد من استعفا در هر صورتی نقض عهد با رأی‌دهندگان است و توجیه ندارد، مگر آنکه به یک تصمیم‌گیری جمعی درست ختم شود. /شرق

ماجرای تبلیغ بهداشتی مهناز افشار ادامه دارد

دکتر مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به حواشی مطرح درباره آمپول «نالوکسان» و نظر سازمان جهانی بهداشت در این باره، گفت: یکی از مراجع مورد نظر معاونت درمان وزارت بھداشت، نظرات سازمان جھانی بھداشت است. طبق مطالعات کارشناسان وزارت بھداشت در آگوست ٢٠١٨ سازمان بھداشت جھانی توصیه کرد که تدابیری اتخاذ شود تا داروی نالوکسان در اختیار جامعه بیماران معتاد با ریسک بالای مصرف، خانواده و اطرافیان آنھا گذاشته شود. /ایسنا

قانون بازنشستگی باید شامل ائمه جمعه هم بشود

هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام درباره شمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه گفت: امروز جامعه به روحانیونی احتیاج دارد که به علم روز مسلط باشند نه امام جمعه‌ای که اصلا نمی‌داند fatf چیست. حتی اگر این قانون شامل همه هم نشود برخی باید داوطلب باشند تا جوانان با نشاط و پرتلاش در این جایگاه‌ها قرار بگیرند، زیرا امثال ما کارخودشان را کردند و الان هم بهتر از این نمی‌توانند کار کنند. منع به کارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه علاوه بر مبحث قانونی، از منظر اخلاقی هم قابل بحث است که باید از هر دو بعد مورد بررسی قرار گیرد.

عضویت رژیم صهیونیستی در FATF اهمیتی برای ما ندارد

بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عضویت اسرائیل در FATF اهمیتی برای ما ندارد. ما طبق روال کار خود را انجام می‌دهیم. رژیم صهیونیستی چه عضو FATF باشد و چه نباشد، سیاست‌هایش را دنبال کرده و تلاش می‌کند فشار‌های اقتصادی بیشتری به جمهوری اسلامی ایران وارد کند./ ایسنا

FATF یک برنامه غربی، عربی و عبری است

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود که با حضور علما، طلاب و روحانیان در شبستان مسجد اعظم قم و در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، گفت: مسئولان با مردم با صداقت حرف بزنند، مردم بیدار و هشیارند، وعده‌های دروغین به مردم ندهید. وی تصریح کرد: برخی پس از تصویب برجام اظهار کردند همه‌ چیز ارزان شد، مردم می‌دانند این سخنان درست نیست، برجام برای مردم کاری نکرد. این مرجع تقلید با اشاره به طرح «FATF» و «CFT» در مجلس و پیگیری آن از سوی برخی نمایندگان و دولت، افزود: این کنوانسیون‌ها طرحی است که صهیونیست‌ها آن را درست کرده‌اند و می‌خواهند ایران آن را امضا کند، معنایش چیست؟ این یک برنامه غربی، عربی و عبری است، که یهود و صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند. وی ادامه داد: «FATF» و «CFT» پروژه‌ای برای نفوذ غرب به ایران است، از این ‌روی، علما و حوزه علمیه در برابر تصویب این‌گونه طرح‌های نفوذی سکوت نخواهد کرد و در طول تاریخ این موضوع ثابت‌ شده است.

رئیسی، لاریجانی را عامل شکست خود در انتخابات می‌داند

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید معتقد است انتقادات اخیر رئیسی، لاریجانی را نشانه گرفته است. وی با اشاره به ادعای رئیسی در مورد پخش جزوه علیه او از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: ندیده ام کاظم جلالی علیه کسی جزوه پخش کند. البته دلیل رفتار و ادعای رئیسی واضح است، این‌ها فکر می‌کنند لاریجانی رقیبشان است و هدف آن‌ها هم از مطرح کردن اسم کاظم جلالی در واقع لاریجانی است و می‌خواهند بگویند شکست اصولگرایان در انتخابات بر گردن لاریجانی است. بهتر است امثال رئیسی علت شکست را در گفتمان و رویکرد خود جستجو کند.

اکانت توییتر آشنا مسدود شد

صفحه شخصی حسام الدین آشنا در توییتر به دلایل نامشخص از سوی این شبکه اجتماعی مسدود شد. صفحه رسمی حسام الدین آشنا معاون فرهنگی رئیس جمهور در توییتر با حدود ۸۶ هزار نفر دنبال کننده، توسط مدیریت این شبکه اجتماعی، مسدود شد. حسام الدین آشنا مشاور روحانی، صفحه‌ای بسیار فعال در توییتر داشت و همواره در موضوعات مختلف روز کشور، در این صفحه مطالبی را منتشر می‌کرد.

آیت الله سبحانی: برداشتن تکالیف دانش‌آموزان مدارس بر خلاف سنت قرآن است

آیت‌الله جعفر سبحانی روز چهارشنبه در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم افزود: هزاران سال است بشر تجربه کرده، اگر کسی بخواهد به مراتب بالا برسد باید زحمت بکشد، با کار آسان انسان به مراتب بالا دست پیدا نمی‌کند. آیت الله سبحانی اضافه کرد: شنیده می‌شود امروز در مدارس تکالیف را از دانش آموزان برداشته اند که کار درستی نیست و نباید دانش آموز بعد از مدرسه رها شود، بلکه باید مغز و فکر او با انجام تکلیف مشغول شود. وی ادامه داد: این شیوه بر خلاف قرآن، حدیث، سیره علما و برگان ما می‌باشد و بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید به این مسأله رسیدگی نماید و این نظر در مدارس برگردد و همانند سابق از دانش آموز تکلیف خواسته شود. آیت الله سبحانی در ادامه با بیان این که وهابی‌ها هر لحظه به شبهه افکنی می‌پردازند، خاطرنشان کرد: بتازگی این شبهه را مطرح کرده اند که چرا شما وقتی آب می‌خورید یزید را لعن می‌کنید، در حالی که امیرالمومنین (ع) فرموده ناسزا ندهید.